Normalt med svullet öra?
Jag gjorde ju tidigare en tråd om min helixpiercing, och nu såhär 3 dagar efter att jag gjort den är örat varmt och lite rött och det är lite svullet på baksidan, och det gör ont om något kommer emot örat. Inte mycket svullet, inte så att labreten är för kort. Men jag är lite rädd att den ska svullna upp och växa över smycket. Är detta normalt? Tvättar med koksaltlösning morgon och kväll, men finns det något annat att göra för att svullnaden ska gå ner?
Ibuprofen-orifarm. Det hjälpte min tunga med svullnaden. Låter annars helt normalt. Tror inte du behöver oroa dig, om inte det ömma börjar kännas inuti örgångarna. Mvh
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Är det varmt tyder det på en infektion. Så var vaksam.
Det var det som hände med mina helixar, och jag fick ta ut dom. Klarade inte av smärtan och svullnaden.
Prova tvätta 3 gånger om dagen, blir det inte bättre sök upp piercaren. Blir det sämre uppsök läkare.
Hm, jag hade precis örat nedsänkt i varmvatten och salt alldeles nyss i några minuter. Vi får se hur det ser ut imorgon, annars får jag ringa ner till studion och få den där superdyra medlet.
Dagarna efter jag hade gjort min conch kändes det som att en ångvält hade kört över mig, såg lite ut så också..svullet och lite blåmärke på baksidan (sjukt hårt broskt har jag) men det är normalt att det gör ont och är svullet i början..oroa dig inte :)
www.kickemcattery.se
#4 Det är värmen man ska reagera på.
#5 Mina öron blir dock alltid varma när jag tagit hål, trots att jag aldrig haft en infektion. Så det kan bara vara kroppens sätt att reagera också, behöver inte nödvändigtvis vara tecken på infektion.
Dina öron blir varma flera dgar efter att du gjort piercingen?
Det är ett tydligt tecken på infektion.
Nej, det behöver det inte alls vara. Kan lika gärna vara att man legat på örat.
Haha, men ligger man på örat är de inte varmt resten av dagen ;)
Onödig diskussion då det är fakta att infektioner/inflamation alstrar värme, således ska man verkligen vara försiktig om man har en svullen, ömmande och dessutom varm piercing. Fråga vilken läkare som helst.
Avslutar denna diskussionen här.
Mailade till piercaren idag. Han sa att det var normalt, men att kg skulle gå tillbaka om det inte gick över inom en vecka. Det känns som om det är lite svalare nu, får hålla koll.
#10 Ja, håll koll så det inte blir värre :)
Min piercare sade att jag mycket riktigt hade en infektion. Men min hade ju svullnat mycket, ömmade något fruktansvärt och var varmt.
Infektioner/inflammationer behöver inte alstra värme men det kan vara en indikation. Ett enbart varmt öra är inget jag skulle oroa mig för då mina är brännheta nu och då av sig själva.
Är piercinområdet antingen ömmande, vätskande, rött och/eller ovanligt varmt så skulle jag hålla koll eller be någon kunnig titta på det. Vilket ni alla har gjort i denna tråden 
#12 Nej precis, det är ju om flera av dessa saker uppkommer i samband med varandra som man ska vara uppmärksam :)
Att det är varmt kan också tyda på ökad blodcirkulation i området eftersom kroppen gör allt för att läka såret. Men visst ska man vara uppmärksam och noga, det gäller även om piercingen inte är varm anser jag..
www.kickemcattery.se
Den har faktiskt bättrat sig lite nu! Sen har jag en fråga, kan man byta kula på labreten innan hålet är helt läkt? Alltså bara kulan, utan för den skull byta hela staven? Eller måste man kanske ta ut hela smycket för att byta kula?
Om du har tur så lossnar den främre kulan först och då kan du byta…i annat fall lossnar den bakre och då är det svårt att göra något. Alltid en kula som vill släppa först :) Jag skulle inte byta hela staven i en ny broskpiercing då gängorna repar insidan av hålet..
www.kickemcattery.se
Jag har en labret så det finns ju bara en kula =)
Jag som läste slarvigt :P Då är det väl bara att byta då ;)
www.kickemcattery.se
Jo, men kan man göra det innan det är helt läkt? =)
Jo, du kan byta kula. Men var vääldigt försiktig, för det stör en oläkt piercing varje gång du är där o pillar.
Bytte själv kula innan det var helt läkt, vilket tyvärr resulterade i en lite längre läkning.
Nu har jag haft piercingen i över en vecka och det är fortfarande svullet och ömt, och nu har det även börjat vätska. Bör jag gå tillbaka till piercaren redan nu eller ska jag ge det ännu lite mer tid?