Septum varar
Hejsan!
Jag har nyligen tagit en Septum piercing, eller ja haft den i dryga 3 veckor nu. Den gör absolut inte ont hela tiden och jag kan "flippa" på ringen utan att den gör ont. Men den varar konstant. Den varar inte så mycket men tillräckligt för att ringen ska "fastna" och det ska kännas lite obehagligt.
Är det något jag bör oroa mig för? Bör jag sköta den på något speciellt sätt? Något jag ska göra/inte göra med den? Gör ren den med medlet jag fick av piercingstudion 3 ggr om dagen.
För övrigt är jag väldigt nöjd och den var värd smärtan och rädslan för nålen!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Du passade väldigt bra i den, inte så många som gör det :)
#1 Tack! Jag är jättenöjd och har fått höra av flera att jag passar i den så det känns jättebra då jag var lite osäker från början om jag skulle passa i den! :)
Håller med #1. Är en piercing jag annars verkligen ratar. Men du är ursnygg i den:) Du ser ändå ut och följa modet lite. Kanske inte följer det extremt mycket, men ja, du förstår:) är typ 1 på en miljon som passar i det då känns det som:) är oftast de som har lite rockig/punkig stil som passar i det.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#3 Jag brukar också rata den haha, och ändå har jag numera en! ;) Måste tacka så otroligt!
Jag är lite av ett modefreak, och har inte alls rockig eller punkig stil. Jag är tjejen med lockar i håret, vit skjorta och knästrumpor, slappa linnen och höga jeanskjorts! Så ja, det blev en chock för mina vänner när de såg mig, men jag är så nöjd!
Jag tycker absolut att man ska våga, trots att man kanske inte har den stilen på kläder som piercingen brukar accosieras med! :)
#4 Ja, precis. Som jag då. Älskar mode men köper själv inte en massa tyvärr. Känner mig som en elefant i varenda klädesplagg. En "vanlig" tjej om man kan säga så:P Visst ska man våga:) Fast skulle själv inte göra det. Jag har redan extremt svårt att söka jobb och alla vet nog hur alla tanter och gubbar ser på piercings. Hade jag suttit i kassan med tex Monroe så skulle de klagat på att jag hade skrot i flabben. Känns som om 99% av alla butiker inte anställer någon med piercings som "sticker ut". Tar mamma som exempel. Hon fick frispel när hon såg min Henix och Tragnus eller vad den heter. Men de sitter kvar. Känns lite som om ingen anställer mig bara för att det sitter i öronen.
Mvh Emma
#5 Mixa och matcha det är det roligaste! Blanda! Sin egna stil är den roligaste! :D
Jag blir student i Juni och då också arbetslös, tills dess hoppas jag att den läkt så jag kan sätta i en hästsko eller något som enkelt kan vridas upp i näsan på exempelvis arbetsintervjuer osv. Alla uppskattar ju inte piercings som du säger ;)
# Precis! Sen skor! Finns inget bättre :D Ja, det är ju bra;) bara att den inte får "trilla" ner sen:P Tråkigt men sant. Sålänge man inte tatuerar in ett hakkors i pannan så tycker jag egentligen inte att man ska klaga. Vill tatuera in symboler för min morfar som gick bort när jag var 6 år gammal.
Mvh Emma
Plugga vidare, med en tung utbildning så är det lite friar för utbudet av potentiella anställda minskar drastiskt ;)
Just nu jobbar jag i restaurang, men jag har töjningar, tragus och helix bl a. Fast har aldrig tunnlarna i när jag jobbar. Och ansiktspiercingarna fick jag plocka ur på arbetstid, men sen tröttnade jag på dem ändå :)
Det är nog väldigt olika från chef till chef det där.
#8 Jag vet inte vad man kan plugg mer efter min utbildning. Gick handels-och administration. Men som jag sa innan så känns det som det, inte att det är så:) vet bara en enda som skulle anställa folk med hela ansiktet fullt av piercings och massa tatueringar som är synliga.
Mvh Emma
#9 jag gick media och nu pluggar jag religionsvetenskap, så länge man har någorlunda betyg och de kurser som krävs så kan man plugga lite av varje :)
Nae, jag vet.
En tatuerare? :P
#9 Hade väll ganska bra betyg:) runt hälften var VG. Det med:P men Willys i Stp. Hälften av de är helt fulla av tatueringar och piercings.
Mvh Emma
Vad bra :) Alltid skönt med en bra grund att stå på.
Åh, vad coolt (och modigt) :P Känns som att risken att de skulle förlora en del kunder på det viset, men folk kanske inte bryr sig så mycket längre :)
#12 ändå rynkar de på näsan pga ett IG. Praktiserat där i 3an och kan säga, de tjänad multi med pengar! Den butiken som har mest kunder av våra 4 matbutiker:) Det man tror:) är en som tatuerat in "Brothers & Sisters" med blodig text på halsen. Han har iofs polotröja men man ser ändå "Brothers". Men 3 st har iaf stora töjningar. Känns som 20mm men vet inte om man kan ha det. De kan iaf stoppa in tummen i hålet. En tjej har madonna, heter den så? mitten av överläppen. Sen labret. Dessa 3+ han men halstatueringen har armarna fulla av tatueringar. Men den chansen är typ lika med noll att hitta i en annan butik.
Mvh Emma
#13 Mjo, en del iaf. Men det hindrar en ju inte från att komma in på många program :)
Oj, nej det hittar man nog ingen annanstans, haha.
