MÅSTE HA SVAR; LAG?
Pappa märkte min tatuering idag (är 18 betalt den själv) HAn sa attd et var olagligt att tatuera över halsen och att han ska anmäla den som gjorde det :S finns det en sådan lag?
det skulle jag verkligen tvivla på att det finns, det låter mycket märkligt, finns ju många som har tatueringar över halsen…?

finns inga lagar inom tatuering, bara rekomendationer och dessa myter ;)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Det roliga är att även jag hört om dessa lagar som förbjuder tatuering på hals och händer (fr.om handlederna)
≧◔◡◔≦
#3 länka något bevis på att dom lagarna finns tack :)
#4 va? jag sa att jag hört en person säga att dom finns.
Inte att jag själv påstår det, läs noggrannare tack.
≧◔◡◔≦

Jag har inte hört att det finns någon lag.. det enda jag har hört är att dom som har tattuerat sig på halsen och uppåt är sånna som vill visa att dom har suttit i fängelset :)
Meen.. hur mycket man ska tro på det vet jag ej.. hihi
http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/specnavigation/h_objekt/Piercingochtatuering.htm
Vad jag förstår så det ingen fara om man bara är över 18 när man piercar eller tatuerar sig.
Alla tatuerare har satt upp egna gränser, såsom t ex inte i ansiktet, inte på händer och fötter…Men det är vad dom själv valt, inte nån lag vad jag har hört.
Hoppas du hittar ditt svar.
De finns ingen lag om de, men rekomendationer eller val av enskilda studios. Vissa vill helt enkelt inte tatuera händer, ansikte och hals precis som andra inte vill tatuera in olika fula symboler. De är upp till varje studio.
Men som sagt, de finns ingen lag inom det. De är bara myter som man kan höra eller förväxla det med någon enskilds tatueringsstudios val.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Även jag har HÖRT (säger verkligen inte att det stämmer) att man inte får tatuera sig i ansiktet, halsen eller på händerna för att ens pass och legimation inte stämmer isf, varför man inte fick tatuera sig i ansiktet var för att man kunde göra om det hela tiden så att polis bl.a. inte kunde känna igen den personen som hade gjort det, t.ex. brottslingar och efterlysta människor.
#9 Då borde det ju vara olagligt med plastikoperationer också ;) Lättare att förändra sitt utseende på det sättet ;)
Som nån tidigare nämnt så finns det INGA lagar som direkt reglerar vem vad eller vart man får tattuera.
MEN om man e under 18 så kan det räknas som "vållande av kroppsskada på minderårig" eller nått sånt. Kommer inte ihåg exakt vad det heter.
Jag e själv gaddad på händer hals och i ansiktet…
Skulle söka efter en lagfråga och hamnade på din fråga. Läste den och såg ditt dilemma direkt. Blev medlem bara för att svara på frågan. Nej, det finns ingen lag som säger att du inte får tatuera dig på halsen. Det finns ingen lag som säger att du inte får tatuera ansiktet eller huvudet heller. Men det finns en risk att en del högbetalda jobb inte anställer dig pågrund av din tatuering. Det jag menar är att de inte vill ha folk som ser ut som gangsters på jobbet med synliga tatueringar. De högbetalde jobben anställer dig med tatueringar som du kan dölja med tröjärm. Annars är de kolugnt. Så var inte orolig tatuera dig vart du vill. Är du 18 år så har dina föräldrar inget med dina livs val att göra.

#TS hur går det för dig? har din pappa gjort något än?
var hade han hört detta?
TS är inte längre medlem.

haha, oj såg inte ens de :P
Vet att tråden är gammal men tänkte bara flika in att det är olagligt i Danmark, efter vad jag har läst, att tatuera fötter och händer. Hoppas dock att det inte kommer hit :)

#18 Fötter får du tattuera i danmark, men inte händer och ansikte. De är de enda vad jag vet som har den lagen.
Qui dormit, non peccat
#19 Jag har läst att det gäller fötter också i alla fall.
Eller