Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 3157 ggr
Kallecolt
0

Latin översättning

Har tänkt tatuara in min morfars livs ord på latin och behöver hjälp med översättningen, litar inte på att google translate klarar av det med meningsuppbyggnad.

Texten som skall tatueras in:

Jag kan, jag vill, jag törs

Placeringen har jag inte riktigt bestämt ännu, men funderar på under armen eller på bröstet (om inte någon annan har bra tips vars text passar in)

Buffaomini
0

sök upp någon som lär ut latin?
eller ett Lexikon på biblioteket?

[mikaela07]
2

Eller gör det på svenska, antar att din morfar inte sa det på latin eftersom du inte vet översättningen.

Förstår mig inte på all denna latin, ytterst få som behärskar språket överhuvudtaget. Bättre att göra på ett språk man förstår.

Rumblebee
0

Håller med mikaela, såvida din morfar inte snackade latin, så vore texten på svenska mer passande.

Latin är ett fint språk, men jag förstår inte varför alla vill ha det intatuerat när dom inte ens förstår det och kan översätta själv, och veta vilket ord som betyder vad utifall någon skulle undra.

Något man även måste ha i åtanke är att själva översättningstekniken blir annorlunda. Ta t.ex svenska till engelska.. 'Jag kan, jag vill' översätts enkelt till 'i can, i want', och när det gäller latin så verkar det inte alls vara så pass enkelt, utan att det även beror på i vilket sammanhang orden används.

Karmatarerskanise
1

Nu bad inte TS om råd om vilket språk det ska vara på, tydligen vill TS ha det på Latin och då kan väl den som kan Latin skriva.

Språket man väljer är en smaksak, och ibland har det en viss betydelse också. Är själv ett stort fan av det då det är vackert.

[mikaela07]
0

#4 Och jag uttryckte bara en åsikt, att det är bättre att välja ett språk man behärskar så att man inte får en felaktig tatuering. Inget att bli sur över.

Har just det språket betydelse så är det en annan sak.

Karmatarerskanise
0

Jag blev absolut inte sur. Tatueringar är högst individuella, så att någon annan tycker att man ska välja svenska spelar ju ingen större roll.

Men jag vet också att det kan vara lite irriterande att få svar på något som man inte frågat om :) Även om det på sätt och vis hör till ett forum. Men nog om det :)

Får hoppas någon kan hjälpa till, eller så borde du TS söka upp någon proffessor eller liknande som kan Latin, så det blir korrekt.