Töja med Akryl.
Har någon här inne töjt med akryl och fått problem?
Håller på att töja upp gamla hål men det går allt annat än bra..
Kör denna gång med akryltapers och fick väl kämpa lite väl mkt med att få i första som är två mm men inget annat en spänningar efter som la sej på ett dygn för att nu ikväll ca 48 timmar efter jag börjat svullna upp som en ballong!?
Har nu duschat och gjort rent, hoppas väl att det gett mej sej när jag vaknar annars har jag förhoppningsvis fått nya titanstavar (1.6) i brevlådan som egentligen är till annat men jag tänkte att det kanske kan vara värt att prova?
Tack på förhand!
Veronica
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag töjde med akryltapers förut och det är något jag ångrar nu. Dem var visserligen väldigt stora med ändå. Har fått thinspots, blowouts och fick flera infektioner av det.
Akryl är giftigt och jag tycker att det inte borde användas öht.
Sen när man använder tapers är det bara till att töja upp hålet och sen sätter man i en tunnel/plugg. Det ska inte användas som smycke, då det tynger ner och det kan då hända att man får thinspots. Visst kan man använda det som smycke men om man är smart så gör man inte det. Nu vet inte jag om det tynger ner så mycket i de mindre storlekarna men när man kommer upp till de lite större.
Vill du ha fina öron utan blowouts och annat kul, så töj försiktigt!
En storlek i taget. T ex. 1,6 > 2 > 2,5 > 3,2 > 3 > 4 osv.
Bra material att töja med är glas och titanium speciellt i de mindre storlekarna. Kirurgisk stål fungerar också bra för många om man tål det, är ju nickel i det.
Lycka till!
Medarbetare på Sphynx iFokus

Har tänkt beställa spiraler då jag även har problem med att min taper inte "hänger" fritt utan går emot huvudet och därmed vinklar hålet.
Har töjt med kirurgiskt stål tidigare utan problem men lutar mot glas delvis för att det tilltalar mej mer rent estetiskt.
Titan som jag i övrigt är ett stort fan av har jag inte hittat några töjsmycken i och om jag gjorde kan jag tänka mej att det skulle bli fasligt dyrt!
Jo försiktig är jag, hade både smycken och töjsmycken i alla mm upp till tolv som jag tänkte ta mej till nu just för att kunna ta det lugnt men många av dom är i akryl, en beställning väntar jag på redan och minns inte riktigt allt jag beställt så bara den kommer kan jag lägga in en ny beställning.
Förstår inte hur jag kunnat missa att många är känsliga mot just akryl..

Nu har jag haft i titanstaven i ca 10 timmar och örat är nästan vad det ska vara. Var förbi en piercare idag av annan anledning som kikade på örat som sa att det såg ut som en typisk reaktion på akryl, är på sätt och vis lättad då jag vet att det inte är hålet i sej är krångligt.
Var lite orolig att det betedde sej konstigt då det varit töjt förut!
Samtidigt som det är lite surt då akryl är så sjukt billigt men då reaktionen inte var omedelbar kan jag åtminstone använda mina tapers som "ledstickor".
Skönt att det gått tillbaka så fort och inte blivit värre komplikationer men nu hamnar örat som skulle ligga före på efterkälke haha, tänkte ge mej på andra örat om några dagar:P