Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 7960 ggr
CBA
0

Provocerande motiv?

Jag har hittat en jätte fin bild på Mjölnir (Tors hammare) som skulle sitta snyggt på makens underarm men tveksamheten ligger i om en Tors hammare kan anses provocerande :o/

Jag har inte sett så många Mjölnir gaddat på folk…är den för utstickande…ni vet anses rasistisk, även fast maken inte är någon sådan.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[jenkass]
0

jag har sett flera och känner även flera personer som har mjölner tatuerat (trots att dem inte har några högerextremistiska åsikter) Om folk tar det rasistiskt får det stå för dem, men själva grundtanken finns ju alltid hos den som bär motivet och det kan bara denne stå för. För mig är en tors hammare inte rastistiskt, det tillhör den gamla asatron som för mig (och många andra) är väldigt intressant. Men visst är det många "nationella" som använder sig utav denna symbolen, men för det är det inte rätt av andra att dra "alla" över en kam för en symbols skull. Det är ju inte direkt en swastika…
-Min åsikt!

hus-musen
0

har sett ganska många sånna faktiskt, oftast på folk som är intresserade av asatron, tex min gamla slöjdlärare hade en sån på överarmen=) hav va väldigt intresserad av asatron och smide så för honom representerade hammaren något gott. men har tyvärr sett  oxå på nazister/rasister som du skriver. om inte hammaren har nån betydelse för honom som han kan stå för så kan det bli väldigt fel om du förstår vad jag menar!! men gillar han den så är det klart han ska göra den!

Qui dormit, non peccat

mjioo
2

för mig så står den för något dåligt men det är bara för att här så bär alla den runt halsen som har just rasistiska och nazistiska åsikter och det har liksom blivit "deras" symbol för att visa att de tillhör just den gruppen människor. jag vill inte att den ska symbolisera det och jag vet att många har den för asatron men det är svårt att inte tänka "jaha så h*n är sån.." när man är så van vid att det brukar vara så.. det är trist :/

CBA
0

#3 Det är otroligt tråkigt att det är så och man vill ju inte att maken skall riskera att bli nerslagen pga den heller…han är dessutom stor, muskulös och rakad på huvudet (men av annan anledning än rasistisk).

Kanske bäst att lägga den idén åt sidan :o/

[jenkass]
0

tycker inte att man ska behöva välja bort alternativ i sitt liv bara för att det påverkar andra, huvudsaken är vad man själv vill/tycker. Om man är orolig att bli trakasserad pga. en tatuering av mjölner så tycker jag att om han verkligen vill ha den så ska han göra det, eller alternativt sätta den någon annanstans än underarmen isf.

CBA
0

#5 Jo han får besluta själv om han vill ha den för det är på underarmens insida han vill gadda sig…folk kanske inte tänker på den som en rasistisk symbol i Vimmerby ;o)

skrellet
4

jag blir så irriterad att folk har börjat tycka att vikingar är rasistiskt. rasister är idioter, och folk som tycker att vikingasymboler är rasistiskt är idioter.

vikingar är vad dom är, just vikingar och inga rasister. är man nationalist om man har vikingasymboler? nej knappast, för sverige var ju inte det enda landet som hade vikingar, och på den tiden hade vi knappast dessa landsgränser.

liknande är det med järnkorset. för att hitler använde den så ska det ju inte förstöra dess historia.

CBA
0

#7 Visst är det galet!

Den bilden på Mjölnir som jag har hittat tycker jag är jätte fin och skulle själv kunna tänka mig att ha den fast med lite mer feminin stuk runt den.

Bild

[

](http://www.brentberryarts.com/1822b5580.jpg)

Liss
0

Jag tycker inte man ska gå runt och oroa sig för vad folk kanske tycker.. det är deras åsikt och ni är av en annan, så kommer det alltid att vara. Ni/du får tatuera in precis vad du vill, det är din egen kropp.
Jag själv tycker verkligen inte om att folk tatuerar in saker som står för onda/tråkiga saker. Men de gör ju inte ett mjölnir heller.. inte i min mening. Att rasister och nazister tar ett kors och använder de som deras symbol, de kan inte vi stå för. Låt dem leka bäst dem vill medans vi andra kan veta den riktiga innebörden och vara stolta ist över en snygg tattoo;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

hus-musen
0

#7 visst är det irriterande att folk inte vet vad en symbol står för.. men jag har då aldrig hört någon kalla vikingar för rasistiska=) dock fanns sverige under den tiden oxå, landet såg dock lite annorlunda ut.men det finns symboler som är mer "i ögonen" på folk än tors hammare.. jag menar tex hitlers stulna svastika! den är egentligen en symbol för välfärd, lycka och solen. men inte fattar folk de ehller då de bara ser den rasistiska och nazistiska toningen bakom.

