Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: frågor-och-svar
Läst 11904 ggr
FiffiLiina
5

Bada i havet med navelpiercing?

Hej! Om ca. 2 veckor eller om det är en vecka ska jag och min familj ut och segla. Kommer jag då kunna bada i havet och sola eller måste jag sitta i skuggan med tröja på och inte kunna bada? Jag har haft min navelpiercing i 11 dagar.

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Har hört att man inte ska bada i bassänger på 3 veckor, gäller samma sak med att bada i havet?:)

MVH FiffiLiina

Karmatarerskanise
1

Så länge piercingen inte är läkt ska man inte bada, varken i havet eller i pool.

FiffiLiina
0

Okej. Vi åker på semester v. 29 och då har jag haft navelpiercing i lite mer än 3 veckor. Men hur är det med att sola då? Kan jag sola då eller måste jag sitta i skuggan eller ha tröja på mig?

MVH FiffiLiina

Karmatarerskanise
0

Man ska undvika att ha direkt soljus på den.

FiffiLiina
0

Så jag kan sola om jag har t.ex. En handduk över navelpiercingen? När kan jag ha direkt solljus på den då?

MVH FiffiLiina

Karmatarerskanise
0

När den är läkt.

[SweetRose]
0

Solljus är inte bra men jag har dock personligen upplevt tvärtom när det gäller bada i havet. Saltet torkar ju ut så det kommer inga direkt bakterier in. Jag hade råkat riva upp min navelpiercing precis innan jag åkte utomlands förra veckan men efter en veckas badande i havet så var den så gott som ny!

Ellenfyrkant
0

#7 Haha "så gott som ny" är ju dock inte positivt för en piercing. Man vill ju inte ha den ny. ;)

Mvh Ellenfyrkant

[Riverbelow]
1

Min syster hade en oläkt navelpiercing när vi åkte på semester.
Piercingen krånglade innan, men som jag förstog det så läkte den bättre när hon badat i havet.

[SweetRose]
0

#8 Haha, ja, felformulerat av mig där! ;) Så gott som läkt bör det stå!

FiffiLiina
0

Okej, tack! Jag ska nämligen ut och segla om två veckor och hade tänkt att bada eftersom det är saltvatten i havet. Men jag har ingen tillgång till dusch i båten så jag kan inte skölja efter att jag har badat. Är det en bra ide ändå att bada? Eller ska jag avstå från att bada för att jag inte har tillgång till dusch så jag inte kan skölja piercingen efter bad? Jag har haft min piercing i 2v bara.

MVH FiffiLiina

Karmatarerskanise
0

Jag hade avstått. Eller så får du ha med vatten till båten som du kan skölja med.

Personligen hade jag låtit blir.

FiffiLiina
0

Okej men vi har ju vatten i båten så då får jag skölja med det:) Men om jag köper vattentäta plåster då? Då skulle jag väl kunna bada?

MVH FiffiLiina

Karmatarerskanise
0

Min erfarenhet av sådana plåster är att de släpper. Så jag hade helt låtit bli.

Ellenfyrkant
2

Det är bara du som kan avgöra. Nu är du medveten om riskerna. Jag hade absolut inte låtit en piercing förstöra nöjet, men det är jag!

Mvh Ellenfyrkant

[Riverbelow]
1

Jag skulle nog använt ett såntdär plåster, så håller det så länge det håller (hjälper ju lite iaf?) och sen sjöljer jag piercingen noga när jag badat. Haha älskar att bada, vet inte hur det är med dig, men ja, så hade nog jag gjort.

FiffiLiina
0

Ja, jag kommer nog köpa plåster att ha på och skölja efter, jag älskar ju att bada jag med så!

MVH FiffiLiina