Navelpiercing?
Hej! Har på senaste tiden fått upp ett ganska stort intresse för piercingar/bodyart & skulle vilja ha piercingar på massa olika ställen, men främst i naveln,tungan & läppen.
Mamma är helt emot allt utav detta (kan tillägga att jag blir 14 om ca en månad), dock naveln verkar det som om att hon skulle tycka vara mest okej. Har frågat varför hon är så emot att jag skulle få pierca naveln & hon kommer aldrig med något "klart & rakt" svar. De svaren jag får är "Tycker inte att 14-åringar ska ha navelpiercingar .. det kan bli infektioner & fula ärr". Visst, det där med infektioner & fula ärr är jag helt medveten om, dock har jag läst väldigt mycket om hur man ska ta hand om piercingen på bästa sätt.
Det där med om att hon tycker att en 14-åring inte ska ha navelpiercing,fattar jag inte ett dugg utav. Nästan alla jag känner i min ålder har någon form utav piercing. Okej, det spelar kanske ingen roll men alltså åh. Jag tycker att jag är mogen nog att kunna få bestämma själv om jag ska pierca mig i naveln eller inte. Kan även tillägga att det är en sak jag vill göra så sjukt gärna. Om jag ångar mig sen? För det första, så tror jag verkligen inte att jag gör det. & om jag skulle göra det så kan jag ta den konsekvensen? Då är det väl bara att ta ut smycket & jag menar, efter några år borde det vål åtminstone läkt igen? Om inte & om det blir ett fult ärr tycker jag inte att det spelar någon roll då jag ändå inte visar magen så himla ofta, hade ju varit en annan sak om man hade en så "tjock" piercing mitt i ansiktet & ångrade sig.
Så min fråga, vad tycker ni om detta? Kanske någon som är "med" mig kan ge mig något tips på hur jag ska kunna övertala mamma? De som är emot & tycker att jag inte borde göra det, skulle ni kunna förklara varför & ge mig något att tänka på?
Super tacksam för svar!
MVH Wilma
Du är 14 år, och inte ens det än. Vänta några år! Kroppen är inte mogen att läka en bodypiercing i den åldern för du växer fortfarande och utvecklas hela tiden! Jag skaffade navelpiercing strax innan jag fyllde 18, har inte haft smycke i på länge, snart är jag 27 men hålet är kvar, det vägrar att läka ihop. Ångrar jag piercingen? Nej, inte direkt, men jag hade nog aldrig gjort en sån piercing idag.
Jennie
Jag fick ta hål i läppen när jag var 15, mamma sa att jag fick göra en men inga fler. Tror jag tjatade lite om tungan sen men hon gav aldrig med sig, haha, så fick vänta tills jag blev 18. (Som egentligen även det är för ungt..)
Att tjata skapar bara onödiga gräl och varför slösa massa tid på sånt? Det är något jag ångrar idag att jag valde att göra, och om man tjatar så blir de oftast ännu mer benägna att säga nej :P
Det du kan göra är att vänta lite och sedan försöka ta upp det igen, utan att tjata, förklara att du har tänkt på det länge (förutsatt att du gjort det och är säker) och att du vet om riskerna. Säger hon då nej så släpp det, åren går fort så snart är du ändå 18 och kan göra det :)

Jag ville också göra min navel i mitten på tonåren, men min mamma sa blankt nej av precis samma orsaker som din mamma. En månad efter jag fyllt 18 så var det gjort, då fick jag ju bestämma själv ;)
Så vänta du, om du fortfarande vill ha piercingen när du är 18 så gör den då istället!
Jag verkar tycka tvärtemot alla andra.
Jag tycker att:
Känner man sig mogen nog att hålla skötseln av sin piercing noga och tror att det skulle gå bra, så är jag absolut inte den som skulle säga nej till mina barn (om jag skulle få några)
En kropp vet inte skillnad på sår och piercing så man kan inte säga att kroppen tänker "åh herregud vad jobbigt! en piercing!" liksom. Kroppen läker alla sår om man har en normalt fungerande kropp.
Dock så tror jag att man kan behöva vänta ett halvår/ett år innan man gör den piercingen man vill ha när man är så ung som du, för då har man tid att tänka igenom saken och verkligen bestämma sig och läsa på om konsekvenser-skötsel samt för och nackdelar, så du vet vad duhar att vänta dig.
