Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 2391 ggr
MoniQ90
0

Praktik + ny piercing

Jag plugga till biomedcinsk analytiker. Ska praktisera ute på labb fr v 36 till v48.

Ang piercing på arbetsplatsen så acceptera de piercing om det är läkt!!

Jag funderar på att ta en septum. Hinner den läka på två veckor eller iallafall se någonlunda normal ut innan min praktik? Borde jag chansa? Annars får jag vänta till efter jul .__.

tacksam för svar :P

Hyrrokkin
0

Jag hade inte chansat, men å andra sidan läker min kropp väldigt långsamt.

Karmatarerskanise
0

Nja det är tveksamt om det hinner läka på två veckor.
Jag tycker du ska vänta.

Anibaz
0

Min septum läkte på ungefär 10-12 dagar, den läkte snabbast av alla piercingar jag har/haft, och det är en del Tungan ute

[Thiah]
0

Jag tycker du ska vänta. Tänk om det blir problem och så får du inte vara på din praktikplats, det skulle vara surt.

MoniQ90
0

Men då väntar jag :P Jag vet ju med mig att jag har lite sämre läkningshud. Får väl spendera dessa månader med att leta efter en riktig pra piercare. Hade egentligen helst velat pierca mig under en tatueringsmässa här i jönköping (eg norrahammar) som är i okt.

MoniQ90
0

skall nog åka ner till gbg hos ed's i nov/dec :D Kan knappt vänta!

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade vågat chansa, mig septum blev aldrig särskillt svullen eller så. Den var halv läkt efter 2 veckor men kände ju att den inte var helt färdigläkt, men till synes skulle den lika gärna kunna varit det. Men det beror ju på hur bra läkkött man har, har di piercat dig tidigare har du ju lite sådana erfarenheter av din egen kropp iaf.

Som sagt.. Jag hade vågat chansa för min egen skull. Men antar att de bara accepterar läkta av en anledning? Så på det viset kan det ju vara bra onödigt.

Mvh Ellenfyrkant

Karmatarerskanise
0

#7 OM man jobbar på platser som är känsliga för bakterier, så bör man inte chansa, för precis som du skriver finns det en anledning til reglerná.

StickyKitten
0

Jag skulle inte chansa (som du ju sa att du inte ska), för säkerhets skull.

Sedan är jag alltid skeptisk till när folk säger att deras piercingar läkt på typ 2 veckor. Det känns kanske så, men bara för att en piercing slutar att kännas av (svullnaden minskar, den slutar ömma när man rör den etc) så är den inte färdigläkt, utan fortfarande relativt infektionskänslig.

MoniQ90
0

Klart jag förstår reglerna och jag skulle aldrig bryta mot dem.  Men detta blir min första piercing så har inga större erfarenheter från läkning. Tog hål i öronen när jag gick i tvåan, minns inte riktigt hur snabbt det läkte. Men jag skall som sagt vänta :)

kycklingchips
0

Jag befinner mig i det dilemmat just nu och ångrar att jag piercade mig.  Jag skrev c-uppsats och tänkte att det skulle hinna läcka tills nästa praktik. Har praktik om två veckor, en äcklig finne vid piercingen, konstaterad streptokocker ocn en abkur. Jag känner mig något stressad just nu, ja.

Jag skulle låta bli både för patienternas skull men även för din egen skull då man aldrig vet vilka som bär på MRSA och du helt enkelt själv kan riskera att bli smittad vilket kan förstöra din karriär som blivande biomedicinsk analyktiker.

kycklingchips
0

haha, såg nu hur gammalt detta inlägg var. Ups.

Ellenfyrkant
0

#11+12 Gör inget att ta upp gamla trådar! :) Vad är det för piercing du skaffat och hur länge har du haft den?

Mvh Ellenfyrkant

kycklingchips
0

En stav i underläppen. Jag stod väl ut med den i fyra månader och nu har jag gett upp skiten och tagit ut den. Infektion i kroppen + infekterad piercing är inget att leka med.

Hela min hälsa blev skitskum av den där piercingen. Enda sen dag 1 gick det nog åt skogen. Hade ingen aning om att man skulle undvika skaldjur så jag råkade ut för konstiga allergiska reaktioner av räkor som var skitläskiga som jag nu i efterhand förstår varför. Trodde fan jag skulle dö ibland.

Därefter ville den inte läka riktigt på insidan men detta menade min piercare var vanligt och att jag icke behövde oroa mig för, det var fritt fram att bada i bassäng och kyssas osv. Ja litade inte riktigt på det där med att bada bassäng, men jag råkade kyssas 3 månader efter att jag tagit hålet och efter det blev det bara värre och bildades en förbaskad finne på utsidan och blev tydligt infekterat.

Nu har jag ny praktik och tack gode gud för att jag tog ut den för en vecka sen annars hade jag nog fått stora problem!