Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettideer-och-tips
Läst 11239 ggr
aalso
0

Tatuering på handled - vilket håll

Jag har länge velat tatuera mig och nu har jag äntligen bokat tid. Saken är den att jag vet precis vad jag ska tatuera (en Michael Jackson siluett) och var den ska sitta (insidan av handleden/underarmen) men jag kan inte bestämma mig åt vilket håll den ska sitta. Jag har vuxit upp med hans musik och det betyder väldigt mycket för mig. Jag hade gärna velat ha den mot mitt håll men å andra sidan blir den åt fel hål för andra när jag står med armarna neråt. Det är ju för min skull jag gör den, men har hört om tatuerare som tycker att det är helt fel och vägrar tatuera om den sitter uppochned för andra. Haha, ja vilka bekymmer man kan ha. Hoppas ni förstår hur jag menar nu. Vad tycker ni är snyggast och hur skulle ni ha satt den?

Karmatarerskanise
2

Jag hade gjort den åt mitt håll. Har aldrig hört om tatuerare som skulle vägra det.

Jag har själv en text "Beat it" från Michael Jackson på axeln och den är spegelvänd så jag ser den rätt i spegeln och andra ser inte vad det står.

[Vargöga]
0

Hade gjort den åt det hållet som andra kan se den.

Karmatarerskanise
1

#2 Får man fråga varför?
Tatueringen är ju av betydele för dig själv, inte för andra?

[Vargöga]
1

Jo det får du fråga. Flört

Visst är tatueringen får en själv men jag vill visa upp mina tatueringar så därför vill jag ha dom så att andra kan se dom. Skrattande

JossanH
0

Gör den inte upp och ned! Andra kommer se den ofta och de kommer nog i första hand fundera över varför den är upp och ned och inte vad det är för något. Vet också tatuerare som tycker att den här nya "flugan" att alla tatueringar enbart ska vara "för en själv" är idiotisk och övertalar de som tatuerar sig att göra den så den blir så snygg som möjligt på kroppen (rättvänd)- vilket jag tycker är en viktig egenskap hos tatueraren. Tänk om du vill göra något mer senare? Allt är rättvänt utom mj…?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

Ja oj vad svårt då att lyfta armen och visa ;) Själv får jag ta fram en spegel. Hehe.

Visste inte heller att det var en fluga. Har sett underarmstatueringar på rätt håll för ägaren även från 60 talet. Så det är knappast något nytt eller en fluga enligt mig.

För mig förlorar tatuering sin betydelse om jag ser den från fel håll, speciellt om det är en tatuering som verkligen betyder ngt för mig.

Sedan tycker jag det är lite extra kul med tatueringar som inte följer strömmen.

JossanH
0

#6 så om du hade en upp och ned på armen så hade du gått och visat den åt rätt håll för alla du möter? Det är lite av en fluga ja, på samma sätt som att alla tatueringar idag måste ha någon djup innebörd. Självklart finns det ju de som gjort detta för 100 år sedan också men det som menas med en fluga är att det nu blivit modernt att göra så till skillnad från innan.. så jag skulle nog inte kalla det för udda.. Det pratas om att en tatuering ska vara väl placerad och estetiskt tilltalande, och att det är tatuerare som är bäst på att se detta, och jag håller med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

hus-musen
0

Det är ju en smaksak, jag skulle ha ritat upp den först på ett papper och spegelvänt, tejpat fast på armen och tittat på vad jag tycker ser bäst ut. 
Ibland funkar det att vända på en tattuering, ibland inte.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

#7 Nej? Men om någon skulle undra menar jag :)
Jag bryr mig inte om alla jag möter, för det är inte för dom jag har tatueringen. Folk får gärna undra.

Men det är väl personligt hur man ser på det. En del bryr sig mer om andras syn på ens tatueringar. Och det är ju självklart lika rätt som min syn på det.

Estetiskt tilltalande ser jag det som när jag själv kan skåda det :)

Flugan har jag som sagt inte sett skymten av.

Man ska helt enkelt göra det man tycker känns bäst för en själv.

theraphosa
0

#1 Va fint, gillar starkt att du gjorde texten spegelvänt! 

Ts, jag tycker du ska göra siluetten åt ditt håll, känns ju lite konstigt annars tycke jag (de är ju min åsikt) för när du rör armarna eller håller i nått så kommer de ju ändå bli typ åt rätt håll för andra med.

[WickedAlly]
2

Jag har gjort den åt "rätt" håll, så att andra ser den. Tror att det skulle se konstigt ut annars. MJ kör en headspin ;) 

Tycker ärligt talat att det här med att alla tatueringar måste ha en djup betydelse och vara bara för en själv är rätt fånigt. Varför? Tatueringar är vackra och bör vara estetiskt tilltalande, vem kan det bäst? Jo, den seriöse tatueraren och liksom TS har jag hört om flera tatuerare som inte vill göra en tatuering upp och ner, just för att det inte är så snyggt. Summa summarum så anser m.a.o en som kan tatueringar väl inte att det är snyggt och för mig säger det en del. Jag litar fullt ut på min tatuerare och låter många ggr honom bestämma när vi kör, för att han vet vad som är snyggt och tilltalande.