Jag piercade läppen när jag var 14, jag tjatade på min mamma men hon sade nej hela tiden, "som tur var" var mamma och pappa skilda, så jag gick till pappa och sade att jag fick pierca mig och han var tvungen att följa med och skriva på ett papper. Det var en förhastad impuls piercing, vilket resulterade i infektioner på infektioner i 1 och ett halvt år. Fölr jag visste inte hur man skulle göra rent.
Så tänk igenom det och tjata inte på dina föräldrar, försök istället mer sällan och var extra snäll mot dom hela tiden och prata om piercingar ibland på ett sätt så dom förstår att du skulle klara det. Men prata inte om att du vill ha en.
Sen kan du ju också fråga dom om ni kan åka till en piercare och prata med dom om det.
Hoppas detta är till någon hjälp! mvh Henrik
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Är intresserad av exakt samma piercingar som dej, fast en sådan som sitter över läppen med under näsan på sidan ( vet inte vad den kallad, haha). Efter snart 1 års tjat har det delvis gett med sig, men nu funderar jag på om det inte är värt att vänta lite ändå. Jag vill ju helst inte ångra detta efter ett tag, så trots föräldrarnas tillåtelse bestämde jag själv att jag inte ska ta någon Piercing innan jag är 15. (okej, 14 då xD) Skrev från mobilen, så om det är något fel i texyäten på något sätt så är det inte mitt fel…
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#5 Mouche/madonna kallas det :)
Tack för alla svar!
#1 Förstod inte riktigt det där med att kroppen inte är mogen att läka en bodypiercning vid 14 års ålder? Tyckte det lät lite konstigt då jag känner ett flertal i 13-15 årsålder vars navelpiercingar läkt alldeles utmärkt & har inte gett några problem över huvudtaget så du får gärna utveckla ditt svar.
MVH Wilma
#6 hehe tack! :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#7 Exakt som jag skrev, piercingar är i grund och botten samma sak som ett sår eller operations snitt, vilket kroppen inte svarar direkt olika på om det inte sitter fel material i smycket. kroppen läker alla sår om man sköter om dom, oavsett ålder.
#7 Det man menar med det är att när man är 14 är inte kroppen färdigutvecklad längd och formmässigt. huden på mage kommer ändra på sig och det kan dra i piercingen.
Rekomenderar att vänta tills du är 18 eller minst 16 med målsmans underskrift. Det är en väldigt svårläkt piercing och ingen jag tycker är bra att ha som första.
#9 Jo precis, det var också just det jag syftade på.
#10 Jag har då iallafall aldrig hört från någon jag känner med navelpiercing att det är blivit några problem med att det har "dragit" i piercingen. Men visst, kanske är det så men jag tycker att det känns lite som att vara "övernoga" då säkert ett rätt stort antal av alla 14-15 åriga tjejer har piercat naveln.
MVH Wilma
Jag är 13, fyller 14 i juni & har både piercing i läppen, tungan & naveln. Tungan är ganska nytagen, men läppen & naveln tog jag i höstas. (Okej, det var också ganska nyligen).
Poängen är att jag inte alls är emot att pierca sig så länge föräldrarna går med på det. Visst, ni kanske tror att jag bara säger så för att JAG har fått det, men jag ser på nåt sätt inget fel med det. Känner man sig mogen & vet vad som kan hända, så.. Varför inte?
För & nackdelar med det hela tycker jag är viktigt att tänka på, & även läsa på mycket om hur man sköter på bästa sätt. T.ex jag lyssnade på piercaren & fick med mig spritservetter som jag skulle rengöra med, vilket slutade med att jag fick infektion då min piercing irriterades av "spriten".
& varje gång jag velat ha en piercing, har jag lovat att göra olika saker. Jag fick ta i läppen om jag tog ut i tungan (tog hål i tungan när jag var 12 utan föräldrarnas tillstånd). Naveln fick jag pierca om jag hjälpte till hemma & när jag skulle pierca tungan igen så var det skolan jag var tvungen att sköta.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag gjorde min navelpiercing när jag var 14, hade inga problem med läkningen och den ser bra ut än idag - jag är 25! Att din kropp skulle växa så pass mkt att din piercing skulle se konstig ut har jag svårt att tro…jag har växt på både längden och bredden sen den gjordes och dessutom tagit bort min galla med titthålskirurgi vilket innebär ett snitt i naveln som sen ska läka ihop = ärrbildning och huden drar ihop sig och grejar..min sitter trots det som den ska 11 år senare ;)
www.kickemcattery.se
Jag var också 14 när jag piercade naveln, och visst att det var en massa strul och infektioner i början. Tog det dock inte på ett särskilt bra ställe (Panach), det hade nog blivit bättre om jag gjort det på stället jag gjorde ögonbrynet ett par år senare. Inga problem med den. (eller i näsan heller för den delen som jag gjorde själv)
På Panach behvövdes det bara ett telefonsamtal med godkännande från min mor, på Barbarella var mor min tvungen att vara med.