Har funderat lite på det, t ex om min tatuerare skulle bryta armen eller något så att han inte orkar tatuera längre för att det blir för tungt. Vart skulle han få jobb liksom? Haha. Fast man får la flytta till Stp och börja på Willys :D
#14 menar arbetsgivare;) inte ens sökt till ett universitet:P är ruskigt skoltrött. Och skulle han ta bort alla tatueringar så ser han ju isåfall ut och ha varit med i en brandolycka men sluppit att förlora armar och ben. Så inte snyggt det heller. Antar att han har massa tarueringar? Med tanke på dina ord;) Fast denna staden suger;) de som är "coola" hänger utanför James Grill som är ett gatukök:P coolt va?;) Tror inte de anställer fler personer:P isf helgpersonal och det kan man inte leva på:P
Mvh Emma
Hörrni! Kan ni inte föra eran diskussion över PM? ;) Behöver ju hjälp med min septum här, och nu är det bara om allt annat!
Jag skulle tipsa om att tvätta den med saltlösning ett par dar. Allt i brosk är pain in the as när det gäller läkning..
Som de andra sa ruggit snyggt med septum på dig. Ser ut som den hör hemma där :)
I want to be like the patronsaint of reality.
Fast en septumpiercing är inte en broskpiercing (då hade i alla fall jag aldrig gjort min),utan görs i den tunnare hudväggen framför brosket. Hur man nu förklarar på ett begripligt sätt. 
Jag skulle rekomendera att dra ner på tvättandet med medlet till två gånger om dagen och att tvätta med koksaltlösning vid behov. Glöm för guds skull inte att tvätta bort lösningen efteråt, det har jag gjort en gång och det var inte ett dugg skönt när saltet började torka in… Försök också att inte pilla på den mer än nödvändigt och tvätta händerna innan. Och sen med varar, är det massor eller bara lite? För är det väldigt mycket rekomenderar jag att du ber din piercare att titta på den. Är det bara lite mindre, så kan du ju pröva den här metoden i någon vecka, om det inte blir bättre efter det så får du nog gå till piercaren ändå.Sen som alla andra sagt, du passade otroligt bra i den. Hoppas att den läker bra nu =)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#18 Min piercarare sa att det var en broskpiercing :o
Som du säger kanske jag ska dra ner lite på tvättandet och låta ringen vara ifred lite mer, jag är ganska duktig på att röra på den tyvärr. Den varar absolut inte mycket utan liksom runt hålen så ingen fastnar.
Tack så jättemycket! :D
http://barbarellasthlm.se/?page_id=115
Där står det mer om att det inte är en broskpiercing, om du inte orkar läsa hela så är det i första stycket det står om det. Blir lite fundersam vilken piercare du gått till som säger att det är en broskpiercing 
Men hur är din piercing tagen då? Går den genom brosket i näsan, eller huden? Om den går genom huden är det bara att tvätt lite mindre, och inte massor av onödigt pillande. Men jag vet att det är svårt att låta bli 
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#20 Gått till en seriös studio i Sundsvall. Jag kan ju ha missuppfattat dock.
Min sitter alldeles innan brosket som det känns, vill inte pilla för mycket men sitter alldeles innan brosket, genom hudväggarna. Ska testa tvätta den mindre och låta den sköta sig lite själv. Och ska dra ner på pillandet, även om det är svårt ;)
Du menar alltså att det blir en liten beläggning på sidorna av hålet som gör det svårt att dra igenom den? Så hade jag och alla jag känner som haft septum det de första tre veckorna och alla har tvättat den olika, sedan läkt efter ca 3 veckor. Som sagt, pilla inte för mycket och tvätta gärna bara två gånger per dag. Saltlösning är bra, jag använde dock klorhexidin som jag tycker är lika bra, det är rätt milt också.
#15 Han har överallt förutom på ena armen av någon konstig anledning :P
Tufft, här är det pressbyrån som gäller ;)
#16 Förlåt! :$
#22 Precis, en beläggning, så fastnar piercingen i den liksom!
Ska testa saltlösning!
Runt hålet är det även vitt, under varet, precis som huden är lite uppluckrad, ska hålen se ut så? Noteras bör dock att jag absolut inte har ont eller är irriterad i övrigt. Det svider lite när jag andas ute i kylan!
Men då låter det som läkningen går precis som den ska, så du kan vara lugn =).
Jag fick en bild av att det faktiskt rann var och trodde att det kunde vara någon mindre infektion. Beläggningen är helt normal och ofarlig =)
Däremot rekomenderar jag att du använder saltlösning och inte klorhexidin. Klorhexidin och alla former av alkobaserade tvättlösningar torkar bara ut och är på tok för starkt.
#25 Åh härligt att höra, har redan tvättat mindre och det ser redan bättre ut! :)
Okej, ska absolut testa saltlösning!
Tack för tipsen!
Slutade tvätta den nästan helt och tvättade endast lite och mycket mer försiktigt, och nu varar den nästan ingenting, kan leka med den utan att det gör ont och det känns som den är helt läkt faktiskt!
Jag är så nöjd med den! Nu återstår bara frågorna, när ledsnar jag på den?? Och vart hamnar nästa piercing? ;)
Härligt! Rekomenderar inte att ta något mer i ansiktet. Kanske en i navel eller varför inte en dermal på något fräckt ställe? :)
#28 Blir ingen mer i ansiktet och har redan en i naveln. Ansiktet känner jag mig klar med, räcker liksom med den i septum!
Däremot är jag sugen på både tungan och bröstvårtan, men jag är ju så otroligt nålrädd så får se hur lång tid det tar innan jag vågar!