Min töjning
Jag har köpt några töjningssmycken till mina öronsnibbar. Mina hål är väldigt små så det kommer ta ett tag misstänker jag.
I och med att hålen är små så får jag inte in smycket så långt så gummiringen som skall vara på baksidan inte riktigt hålls på plats så nu har jag inget på baksidan (har dessutom tappat en). Måste kolla hela tiden så att smyckerna är kvar så de inte ramlar av. Hände i natt.
Töjningen kommer att bli 2 mm.
Jag säger tryck bara, men då blir de vell ett jäkla liv, så köp en mindre stolek om de finns typ 1-1,5mm. Så du får i den och de kan läka och sen går du upp i stolek.
Okej. Hon i butiken sa att det skulle ta några dar bara men när jag läser här så kan 1 mm ta typ en månad.
Jaa alltså de beror på hur lätt hålet vidgas, de kan vara väldigt individuelt, men jag tycker de gör ondare att trycka sagta sagta för då blir de irriterat och svulnar lite och då gör de ondare. Därför tar de tid för folk. Men om man bara kör i den så kommer de göra ont såklart men man slipper den där långdragna prossessen. Därför tycker jag att man köpen en stolek som man får i på en gång så de kan läka ifred och den går man upp i stolek =)
För mig tog de en dag att få i 4mm, men jag tål mycke smärkta och va otålig, inget jag rekomenderar men så gjorde jag och nu har jag en fin 10mm som jag aldrig haft problem med.
#1 Skulle säga samma, men det är knappt man vågar här inne ^^,
Töjde också jäkligt fort, började med en 5 mm som jag körde i på två dagar, spräckte dock inte så jag har väl gummiöron. Nu har jag tolv (som töjt sig så det är väl mer 13 nu), stresstöjde även sista biten. Har haft dem i sju år och de har aldrig krånglat.
Dock så är det ju rätt smart att göra det lite långsammare, haha, jag har svårt att tro att mina kommer gå tillbaka av sig själva igen.
Men försök efter en varm dusch, då slappnar öronen av lite och vävnaden töjs enklare. Använd parfymfri salva eller vaselin så glider det enklare :)
TS Jag kanske missade det., men hur stor är den du ska töja med nu?
Jag töjde med 1mm åt gången. Stod du i duschen och använde du olja när du försökte få i den?
Gummiringar använde jag aldrig. Får man bara i den en bit så titer den där sen.
Till er andra. Det är inte speciellt vanligt att man kan töja med 4 eller 5 mm på en gång. Tur för er att det gick bra, för de flesta hade spräckt sig.
#5 Nope, har förstått att många har ganska hårda öron, och egentligen så är nog det en fördel den dag man vill ta ut töjningarna igen för ett långsamt töjt öra går ju som regel tillbaka mycket bättre :)
#5 Jag vet inte den minsta storleken men den skall öka till 2mm med det smycket jag har.
Jag har inte använta olja eller något sånt utan jag har sakta fört in den i hålen och tills det börjat kännas så har jag slutat. Vågar inte föra in mera ifall det skall spricka.
#7 När du ska på det igen föreslår jag att du gör det i duschen efter att du stått där ett tag, och att du använder lite olja samtidigt.
Okej. Skall testa det. Nu såg jag att bara den första biten är mindre medan resten av smycket är lika tjockt så hela måste då vara 2mm.
Jag körde i med en 3a på en gång och det gick riktigt bra :)
Du ska inte va rädd att de spricker! olja är ett bra tipps och man kan ta vaselin oxå om du har de hemma.
#11 Håller inte med, man ska vara försiktig just för att det kan spricka.
#12 så du tror att en 2mm kommer spräcka örat?
Mitt vänstra öran har nu vidgat sig och jag kan föra smycket utan att det gör ont eller att det tar emot medan det högra inte alls hänger med. Har inte fått in den så långt som det vänstra. Brukar det vara så att det kan bli olika?
#13 Om jag inte misstar mig så finns det trådar här inne där folk har spräckt örat med en väldigt liten töj, beror ju helt på hur hård hud man har :)
#14 Merparten av oss som töjer verkar ha så, det ena örat hänger inte riktigt med. Mitt vänstra är jättelätt att töja medan mitt högra tar ganska lång tid på sig.
#15 Okej, ja så kan det vara. Hoppas den inte hänger efter allt för mycket.
#13 Jag tror inte. Jag vet däremot att det går att spräcka ett öra med 2mm om orginalhålet är väldigt litet och man har stel hud.
Om det skulle ske i detta fallet kan jag ju självklart inte svara på. Men risken finns, och det är viktigt att vara medveten om.
"Better safe than sorry"
Ett tips till att mjuka upp örat och piercinghålet är att ta lite olja (olivolja är bra för huden) och ta ett par droppar på pekfingret och tummen och massera in oljan i öronsnibben och piercinghålet, fortsätt gärna att massera åtminstone 3-5min och gör det minst en gång varje dag, helst morgon och kväll så kommer huden mjukna och bli mer elastisk, dels pga oljan men även massagen hjälper mycket.
Jag har lyckats spräcka örat med ett två-millimeterssmycke. Ett tips till ditt andra öra är att sätta i ett smycke på 1,2 eller 1,6 först. Vanliga piercingsmycken (stavar, ringar) brukar finnas i 1,6 och 1,2.
Det funkade här om dagen så nu är den i och det har inte spruckit. Nu kan jag röra båda utan att det känns eller späns åt. När jag får pengar den 1:a skall jag köpa 3 mm.
Jag började med en 3mm och satte i den på en gång, dagen efter drog jag ut den och satte i smycket. Jag masserade örsnibben och satte vaselin på både örat och smycket och det gick som smort (hehehe) Det gick väldigt enkelt men jag har varit en flitig användare av navelpiercingar och tuuuunga örhängen i öronen tidigare. Kan vara därför ;)
Vilken skall jag köpa härnäst? 2,5 eller en 3:a? Just nu är det på 2 mm och det har gått smidigt. Gick på någon dag bara och nuu har jag haft i denna ett litet tag och det har gått smidigt. När jag köper nästa gång så har det gått mellan 2 och 3 veckor sedan jag töjde till 2 mm.
storlekarna efter 2mm är 2,4mm och sen 3,2mm så börja med 2,4mm.
Okej, tack! 
Imorgon skall jag köpa mig ett nytt par. Skulle vilja ha en som sakta töjer och inte bara har en storlek som mina är nu. Den är 2mm runt hela smycket. En sån där "pigg" skulle vara bra men finns det måntro i en sån där som jag har i #0?
Japp nu har jag köpt mig en ny spiral eller vad dom nu kallas för. Den är nästan 4 mm och enligt han i butiken som jobbar många år med dessa smycken så sa han att ett hopp från 2mm till 4mm inte skulle göra så mycket skada. Frågade honom om just det innan jag köpte dessa. Så nu har jag i dom men bara i början av smycket då den är lite smalare där och sen trycka lite i taget tills jag kommer till det stället där det är 4mm.
Har inte bestämt mig var jag skall stanna. runt 6-8 mm kanske blir bäst och lagom.
Du ska inte röra på smycket i onödan så troligen därför som det har blivit rött.
Dessutom är inte spiraler bra att töja med så det går lätt snett tyvärr.
#28 Jag tycker spiraler är super att töja med.