Är inne på mitt 26 år, going 27, därefter 28, sedan 29 och sen är jag ta mig faen 30 
_No way! Yes way!
Förstår faktiskt inte föräldrar som inte går med på att man ska få pierca sig.
Navlen syns ju inte så ofta, kan förstå mer om det är någon som är 14 och vill ha 4 st i läppen, men naveln?
Men prata mer med henne, sök runt på internet och skriv ner info om hur man tar hand om den, tips, mm och visa henne.
Be din mamma följa med till en bra piercare och få information. Många som är äldre har fördommar, att det är elaka som gör sånt där, att dom gör det ena och det andra liksom.
Men får hon se hur duktiga dom är (på rätt studio), höra information från dom, dom kan berätta hur det går till, mm.
Försök att bete dig moget, alltså inte tjata och bli arg, utan visa att du kan prata normalt om det och bete dig vuxet liksom ^^
Ha något sånt där "men om jag lovar att lägga ner mer tid på skolan"-grej tex. Eller lova att dammsuga hemma en gång i veckan i några veckor framöver om du får göra den.
Är glad att jag aldrig haft någon sträng mamma eller något.
Alltid fått göra hur jag vill i stortsätt (finns dock vissa saker som jag önskar att hon hade varit sträng med).
Tack för alla svar & tips!
Ville bara säga att mamma verkar vara med på det nu & jag är superglad verkligen! Ska fortsätta läsa så att det blir så bra som möjligt. :)
MVH Wilma
När jag var 14 ville jag ha peircingar på alla möjliga ställen och idag är jag glad att min mamma sa ifrån. peircade naveln när jag var 18 och trivs bra med den. Kan verkligen rekommendera att du väntar, så kroppen hinner utvecklas mer och du kanske ändrar dig. Gör peircingen när du faktiskt har åldern inne att bestämma själv :)
Jag gjorde hål i näsan med förälders tillstånd när jag var 11år och naveln gjorde jag när jag var 15-16 år med förälders tillstånd i Spanien. Mon lillasyster gjorde sin i näsan när hon var 12 tror jag.. Jag tycker att man kan göra det när man är under 18 år om man får för föräldrarna.
Jag gjorde min navelpiercing när jag var 15. Hade den bara några månader. Trots att jag var väldigt noga med skötseln blev den infekterad och började vandra.
Fick ta ut den och nu har jag ett ärr.
Ångrar inte att jag gjorde den, men jag hade inte gjort den idag. Har funderat på att göra om den för att täcka ärret lite. Men jag är rädd att det skulle bli likdant igen och jag vill inte förvärra ärret. Som det är idag är det inget man tänker på så mycket och jag bryr mig inte om det, men jag skulle inte vilja göra det värre.
Jag skulle rekommendera att du väntar lite. Det önskar jag att jag hade gjort!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag gjorde min när jag var 14, och min läkte fint (tog ju dock ett tag, men det gör ju navelpiercingar)
Jag har inga problem med den eller något. Men problemen såtsäga skulle jag inte säga har något med åldern att göra, utan om hur det är taget, och hur man tar hand om det.
Anyway, jag fick göra hål i naveln för min mamma då eftersom hon tyckte det var fint, så då var det okej. Men tror hon skulle flå mig om jag gjorde nått i ansiktet. Det är det enda som skulle få henne att säga nej, att hon inte tycker det är fint själv, med andra ord. Det brukar nog ligga något sånt i de flesta fallen.
Tack så mycket för alla era svar.
Det jag hatar med mamma är att hon kan ändra sina beslut något otroligt snabbt & nu säger hon att hon har pratat med en "piercingexpert" som säger att nästan alla seriösa piercingsställen piercar bara folk över 15 år. Därför vägrar hon mig låta ta.
Ja, jag känner mig lite desperat efter en navelpiercing till sommaren & det är ingen idé att komma med "vänta tills nästa sommar" eller "ha inte så bråttom" för det är just det jag inte kan & det är just det jag har.
