Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 11487 ggr
UlrikaD
0

Kostnad-tatuering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hela mitt liv tänkt att skaffa en tatuering och när jag bodde i L.A då skulle man ju bara göra. Naturligtvis segade jag och min pojkvän så det blev inte att vi kikade in förrän det var dags att åka hem och då fanns den tatueraren jag ville ha naturligtvis inte där längre:(

Där lät jag allt rinna ut i sanden.

Men är lite nyfiken på vad en tatuering ligger i pris nuförtiden. Är det storlekens som avgör mest, eller tid i timmar det tar att göra detaljer eller lite av båda.

Om någon kunde ge ett prisexempel på en liten tatuering i nacken, inte massor med krussiduller.

Men någonting som typ liknar det här. Dock enbart ett djur och kanske på ett annorlunda sett.

Har ju massvis med mina djurbilder på foto naturligtiv, men då blir det så påtagligt att det är just det djuret som är förevigat. Jag skulle vilja ha någonting som hedrade alla de jag förlorat under årens opp och som firar livet på de som jag fortfarande har i livet kring mig:)

Kan ingenting om tatuerare i Göteborg och det känns ju som om man kunde dra ner antalet man besöker och pratar med genom att sålla bort de som folk kanske haft problem med osv.

Så summan av det hela: pris, tid, bra tatuerare och i Göteborg då.

Wand
0

Det är helt olika beroende på vilken tatuerare du vänder dig till. Vissa tar timpris (1000-2000 i timmen brukar vara vanligt) och vissa tar för storlek och detaljer. 

Min tatuerare bestämmer pris för motiven innan och avgör då genom storlek och detaljer. Men det är nog vanligast med timpris.

Det man får tänka på är ju dock att de tatuerare som tar lite mer i timmen oftast arbetar effektivare, så det landar på ungefär samma summa ändå.

Jag vet att en av Sverigest bästa tatuerare ska hålla till i Göteborg, har tyvärr glömt namn på studio/tatuerare, så det kanske inte var så mycket till hjälp.

Hoppas att du får dig din drömtatuering i alla fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ketang
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag säger som #1 det är väldigt olika vad det kostar. Jag betalade 2400:- eller den kostade det, men hon fick 2500:- för jag var så nöjd och det tog mycket längre tid än planerat. Hon trodde den skulle ta 3timmar, men tog närmare 4timmar. Så om jag gått till någon som tagit 2000:-/timme hade jag fått länsa mitt konto och levt på soppa ett par månader! Så personligen tycker jag du ska leta reda på någon som säger ett pris innan!

Min tatuerare åker till Göteborg och gäst tatuerar ibland! Kolla med henne när hon ska dit vet ja! Hon är kanon duktig!!!

http://www.millanstattoo.se/

Karmatarerskanise
0

Som #1 skrivit mellan 1-2000kr i timmen sedan kan tillägg komma om det är extra mycket detaljer i tatueringen. Vissa har fasta priser för heldagar också.

Sen finns det dom som tar betalt för motivet, men det gillar inte jag.

UlrikaD
2

Men då vet jag lite mer och att det skiljer. Ska kolla upp lite mer runt omkring:)

Karmatarerskanise
0

#4 Gör så :)

Fridoliin
0

Jag har en svala i färg, simpel, inte jättemycket detaljer. Den tog min tatuerare 1800:- för. Ett väldigt rättvist pris skulle jag säga.

Senare gjorde jag en kattskalle hos samma snubbe, 2500:- samma sak där, väldigt rättvist. Hade han velat ha 5000:- för kattskallen så hade jag gått till någon annan, känner man själv att de tar överpris så kan det vara lika bra att maila till någon annan studio och se vad dom skulle ta för pris.

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Ketang
1

#3 varför tycker du inte om att få ett fast pris? Det blir ju ofta billigare.

Karmatarerskanise
1

#7 Eftersom jag varit med om att det fasta priset varit mycket dyrare än timpriset. Att sätta ett fast pris och sedan göra tatueringen snabbt blir inte riktigt rätt. Sen kan du ju ha tur att det blir på andra håller istället.

Men har sett det flera gånger att priset satts för högt när man jämför med tiden som det tagit.

Så jag föredrar att batala för den tid det tar istället :)

Ketang
0

#8 Okej! Ja då förstår jag! Jag har mest hört om kompisar som fått ett fastpris och som det dragit ut på tiden för. Samma för mig. Hon trodde det skulle ta tre timmar =2400:- det tog fyra timmar och hon ville fortfarande bara ha 2400:- men jag hade bara 2500:- så hon fick det! :-)

Karmatarerskanise
0

#9 På det håller är det ju super Kyss

JossanH
0

#0 Det bästa är att besöka en tatuerare och ta med dig en bild du funderar över. Säg hur du vill ha det och låt tatueraren göra en egen variant. Det brukar bli som bäst så :) Vad som gör sig bra på ett papper är inte säkert att det gör sig bra på huden!

