Nytagen tungpiercing
Igår så tog jag en Tungpiercing och till min lycka så svullnade inte tungan upp så mycket! ;P
Men jag har ett annat problem läkstaven är nästan förstor för min mun och den skaver jättemycket är orolig att jag kommer skava sönder tills jag kan byta smycke. Är det någon som haft liknande problem?
Sen undrar jag om man kan ha en labret som Tungpiercing. För jag känner att jag hellre har den där platta undersidan än en rund boll så jag inte skadar tandköttet och tänderna så mycket ;P
Puttar upp
Nu är det ju längesedan du skrev. Gick du till din piercare och kollade upp om dom kunde byta till kortare stav?
Hej, jag gick dit men dom tyckte inte jag skulle byta för det var massa sårvätska så det fanns en infektionsrisk så jag har bytt till en plastkula undertill och nu skaver det både mindre och jag vågar prata även om kulan stöter till tänderna!
Har testat en 12mm stav när jag bytte kula men den var för liten för tungan fortfarande var lite svullen. Så jag ska vänta helt enkelt!
Men det är någon som vet om man kan använda labretstavar som stav?

Testade aldrig med labretstav i tungan. Tror det hade känts konstigt :) Du får väl testa och se när det har läkt.
Jag testade aldrig heller med en labret men jag tror att det skulle kunna skava hål på tandköttet och under tungan. Det är nog bättre att ha något runt där, utan kanter som kan gräva sig in i köttet.
När jag piercade tungan tyckte jag att det skavde sjukt mkt under men liksom sen när det läkt klart hade jag inte något som alls problem med det, tror nästan att det borde skava ännu mer med en labret i guess hihi :)
Min äkstav var också förång, men jag gjorde bara så att jag gick med munnen lite öppen, vågde ju inte byta förtidigt. bytte när jag haft den i 4 veckor :)
Hade en plaststav i början och det gjorde det mycket lättare för mig som att den reglerar sig beroende på hur mycket plats det finns i munnen :)
#8 Va? Den reglerar sig?
Alltså den e mer böjbar och dåe reglerar/anpassar sig mer, för har du t.ex en vanlig typ titan stav och den e absolut inte böjbar som en mjuk plaststav e.
#10 Jag har aldrig ägt en plaststav som är böjbar. Dessutom kan kroppen reagera på plast, därför brukar piercare inte rekommendera det som läkestav. De jag känner vägrar ha det som läkstav.
Enligt min piercare som rankats som en av Sveriges bästa (?) så är plast giftigt att ha i munnen, kroppen överhuvudtaget.
Och att ha som första smycke har jag aldrig hört talas om………
Beror på om det e hårdplast eller den mjukare varianten. Flera piercingstudios använder det som läkningsstav.
Det är väl bioflex eller vad det heter som du snackar om? Den är väl böjpar och man kan klippa den själv mm
Exakt, sen finns det dom som e lite mjukare bioflex (:
#13 Jag känner inte till en enda studio som skulle använda plast för läkning.
Vet inte vart du befinner dig men här uppe i stockholm finns det dom som gör det :)
Instämmer med Hera, dom piercarna jag träffat har sagt att man inte ska använda plast överhuvudtaget.. som sagt.
Låter helt insane att dessutom använda det som första smycke.. nja, jag vet inte om jag tror på det.
#17 Jag hade aldrig gått till en sådan studio.
Jag trodde inte att man använde annat är kirurgiskt stål i början, jag har aldrig fått något annat i alla fall. Är dock ett tag sedan jag gjorde något annat än öronen.
Ilya: Har piercat både tungan och bröstvårtan och fått plaststav båda gångerna och det vart på olika studios i stockholm. Så insane att skriva tror inte på det. Men antar att du letat igenom alla studios och kollat upp såna saker. Jag fick plaststav och vet många andra som också fått det. Släppt det bara sånt onödigt argument när jag vet själv vad jag fått och vad mina vänner och sådant fått på olika ställen.. inget illa menat men du förstår säkert hur jag menar.
#20 Titan är det bästa eftersom det inte innehåller nickel. Det gör kirurgiskt stål.
#21 Då har jag svårt att tro att det är seriösa studios du och dina vänner gått till.. för min piercare har rankats till Sveriges mest professionella och han var väldigt bestämd mot mig när jag kom dit och behövde hjälp med att få bort mina plastkulor ur tungan (plasten är såpass mjuk att gängorna hade pajjat.. också en anledning till att undvika plast) att han sa det direkt till mig: Plast överhuvudtaget i kroppen är giftigt och inget man rekommenderar. Dessutom.. ja, så håller dom inte kvalité heller.
#22 Vilken tur att jag inte är nickelallergiker då eftersom jag alltid fått det :) Men såklart, även detta, som allt annat, går ju framåt och man upptäcker nya grejer.
Går bara till studios som har kvalité, riskerar inte min kropp för något blaj.. du har dina åsikter och jag mina thats it.
Jag tror förresten att det har blivit missförstånd i tråden angående "plast" och bio-flex. Bio-flex (som faktiskt är plast och dessutom mjukt) går utmärkt att använda i nya hål, akryl lämpar sig däremot inte efter vad jag hört så egentligen har alla rätt; det finns olika sorters plast som behandlats olika och därmed är olika lämpligt.
Dessutom läste jag nyss att kirurgiskt stål nästan inte släpper ifrån sig någon nickel alls trots det höga nickelinnehållet, var tvungen att googla det. Det är tydligen ytterst få reagerar på dem.

#26 Jag reagerar på kirurgiskt stål och vet fler som gör det. Det är trots allt 8-12% nickel inblandat i kirurgiskt stål så det är rätt mycket, och det ska inte användas permanent. Jag är vanligtvis inte en känslig nickelallergiker och kan ha knappar och liknande mot huden utan problem i de flesta fall, men tål inte smycken av kirurgiskt stål.
Bioflex är inte en vanlig plast, det är en allergitestad plastvariant som är godkänd för medecinskt bruk. Den är inte giftig och man kan inte jämföra den med vanliga plastkulor och annat skräp man kan köpa. Konstigt att så många piercare är så dåligt uppdaterade på vad som faktiskt stämmer.
Qui dormit, non peccat
#27 Jag har kirurgiskt stål i alla mina piercingar och några av dem har suttit i över tio år så på den punkten håller jag inte med alls. Läste bara hur piercare uppfattar saken, och de bör väl ha viss erfarenhet.
Ja, that's my point, det används till inlägg och sådant. I tråden så verkar det vara snurrigt då man antagligen fått bioflex men kallar det plast här och folk reagerar.

#28 Kika i alla medicinska handlingar angående kirurgiskt stål så rekommenderas det numer inte som en permanent lösning just pga nicklet i dem. En del reagerar på det, andra inte.
Qui dormit, non peccat
#29 Ja, en del gör väl det antar jag trots att jag inte hört om en enda.
#27 hus-musen. Instämmer helt med det du skrivit. Och enligt karolinska sjukhuset den kliniska kursen och akademiska sjukhuset så e bioplast absolut inga farliga ämnen i.