Ska man pierca eller ta hål?
Om ett litet tag så ska jag antingen pierca eller ta hål med pistol i övre delen av örat.
Men vad är bäst att ta och vilken är minst infektion risk på?
Och om man ska ta hål i "knölen" på örat vad ska man göra då? Pierca eller ta hål? Och gör det ont att ta hål på "knölen"? Och vad är cirka priset?
har sjukt svårt att välja grupp så om den har hamnat fel så är det för att jag är sjukt dålig på det…
Om du menar pierca som i kanyl och ta hål som i pistol rekommenderar jag starkt att du tar med kanyl!
Jag har inga piercings, men om/när jag skaffar, så no way att en pistol kommer att komma i närheten av mig, efter vad jag har läst om dom. Dom är tydligen betydligt svårare att sterilisera än en kanyl, och har därmed större risk för att sprida bakterier.
http://bodyart.ifokus.se/articles/4d7149d1b9cb46222705d995-att-pierca-med-pistol?discussions-1
Finns ju flera andra artiklar ute på nätet, både på svenska och engelska.
Svaret är, aldrig pistol, oavsett placering!!!
OM det gör ont eller inte varierar kraftigt från person till person.
Jag har nyligen piercat tragus (gissar att det är det du menar/önskar) och jag skulle verkligen inte våga låta någon ta hål i den med en pistol då det krävs extrem precision som bara en kanyl kan garantera. Hur ont det gör varierar nog från person till person, men som med alla piercingar så är det ju bara ett stick som gör ont nån sekund och sedan är det över. Den ska vara svårläkt, vet jag. Jag betalade 600 kr för min.
Gör med kanyl -OAVSETT! Att ens överväga pistol är bara galet för det sliter i sönder vävnaden runt om osv.
Okej då blir det att pierca med kanyl snart då :)
Men hur stor är infektion risken på en tragus ni som vet? är den lika stor som Industrail? Och hur ont gjorde det på dig FruStein?
#7 Bara man sköter den, dvs gör rent morgon och kväll, INTE tar på den utan att ha tvättat händerna först och undviker att fastna med den i tröjor, badlakan etc så läker den bra.
Det tar ju bara en halv sekund ungefär och sedan är det över. Klart att det gör ont, men det känns jättebra direkt efteråt när man sitter där full av adrenalin och en ny piercing. "Åh, vad skönt!" sa jag och piercaren "Va?" varpå jag fick förklara "Ja, att det är över nu…". 
#8 Det är som sagt inte alls säkert. Jag fick infektion trots väldigt bra skötsel. Men chanserna för att det ska gå bra ökar ju när man gör som man ska.
Var i och för sig inte tragus, men det är ju också brosk.
#9 Jag tror att det handlar mer om otur än något annat när man får en infektion. Jag har gjort tre helixpiercingar utan problem tidigare och då inte alls varit så noggrann med att göra rent etc.
#10 Nja, otur vet jag inte. Kanske just med infektion, även om det inte är ovanligt.
Men just att det är svårläkt är inget ovanligt alls. Snarare vanligt. Beror ju på att det inte finns lika mycket blodådror i brosk, och det är ju blodet som gör att vi läker.
Sen finns det ju sådana som du som har riktigt bra läkekött. Lite avis är jag allt :)
#11 Kanske det. ;)