När slutar örat lukta?
Hej hej! Jag har töjningar i båda mina öron sedan februari eller nåt sånt. Men, de luktar fortfarande. Som typ… rutten fisk eller nåt. D: Brukar töjda hål lukta hela tiden som man har dom, eller slutar det efter ett tag?
Av egna erfarenheter så kan jag säga att det aldrig slutar lukta, men det kanske är olika från person till person.
Det börjar även lukta mer när smycket är av akryl/plast.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Hm okej. =/ Jag har stål men det luktar ändå. Akryl kan jag inte ha ändå, är överkänslig mot det. Finns det något man kan göra då utan att behöva tvätta örat flera gånger per dag? För tvättar jag sällan luktar det mer och tvättar jag det ofta torkar jag ut örat.

Trä smycken ska vara bra om öronen luktar.
- Medarbetare på studier.ifokus
Det kommer tyvärr aldrig sluta lukta. Öronen bildar nya hudceller och de gamla döda samlas i smycket, och så kommer det alltid hålla på. När jag hade stål fick jag tvätta varje dag, ta ut smycket o fixa, för att det inte skulle lukta. Akryl ska ingen ha, det kan ge hemska reaktioner och kan vara cancerframkallande. Men ja, det anvnder du ju ändå inte :)
Jag köpte trätunnlar för 2-3 veckor sedan, har inte tagit ut dem ännu (de har väldigt vassa kanter så det gör lite ont), och de har knappt börjat lukta alls! Helt otroligt om man jämför med hur mycket de luktade innan (med stål eller akryltunnlar).. Glas har också funkat väldigt bra för mig, det kan man ju inte bli allergisk mot , tror jag :P
Så, tvätta så ofta efter behövs, alltså ta ut hela smycket och rengöra osv, köp träpluggar/tunnlar och testa med det. Hoppas det blir lite bättre :)
/Jessica
Det är precis som "Inspiration" har skrivit. Så om man tvättar bort hudavlagringar ofta kan det sluta lukta lika mycket. Och också beroende på materialet. Då trä, horn etc är material som andas mer - så luftas hålet mer och hudavlagringarna blir inte lika instängda.
Enligt min erfarenhet funkar silicon väldigt bra med. Jag har enbart silicon tunnlar nu mera. Och eftersom dem rör sig väldigt fritt, blir det inte lika slutet heller. Dessutom andas silicon mer än låt oss säga stål, åtminstone.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Hm. Jag har ett träsmycke, men det är ganska stort och är mer av ett finsmycke. Hade det en dag och sedan hade mitt öra blivit infekterat. Men jag ska testa att köpa trätunnlar, det kanske funkar bättre.
Kolla på barbarella, de har ganska billiga träpluggar/tunnlar.
/Jessica
Är det såna med midja? D: För såna tycker jag är jättesvåra att få på.
Mina lucktar oxå, som typ alla andra oxå skrivit. Och jag tar ut och tvättar varge gång jag duchar för att de känns frächare =)
Tvätta dem regelbundet så luktar dem inte så mycket x3 Tvättar mina varje gång jag duschar och det funkar bra för mig! :)
DESU!~
#8 Jo alla är med midja eller kant, tyvärr. Jag har också svårt att få in dem, men ja, det burkar gå tillslut. Vet inte hur du ska göra annars, silicon kanske. Annars blir det tvätta tvätta.
/Jessica
….mina luktar aldrig x) eller så är det jag som inte känner det..
Dem kan dock lukta litegrann om man tar ut dem, men inte mycket. Fel på min näsa kanske D:
Ch Ch Cherry Bomb!

horn, ben och trä håller öronen ganska luktfria.
även glas kan funka för vissa.
håller med dom flesta och det gäller bara att tvättä tvätta!
Jag har ett par silicon tunnlar och dessa luktar inte alls. Har använt plast, metall och dessa har luktat nå djävulskt men direkt efter bytet till silicon slutade det.
Jag kör silikon just nu (14 mm-tunnlar) och de luktar inte alls. Är dessutom förbannat bekväma och enkla att sätta i.
Så länge man inte använder organiska material, tvättar öronen och sköter om dom så kommer dom lukta.
Snibbarna kommer alltid att lukta lite men sköter du dom väl så börjar dom lukta mindre och mindre.