allergisk mot akryl?
det är såhär att jag har haft töjningar i öronen flera gånger(upp till ca 12 mm) och min första töjning hade jag aldrig några problem med tills jag stresstöjde och tog ut den.
MEN sen ville jag töjja igen efter ca ett år och beställde töjstavar i akryl (från 2mm till 10mm) och när jag satte i första staven, 2 mm, så gick allt jättebra! det gjorde inte ont eftersom jag redan hade 2 mm i hålet. men efter bara någon timme så svällde örat upp, inte bara själva "öronsnibben" utan även bakom örat och på sidan av ansiktet. det blev rött, kliade jättemkt och sedan rann det ut massor av genomskinlig vätska ur hålet(även som torra, skorpiga sår runt hålet). själva hålet var inte skadat, hade inga sprickor och så. så jag tog ut den… och allt blev bra igen. sen har jag använt andra metoder upp till 4mm, men så tänkte jag att jag kunde sätta i en av dessa akrylstavar för att dom var snygga och tänkte inte på vad som hade hänt innan eftersom jag inte riktigt fattade vad som hade hänt sist. så tog jag den som var 4mm och "töjjde" inte utan bara hade den som smycke. men samma sak hände igen!
kan jag vara allergisk mot akryl? har någon annan haft samma upplevelse? hjälp!
(en av mina kompisar som har 7mm fick prova en av stavarna och inget hände…)
tacksam för svar
VErkar ganska troligt att du inte tål akrylen eftersom du reagerar på just det materialet.
Jag är också allergisk mot akryl, åtminstone färgen. Fick liknande symptom som du när jag hade fått akrylfärg i ansiktet en gång. Men nu har jag akryltöjningar i öronen, men de kanske är legerade på något sätt så att akrylen inte kommer in i huden. Men det låter verkligen som om du är allergisk. Byt till stål eller någon annan plast så får vi hoppas att det läker.
Akryl innehåller giftiga ämnen (om än små mängder) och många får som en allergiskreaktion av det. Min piercare använder och säljer absolut ingenting med akryl, jag fuskar och använder det när jag töjer. Men jag har det inte i mer än 1-3 dagar, för mina öron blir inte glada på mig om jag har det en längre tid.
Nu kör jag bara med trä, glas, horn och ben. Naturmaterial som andas och är mycket mer allergivänliga, glas är något av det bästa du kan ha i töjda öron :)
/Jessica