Myt om tungpiercing?
Jag planerar att pierca tungan, men självklart får jag lite skeptiska kommentarer mot mig. Min mamma sa: "Dina smaklökar kommer att förstöras." Jag antar att det är något mamma endast hittat på, eller är det sant att det kan hända?
Not your mom, not your milk.
Jag vet inte om det men man kan förstöra tänderna och tandköttet iaf, det vet jag. Låter lite knasigt om smaklökarna kan förstöras dock.. Oo
#1 - Jo, det visste jag men smaklökarna tyckte jag bara lät som en ursäkt :P
:P Ska bli intressant att se om det stämmer eller inte!
Tror jag inte på. Aldrig hört talas om :)
Jag har i tungan och det gick fint fint för mig :)
Jag har kompisar som blivit av med delar av smakköttlarna, det ska tillaggas att de även röker,snusar,super och förmodligen inte borstar tänderna, och troligen inte gjort piercingen hos en studio eller använt sig av antiseptiskt munvatten som efterbehandling.
tänder + tandkött skadas inte om du har rätt storlek på smycke.
detta är det enda jag har hört kan hända.. (frågade min tandläkare, eftersom alla tidigare läkare av alla de slag bara klagat på piercing)
#6 det stämmer oftast men inte alltid.
nej jag frågade somsagt bara tandläkarn;)
Allt är myt vad jag lärt mig och erfarit är att tungpiercings är ganska ofarliga… tandkött och tänder skadas inte om du inte leker med piercingen från första början, jag är inne på mitt tredje år med Tungpiercing och hitills har inget hänt. alla mammor är oroliga!!! men så fort du skaffat din piercing börja inte leka med den helt enkelt!
Hemma luktar råtta!
#9 - Tack :) Ska ta ett snack med kvinnan ;)

Smaklökarna sitter främst på kanterna på tungan….visst har man mitt på med men de är de som är i tippen o runtom som "används" mest
Jag har hål i min tunga, jagv har inte skadat mina tänder eller mitt tandkött, jag har inte blivit av med någon av mina smakkörtlar…
Då jag har hafft min i ca 3år nu.
Älskar den, jag säger KÖR! :p
missfoppa har så rätt!!!
Hemma luktar råtta!
Jag skadade mitt tandkött när jag hade tungpisercing. Och det hade inte med placering eller smycke att göra, bara med hur min mun såg ut.
Och tänderna kan man lätt bita sönder.
Jag hade samma problem i början men fick en specialgjord av en snäll piercare i uppsala, Darkwell, Paul har gjort nästan alla mina piercingar! skulle aldrig våga låta någon annan göra intimare piercingar på mig :P
Hemma luktar råtta!
Sen ska man också tänka på saker som tandställning, lagningar och tandproteser.
Går sånt sönder då man har en Tungpiercing gäller ingen försäkring, utan man får betala ut egen ficka.
men det är ju som sagt att hålla tungan rätt i mun och inte hålla på att tugga på den dra den längs tänderna osv!
Hemma luktar råtta!
Det är inte bara att hålla tungan rätt i mun, precis som man kan bita sig i kinden av misstag kan man råka bita på en piercing då man äter.
Det går att öva bort! men visst råkar jag bita i en piercing ibland men det är varken ringen i läppen eller tungstaven utan lilla labreten på sidan! så visst olyckor händer :P
Hemma luktar råtta!
Gick det inte att öva bort på 10 år, så tror jag nog att en olycka kan hända hur mkt man än tränar ;) Otur kan alla ha och det äör bra att veta att försäkringar inte gäller då.
Går en tand sönder av ngn annan anledning så skyller dom ändå på piercingen.
De mesta e myt, typ det där med att "andas" in smycket. Händer mkt sällan.
Såvida en bra piercare vet vad han/hon gör så borde det inte vara ngt problem med smak-påverkan.