Tatuering + sol?
Ska gadda mig för första gången imorgon! Väldigt nervöst, men något jag velat i flera år. Fyllde år för några dagar sedan och fick bland annat en lapp med en bokad tid för tatuering.
Saken är den att jag är orolig för hur jag ska hantera tatueringen med sol? Förstår att man ska undvika solen så gott det går i början? Men saken är den att jag i början av oktober åker till Turkiet.
Hur länge bör man vara försiktig med solen?
Mvh Emelie 

du bör väll alltid vara mer eller mindre försiktig. jag är sj mörk och smörjer alltid in mina med en hög solskyddsfaktor. men de är för att dom "slits" mer på mig då jag lätt blir ännu brunare. vet inte om de är så för alla. min bleka sambo har svårt att få färg, smörjer inte alltid in tatueringarn. jag tycker inte dom tar stryk lika mkt.
På sex veckor bör tatueringen vara såpass läkt att du inte får ont i direkt solljus, man brukar säga att 45 dagar är snittet för läketiden. Varierar ju dock såklart.
Smörj in den och ligg inte och pressa i timmar. Kan rubba den sista läkningen och framför allt så bleks en tatuering ibland. Om din gör det kan man ju inte veta så bättre att ta det säkra före det osäkra.
Jag brukar undvika att få direkt solljus på mina, fast jag gillar att gå barfota så fötterna utsätts en del. Tycker att de har blivit lite, lite mattare jämfört med mina övriga. Inget som stör men det syns lite :)