Frågor om navelpiercing
Hejhej!! Här kommer jag med några frågor om navelpiercing eftersom att jag funderar på att ta det! 1. Är det smart att ta det nu så att piercingen hinner läka lite innan sommaren kommer? Ska även till USA då och då hade jag tänkt ha vattentätt plåster när jag badar. 2. Rekommenderar ni att man även ar plåster på när man solar isf? 3. Tycker ni att Blomdahl är ett bra ställe att ta navelpiercing? 4. Hur stor kan risken vara att få infektion om man tagit hos Blomdahl och rengjort navelpiercingen varje dag? Har ju en mamma som inte riktigt tycker om iden med navelpiercing så skulle vart tacksam om jag fick svar på dessa frågorna!! Tack på förhand!
Blomdahl: NEJ! Dom använder en pistol. Och pistolerna går inte att sterilisera.
Därför kan blodpatogener spridas från pistolen, rakt in i ditt sår. Och vem vet vad för sjukdomar föregående personer haft?
Dessutom är trycket från pistolen+ att smycket trycks direkt in i huden inte bra.
Det kan göra att du får s.k. "blowouts" det blir som en stor böld liknande sak.
Gå istället till en piercare som använder en kanyl, dom används bara en gång sedan slängs dom. Dessutom har riktiga piercare oftast en bra utbildning (lärlingsutbildning) som bör ha varit ca 3-6 månader.
Blomdahl´s kurser för dom som ska använda pistoler är en dag eller en helg.
Man brukar avråda bad efter man har piercat sig. Dels för att vattnet inte är rent. Också har jag själv haft vattentäta plåster som INTE är vattentäta. dom släpper efter en stund eftersom dom är menade att använda vid tex duschning eller utifall man riskerar att få vatten på ett sår.
Och som med andra piercingar och småsår så är det bra med luft. Så då råder jag använda en kompress som "andas" som du lätt tejpar fast med kirurg tejp.
hoppas detta kan vara till någon hjälp!
MVH
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Tack för svaren. I veckan tog min kompis navelpiercing på Blomdahl och där sa de att det var en kanyl men att de aldrig rörde den så inga bakterier kunde spridas och de slängde den efteråt. Iaf är det för sent att ta nu? Har hört att bakterier sprids bättre i värme nämligen..
Hade aldrig gått till blomdahls. Gör det ordentligt hos en riktig piercare om du vill ha den bra placerad och gjord i steril miljö med sterila instrument.
Navelpiercingar kan vara väldigt svårläkta och kan bråka väldigt länge. Har du tur läker din bra, och då kan du ta den nu. Men jag avråder dig från att bada alls innan den har läkt helt. OCh skydda den från sol.
#3 tack för ditt svar!
1. Är det smart att ta det nu så att piercingen hinner läka lite innan sommaren kommer? Ska även till USA då och då hade jag tänkt ha vattentätt plåster när jag badar.
Det är smart att göra den redan nu om du ska iväg till sommare, om du tar den nu behöver du inget plåser iheler
2. Rekommenderar ni att man även ar plåster på när man solar isf?
Om du tar den nu behöver du inget plåster till sommaren
3. Tycker ni att Blomdahl är ett bra ställe att ta navelpiercing?
Ingn erfarnhet av dem
4. Hur stor kan risken vara att få infektion om man tagit hos Blomdahl och rengjort navelpiercingen varje dag?
Som sagt ingen erfarenhet av dem
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#5 Fast det kan man aldrig garantera, att piercingen är läkt till sommaren. Finns de som har problöem i upp till ett år med den piercingen.
#6 undantag finns alltid, men det vanliga är att det är läkt tills dess annnars får hon väl fråga dn hon ska pirca sig hos
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Nja, undantag vill jag inte kalla en problematisk navelpiercing. Det är faktiskt ganska vanligt.
Piercaren kan ju inte säga hur hennes piercing kommer läka, det kan endast tiden utvisa.
inte lönt att skriva något här för du klagar på allt jag skriver här inne hejdå
#9 Vet inte om du har en dålig dag eller något, för jag har inte klagat. Däremot håller jag inte med dig, men det är en helt annan sak.
Håller med dig Hera. Navelpiercingar som läker snabbt och smärtfritt är snarare ett undantag, det är vanligare att dom krånglar en aning vid läkning.
TS : Jag tycker att du ska gå till en riktig piercare som gör hål med en kanyl och att du ska behandla din piercing med försiktighet under sommaren även om den ser bra ut..Men som sagt det kan bara tiden utvisa.
www.kickemcattery.se
#11 tack!
kan säga att jag tog min navelpiercing 1 februari - 11 och den har precis läkt nu. så det tog över 1 år för min att läka.. men det är värt det :) nu kan jag har hängande smycken utan att det blir irriterat :)
#13 okej, jag vill ju gärna ha en navelpiercing nu men jag har bestämt mig för att göra det på hösten så att jag har ett helt halvår på mig innan det blir sommar! :)
1. Jag valde att göra min där runt september. Alltså på hösten, så jag väntade ut sommaren. Ansåg att det var det bästa, och då kan jag även då sommaren som kommer gå med en navelpiercing och inte tänka på att inte bada, sola osv. :)
#15 det kom jag också fram till, så man slipper tänka på att inte bada m.m. som du sa. Var tog du din då? Hos en riktig piercingstudio eller med blomdahl?
Själv är jag ganska rädd att ta med kanyl eftersom att alla jag vet som har tagit med nål eller kanyl har fått infektion och massa sånt…
#16 Riskerna är större med en pistol än med kanyl.
Men naveln är ett ställe som ofta är svårläkt och blir inflamerat.
#17 det blir väl ärr efter piercingen? blir det "mer" ärr av pistol än kanyl?
Jag valde att göra min på hösten. Tror det var i september.
Tog även hos Blomdahls med pistol, vilket jag ångrar då jag fick infektion som har gett mig ett fult ärr under piercingskulan.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#16 - Hos en riktig piercingstudio. In my opinion är det det enda rätta. och jag hade aldrig, aldrig, aldrig piercat mig med pistol. Visst, öronen har jag gjort några med pistol waaay back, men kanyl is the way to go.
Gö det absolut inte med pistol..
Öronen är inte ens okej att göra med pistol egentligen, så naveln är uteslutat.