så näe om din man kan stå för mjölner så ska han naturligtvis göra mjölner!! den är en snygg symbl tycker jag iaf=) men han får nog räkna med lite skitsnack skulle jag tro!

Qui dormit, non peccat

lisette
0

min svåger har en enorm tatuering på tor över hela ryggen. i tatueringen har han även solkorset.

vad jag vet har han inte fått något skit för den. men det gäller ju att kunna bära upp och kunna stå för en sådan tatuering.

FunkyShrimp
0

Orka med det där om att det ska vara rasistiskt. Folk är så otroligt oallmänbildade så det inte ens vet vad Tors Hammare står för, utan att de är hjärntvättade på att det är rasistiskt. suck. (menar i allmänhet, inte riktat mot dig).

Jag har en Tors Hammare runt halsen och har haft det sen jag var 14. (nu snart 20). Och folk bryr sig inte längre alls. (umgicks med folk som höll på som det jag skrev innan, och det är riktigt irriterande). Skönt att annat folk har vett iaf^^ tar aldrig av mig dethär halsbandet.

Så go for it! Cool låt inte folk som inte har kunskapen att klanka ner på en för det.

Karmatarerskanise
1

Jag hade faktiskt inte vågat tatuera in det. Kan bero på att jag sett folk få stryk pga tors hammare.

Alla säger att man inte ska bry sig om fördommar, men det är ganska svårt när man väl ligger där nedslagen tror jag.

mr.chong
0

Skulle inte tveka..om jag nu ville ha en..  Varför skulle mjölnir vara Provocerande?Vad andra tycker om ens tattureringar skiter man fullständigt i.. vilken tatuering du än gör så kommer en del tycka den är skitsnygg en del tycker att den är ful.. åså kommer nån enstaka att tycka den är provoserande,, det går liksom aldrig att komma ifrån.

Skulle folk läsa på lite om de olika symbolernas innebörd så är det faktiskt inte så jätte många som är rasistiska eller provocernde i grunden.. inte mer än att ha tex en AIK eller Djurgårdslogga på armen.

Karmatarerskanise
0

Påminner om att tråden är från 2008

theraphosa
0

Tyvärr så drar många asatron till något rassistiskt. Endast baserat på okunskap.
De är väldigt fint att tatuera den, men om du bor i ett invandrar tett område så kanske du ska skippa de? De är ju jobbigt att de ska bli ryckten och tjaffs vage gång du går ut liksom.

patronsaint
0

Min karl har tor/viking tattuerad på överarmen och vad jag vet har han inte fått någon kommentar om det. Han har även ett malteser kors bakom örat. Han har inga rasistiska åsikter även om man kan tycka att hans val av tattueringar kanske var korkade ungdomsgrejer. Han har ju en hel del andra provocerande tattueringar med som ACAB och AIK loggan. Vet inte om det är mer "tolererat" i förorten att bära sådana tattueringar än om man hade bott ute på landet.

I want to be like the patronsaint of reality.

FunkyShrimp
0

#17 varför anser du att vikingatatueringar och malteserkors är "korkade ungdomsgrejer" om jag får fråga?

Buffaomini
0

Nej tar det inte som något rasistiskt. Tråkigt att dom ska "sno" symboler och göra det till sina.

patronsaint
0

Mest klumpigt skrivet av mig.

Han är väldigt stolt över både sin viking och sitt malteserkors. Vikingen (Tor) är dessutom ruggit snygg och blir färdig ställd nu på fredag Glad Nä han syftade mer på ACAB som kan ställa till det ibland och hemmagjorda inte allt för vackra tattueringa.

I want to be like the patronsaint of reality.

hus-musen
0

Jo acab kan ju vara känsligt Tungan ute

Qui dormit, non peccat

OttoIsTheShit
0

#16 jag bor i ett invandrartätt område å går runt m en torshamamre runt halsen utan problem ;)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3