#8 Fast där vet jag inte om jag håller med. Där jag tatuerar mig sätter dom ett fast pris efter hur lång tid tatueringen beräknas ta (alltså beroende på motiv).
Varför ska man endast betala för den tiden man sitter under nålen? Det är så mycket arbete runt omkring. Om man har en tatuering som tar 3 timmar att göra för de flesta tatuerare, men en av tatuerarna är väldigt snabb och effektiv och kan göra den på endast 2 timmar ska då denne straffas för det genom att få mindre pengar? Tatueringen är ju inte mindre ansträngande att göra bara för att man är snabb.
En av mina tatuerare har blivit väldigt snabb och duktig men tiderna bokas ju in på samma vis som för alla på den studion. Att han råkar bli klar lite snabbare ska ju inte straffa honom utan kunden borde snarare bli tacksam över att det gått fortare än beräknat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
2

#11 Du behöver inte hålla med :)
Jag anser att det jobbet precis som de flesta ska vara timbaserat.
Det är ju tiden som räknas enligt mig. Gör tatueraren jobbet snabbt betyder det att han hinner tatuera fler.

UlrikaD
2

Det får helt klart bli lite "studiebesök" sen. Vågar inte göra det ännu, risken är stor att jag glömmer en del räkningar på vägen. Och det är ju kanske lite dumt:)

JossanH
1

#12 Nej det innebär det inte om en tatuering beräknas ta 3 timmar oavsett vem som gör den på studion, bara det att någon gör den snabbare än de andra. Då är ju 3 timmar uppbokat.
Timbaserat? Borde då inte tiden som tatueraren gör motivet vara inräknat i detta?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
1

#14 De flesta tatuerare har en hum om hur snabba dom är och hur lång tid en tatuering kommer ta. Så jag hänger inte med riktigt? Och skulle 3 timmar vara uppbokade och det går snabbare så har de flesta tatuerare nya projekt de kan arbeta på resterande tid. De lär inte gå sysslolösa.

Vad menar du med det sista? Det är ju den tiden jag pratar om?

JossanH
1

#15 Det är sällan tatuerare själv bokar in sina kunder. Då får de ju springa fram och tillbaka mellan den de tatuerar och de kunder som befinner sig i studion. Därför är det ofta någon som har hand om besökande kunder och bokar in dessa på de tatuerare som finns där.
Tiden uppskattas ju alltid, och där med sätts priset efter hur lång tid tatueringen förävntas ta. De räknar med ungefär samma tid (och pris) på alla tatuerare.
Ofta arbetar tatueraren mycket mer med motivet än under den tiden som kunden är på plats. Så du tycker att det är fel med ett fast pris baserat på arbetet som kommer läggas ned på den? Men att det är okej att ta timbetalning och lägga på en timme extra efter att kunden tatuerat sig för tiden tatueraren gjort motivet?
Jag tycker det känns mycket tryggare för både mig som kund och för min tatuerare om vi redan har ett fast pris.
Och även om tatueraren har motiv att arbeta med så får denne inte betalt för det. Det är tiden som h*n arbetar med en kund som ger pengar.
På den studio dit jag går så arbetar de i 6 timmar. Då har de vanligen 2-3 kunder. Motiv mm gör de hemma.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
1

#16 Fast hur många tatuerare har "kundtjänst"? Dom jag varit på är 1-2 anställda och dom tar sina kunder själva. Nu vet jag inte hur det är i stora städer, men som sagt, jag har svårt att tro att det är så vanligt att tatuerare har en anställd som bokar in tider osv. Däremot vet jag tatuerare som har telefontider för att slippa bli störda när dom sitter och tatuerar. Annars hänger jag med i ditt resonemang!

JossanH
1

#17 3 utav 4 ställen jag varit på har/har haft en person (vanligen piercaren som inte har kunder hela tiden) som bokar in tider. Dock har där varit 4 eller fler tatuerare på studion. Och dessa har varit upptagna den tiden de varit på plats.. Så för mig är det så det vanligen ser ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
1

Okej, här har vi inga så stora studios.

Karmatarerskanise
1

JossanH; för det första så är det tatuerarna själva som bokar in mina besök, på alla ställen jag varit på. Man kommer den dagen i veckan då de har sin "bokningsdag" och pratar om motiv och bokar tid.

Självklart lägger tatueraren tid på skissen också. Men den tiden anser jag räknas in i timlönen som brukar vara ganska hög.

Sen är det ju upp till tatueraren själv att välja sitt sätt att sätta priser på. Tydligen är det inte så dåligt med timlönen eftersom många kör på det Flört

JossanH
3

#20 Det är klart att det är skillnad om tatueraren själv sätter sina tider, eller om någon annan tar emot alla bokningar. Säger bara vad jag anser om de som arbetar på det sättet som jag är mest van vid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Xmizzmansonx]
0