Fråga om septum
Hur stor är risken att man (för)stör läkningen på en relativt ny septum när man pillar på den? Gjorde den för 2 veckor sedan, försöker att inte pilla såklart men eftersom den var påväg att bli sned så fick jag snabbt in den dåliga vanan att "dra" den åt motsatta hållet för att rätta till den.
Kanske bör tillägga att jag alltid har pillat på den med nytvättade + spritade händer så jag behöver ingen predikan om bakterier, tänkte mer på hur huden och vävnaden kan ha reagerat på det.
Det påverkar självklart läkningen negativt om du går runt och drar i den. Låt den vara.
Dra inte i den! Undvik gärna att "rätta till" den också utan endast om det verkligen behövs. Vet att du inte vill höra om bakterier men den del som du drar tillbaka in i hålet som vart ute har också bakterier på sig, så även om du spritar händerna så kanske du drar in bakterier på det viset.
Jag pillade på min rätt mycket men den läkte jättefint :)
om du menar att du är rädd för att din septum skall bli sned om du inte drar i den så kan du sluta oroa dig för det är bara en skröna och stämmer inte, för om piercingen är utförd rätt så är din piercing rak=)
klart det är lite jobbigt när smycket hänger snett =)
Kan ju uppfattas som sned när det svullnar runt om, hade så med min tunga men när svullnaden försvann så blev den rak igen :)