Funderar på att gå till Panache, där krävs det ju bara ett telefonsamtal av "föräldrarna" om man är under 18. Har funderat på att kanske fråga någon kompis om de kunde ställa upp & spela förälder, så då undrar jag om någon vet hur det är, behöver de bara säga "Ja,det är okej" eller måste de säga massa personnummer & siffror & koder & sånt där skit? Vet att Panache inte alls är rekomenderat & att de tar med pistol & inte kanyl men jag ser detta som den ända lösningen ..
MVH Wilma
#21 Jag brukar anse att folk får göra som dem vill med sina kroppar, ingen annan blir påverkade av det men tänk på att detta är något som ändå kommer vara där resten av livet, även när du tagit ut smycket. Att ta med pistol på ett ställe som kanske inte har så bra rykte eller några rekommendationer kan bli något du ångrar senare.
Du blir ju 15 nästa år, och ett år går så himla fort, och det är dessutom väldigt lite att betala med för att du ska få en snygg piercing :)
Kan ju säga direkt att du kommer ångra dig som tusan och om genomför det du tänkt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#21 Riktigt dumt att gå till ett ställe med dåligt rykte och som använder pistol bara för att du "måste" få det gjort. Det visar att du kanske inte är redo för det. Man måste ta sådant seriöst!
Jag skulle vänta tills nästa sommar om du ska bada osv. Det är inte kul att få infektion. Tro mig det gör ont som fan. Jag tog min när jag var 15år. Naveln är ju rätt oskyldig då den inte syns när du springer runt med kläder.
Men gör hos någon som är duktig. Du har säkert hört det förr. Jag tog mina i läppen som jag hade själv och det blir inte snyggt. Ångrar det som fan för nu har jag ett ärr som ser förjävligt ut.
Pistol i naveln?! Går det ens? Varför har du så himla bråttom? "För alla andra har det"?
#26 Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk gör det ped pistol.
#27 Okej illa, jag gjorde med pistol i näsan när jag var 13-14. Gjorde jätteont länge, med kanyl försvinner smärtan så fort det är över.
#28 jag gjorde med pistol i näsan o det gjorde inte alls ont eller blev svullet..
Förlåt för att jag lät som en dum & idiotisk barnunge när jag sa att jag tänkte gå till Panache.
Nu är det iallafall gjort eftersom att jag pratade med min pappa som var helt med på det, så jag gick & gjorde det hos en professionell piercare som självklart använde kanyl. Känns jättebra & jag blev verkligen nöjd! :)
MVH Wilma
Såg den inte lite kort ut? Vet inte hur det "ska" se ut :o
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#31 Alltså nej. Blir så FRUKTANSVÄRT trött på att folk här alltid ska klaga på någonting. Vad man än gör är ju fel?
Hur menar du med att den är kort? Ska själva "hålet" vara längre upp? Det är inte jag som har tagit det utan en proffessionell piercare som har hållt på med piercingar i princip hela sitt liv. Jag kan ju åka tillbaka till studion & fråga om den är för kort.
Vad händer om den är för kort? Lättare för infektion? Läker den sämre? Slits naveln loss?
& Om du menar att det är själva smycket som är för kort, menar du att det gör någonting bara för att det är fult då? Jag ska ju självklart ändå byta smycke när piercingen är läkt.
Jag har inte så himla lång mage heller utan den är inte längre än vad man ser på bilden vilket du säkert förstod.
MVH Wilma
#32 Förmodar att #31 syftar på längden av piercingen. De ska ju vara långa för att man ska kunna svullna ordentligt.
Ser inte att personen klagar, däremot frågar. Det är skillnad.
hon menar bara att staven ser kort ut och då kan det bli lite tajt mellan kullorna och piercingen så att den inte kan andas=)
men det märker du sj om du skulle tycka det trycker och sånt e ju din kropp piercingen sitter på så du avgör sj om den skulle behöva bytas osså vidare =)
så du behöver du inte ta så illa upp.
#32 Lilla gumman, nu får du lugna ner dig. Ska man behöva skriva "

" för att man inte ska "klaga"?
Jag undrade om inte PIERCINGSTAVEN var för kort. Tyckte den såg väldigt kort ut jämfört mot vad mina kompisars såg ut när de tog sina navelpiercingar. Om den svullnar och staven är för kort vad tror du händer då?? Det var DÄRFÖR jag undrade och INTE klagade.