I mina ögon är estetiken viktigast, sen kan man väl peta in någon djup betydelse i valet av motiv och placering för att rättfärdiga det faktum att man tatuerar sig..

Men smaken är som baken och det är alltid någon som kommer tycka något annat. Och nu blev det här skitlångt, men å andra sidan så finns det ju mer att klaga på för dem som alltid ska göra det :)

aalso
0

#1: Supergillar att du har gjort texten spegelvänd, nu måste du lägga upp bild och visa ju ;)

Verkar som om det råder delade meningar om det här med vilket håll man ska ha den. Jag kan inte bestämma mig.. Jag vet att jag inte kommer ångra själva motivet, men jag vill helst inte ångra vilket håll jag har satt den åt.

Det där med att jag kanske skulle vilja lägga till något på armen sedan, tvivlar jag starkt på. Då tatuerar jag hellre in något på andra armen, som sitter åt samma håll, eller någon helt annanstans på kroppen. Vill inte har för mycket på en och samma arm, inget som passar min stil iallafall =)

JossanH
0

#9 Det är möjligt att denna fluga inte är något man i första hand lägger märke till men har man pratat lite med tatuerarna när man är i studion så har man förstått att detta är på modet just nu, och att flera tatuerare ställer sig emot det..

#11 Jag håller med!

#12 Haha, det säger du nu ja ;) Återkom efter första, andra och tredje tatueringen :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

hus-musen
0

Äh jag har bara en tattuering och är nöjd med det, de behöver inte "föröka" sig :)

Qui dormit, non peccat

[WickedAlly]
0

#12 Gör som någon ovan föreslog och skriv ut en bild eller rita upp motivet. Klipp ut och tejpa fast så ser du vad du gillar bäst och vad som känns rätt, och så skiter du i vad vi andra säger för det är dig den ska sitta på i 60-70 år :)

aalso
0

#13: Haha, nej men då finns det andra ställen än just den armen att sätta tatueringarna på isåfall ;) 

#15: Jag har provat att försöka måla av konturerna med en kajal, men det ser mer ut som en känguru än MJ, haha. Men ska prova att klippa ut bilden och tejpa fast, så får vi se =)

Karmatarerskanise
0

#11 För dig ÄR den ju upp och ner ;)

Som sagt, smaken är som baken.

TS; jag säger som #15, skit i vad vi skriver. Det ska kännas rätt för dig. :)

Sen måste jag säga att det är tråkigt att läsa så negativa kommentarer om tatueringar som har betydelse. Hur kan man tycka att det är fel?
Att man gör en tatuering för sin egen skull kan väl inte vara löjligt?

Förstår inte hur man kan göra en tatuering UTAN att den är för ens egen skull.

[WickedAlly]
0

#17 Sant :p

Och för att förtydliga så tycker jag inte alls att själva grejen att man gör en tatuering med betydelse och som är för en själv är fånig, det är hela grejen att det mer eller mindre verkar vara ett "måste" nu för tiden.

Och alla gör väl egentligen tatueringar för sin egen del, men jag gör mina för att de förhöjer min livsglädje och för att de är vackra, alltså inte för att en mosters kusinbarn gått bort liksom :)

Karmatarerskanise
0

Glad

[WickedAlly]
0

:)

[Vargöga]
0

Det bästa tipset i denna tråd är att klippa ut bilden och tejpa där du vill ha den.  Skrattande Punkt slut! Tungan ute

Henrik93
0

vad skoj! Jag har också växt upp med mj. Har en tatuering på vaden av honom med sin hatt. Men den är inte klar ännu. roligt när det inte bara är jag :D

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

aalso
0

Jag har provat att klippa ut bilden och tejpa fast, men båda hållen känns rätt, och båda hållen har sina för och nackdelar. Åh, vad svårt det blev nu :/

#22: Vad roligt! Har du bild på den? Blev jättenyfiken nu :)

Ribessa
0

Jag tycker helt klart åt rätt håll för dig. Min syster har ett hjärta på handleden och snart sitter mitt där också, och det är åt rätt håll för mig. Imo lyfter man upp armen och visar. :) Men som sagt, smaksak, Samma med ringar, fast här tycker jag tvärtemot, att ringarska vara FRÅN en själv, alltså rätt för andra. ;)

Henrik93
0

kan skicka bild när den är färdig, eller lägga upp i en tråd:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

nottheonly
0

Jag tycker inte du ska göra upp och ner, jag personligen tycker det ser lite konstigt ut Glad