Inte konstigt att man inte ens vågar öppna käften på iFokus när man blir halshuggen för en fråga som inte ens var otrevligt formulerad.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#35 tycker inte heller du klagat men det känns ofta som om det är någon slags otrevlig stämning här när folk alltid ska "veta bättre" (nej jag syftar inte på dig) så jag förstår ändå hur #32 menar, även om det kanske inte alls var så du menade.
Själv skulle jag inte heller vilja bli kallad för "lilla gumman", det känns som någon slags härskarteknik, just sayin'.
Självklart förstår även jag att detta är ett forum som lever vidare eftersom det alltid finns någon annan som vet bättre än en själv (vilket är tur) men det känns som att desto yngre man är, desto dåligare tycker folk man är utan att man ens hunnit öppna käften.
Jag tycker det är mycket värre med folk i 20 års åldern som göra massa fula tattos på fyllan än en tjej på 14 år som vill göra en liten navelpiercing.
Vill hon pierca naveln, så ska vi låta henne göra det. Inte händer det väl oss något? Självklart kan vi råda henne att inte göra det men mer än så går inte. Och nej detta är inte riktat mot #35 
Det finns alltid folk som vet bättre, och folk som inte kan bete sig. Men i detta fallet ser jag inget sådant så reaktionen från TS var onödig.
Det är bättre att anta att folk menar väl med det som skriver istället för att anta att folk är elaka eller negativa. Det är aldrig lätt att veta hur folk menar i sin text. Det blir lätt missförstånd. Men man behöver inte ge tillbaka "med samma mynt".
#30, Jag har en kompis som jättegärnavill ha piercing i naveln, å nu så hon denna tråd och ville att jag skulle fråga om du tyckte att det gjorde ont, att ta med kanyl. :) Även hur lång tid det tog. Alltså tog det flera minuter (överdrivet) eller som att ta hål i öronen?:) (helt ny inom detta)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag förmodar att du liksom jag har som en liten "flik" i ovan för naveln. att det liksom går att ta tag som i en liten flärp där navel piercingen sitter? detta är väldigt bra navelpiercing navlar, då den inte tenderar att krypa ut! Det är ungeför som en öronlobs piercing, förutom att öronloben är rund. typ…. svårt att förklara så jag kastar med en paint bild! Därav kan barbellen vara kortare på oss med en sådan navel eftersom själva ytan man piercar på en sådan navel kanske är 3-4 mm tjock. Och då det ser ut som att TS har en relativt ljup och fin navel så antar jag att kulan åker in en bit i naveln. rätta mig om jag har fel TS, men alla ni som tjafsar här just nu: lär er att kolla på bilderna, analysera bilderna. men dra aldrig slutsatser! för det är ett kort! ingenting ser likadant ut på kort som i verkligheten. Just detta kan också vara en vinkel som lurar ögat. "just sayin!"
TS, gud vad fin den blev!:) Själv ska jag skaffa mig en på undersidan av naveln!:)
bilden: bakom den runda gul röda markeringen BAKOM naveln är liksom ihålig. som en liten flärp alltså. hoppas ni förstår!
Inte för att jag tycker att det är vettigt att göra en piercing när man är så ung, men håll koll på den nu, för jag tycker nog att staven redan ser kort ut.
Se upp så det inte börjar strama och liknande, då måste du gå till piercaren och sätta in en längre stav, annars finns det risk att den börjar vandra, vilket kan leda till att du måste ta ut den.
#35 Jaså, det var så du menade. :) Nej, jag har då inte haft några problem med att det stramar eller svullnar, var också hos piercaren & kollade till den & han konstaterade också att den redan var långt gången i läkningen.
#38 Det kändes knappt när jag tog, var berädd på att det skulle göra mycket ondare men jag kan säga att det gjorde 10 gånger så ont när jag piercade öronen själv. Själva "sticket" tar inte mer än en halv sekund. :)
#39 Ja precis, jag har som en liten flärp som går att ta tag i, så bra att den inte tenderar att krypa ut då! Ja, min navel är ganska djup så det kan ju vara därför staven ser ut att vara kortare än vad den egentligen är.
Tack så mycket, vad glad jag blir av att höra att du tyckte den var fin! & vad kul att du också ska ta, hoppas att det blir bra. :)
För övrigt så har jag inte haft några problem med piercingen alls utan den läker fin fint och är inte ivägen eller stör.
MVH Wilma