Pierca hos frisör
Vet att det finns liknande trådar men hittade ingen som svarar exakt på dessa här frågor.
Jag är otroligt nålrädd och vet inte hur ja skulle klara av att pierca ett till hål i örat. Jag tog mina andra hål i öronen när jag var ca 6-7 år och gjorde det hos frisör med såndär "pistol"
Jag vet att alla avråder till att pierca med sådan pistol, varför ska man inte göra det?
Men om jag nu väljer att gå till frisör ändå, vad ska man tänka på? Både innan, under och efter håltagande?
Detta gäller då hål i öronen, jag har dessa "vanliga" jag töjer i ena örat och har nu tänkt göra ett extra hål i det öra jag inte töjer
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Finns i alla fall en artikel som tar upp nackdelarna med pistoler här på bodyart: http://bodyart.ifokus.se/articles/4d7149d1b9cb46222705d995-att-pierca-med-pistol
Kort sagt: Pistoler kan inte rengöras lika effektivt som en kanyl, så det finns stor risk för att det finns bakterier och även blod kvar på pistolen som riskerar att smittas till nästa kund.
Pistoler tar, såvitt jag har förstått, hål i örat med själva smycket, som inte är speciellt vasst, och kan därmed orsaka bland annat vävnads skador, till skillnad från en vass nål.
De som tar hygienen på allvar använder dock engångskassetter som de öppnar framför dig, ingen annan får använda samma pistol.
Dock så krossar en pistol vävnaden och det kan öka risken för kass läkning. En kanyl "skär" genom istället utan att vävnaden utsätts för tryck på det sättet.
Jag har dock tagit 6 av mina 8 med pistol och jag har aldrig haft problem med dem.
Tycker du ska gå till en riktig piercare. Du behöver inte se kanylen en enda gång under proceduren om du säger till.
#6 Men det blir ju hål även med pistol, fast ett sämre hål!
Instämmer med Hera, du behöver inte ens se den och du kan dessutom ta med dig en kompis att prata med under tiden.
Egentligen är ju en pistol betydligt mer skrämmande, ett halvt trubbigt smycke ska med våld skjutas genom ditt öra medan en kanyl bara behöver lite tryck i de mjukare delarna av örat. Dessutom smärtar det betydligt mindre efteråt om du tagit med kanyl. Som ett blodprov lite :)
Men, vill du göra med pistol så se till att de använder engångs och inte låter alla använda samma. Vissa piercare använder engångs har jag märkt, trodde först inte att de använde pistol alls men tydligen så är det så. De hjälper dig även med info om läkning och skötsel och du kan köpa "tvättmedel" hos dem.
Jag har som sagt inte haft problem med mina pistolhål, fast jag skulle nog rekommendera kanyl ändå för hålen blir snyggare, rakare och det smärtar som sagt mindre efteråt :)
Jag säger såhär: Antingen gå till en utbildad piercare eller ta inte hål alls!
Jag talar själv från egen erfarenhet då pistoler kan göra riktigt ordentligt med skada då det ofta blir snett och vävnaden faktiskt krossas. Min mamma (som är helt emot alla former av piercingar, borstess från vanliga hål i öronsnibbarna) tog mig till n frisör som tog hål med pistol när jag var 6 år gammal. Redan när det sisa hålet var taget erkände frisören att det hade blivit lite snett men det var ju minsann ingen fara.
Efter en rejäl infektion var det bara att plocka ut dem efter en vecka.
Idag när jag är 19 år har jag fortfarande kvar en keloidbildning inuti örat (tack och lov syns den inte) som försvårat för mig när jag i vuxen ålder tagit om hålen hos en riktig piercare.
En frisör har inte heller tillgång till någon autoklav, och att göra ett hål i sin kropp med smutsigt verktyg är ju inte sådär tokbra.
Jag kan ju också tillägga att smärtan var enorm med pistol.
Självklart är valet ditt, men jag skulle rekommendera att hålla dig så långt bort från e frisör som du bara kan när det gäller håltagning. Frisörer kan klippa, färga, tona, permanenta och gud vet vad med hår. Men ta hål? Njäe.. Bifogar en länk med bild på vad som kan hända. Kräsmagade varnas http://www.blog.westcoastpiercing.com/2011/02/backside-of-ear-pierced-with-gun.html
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#11 Försök ändra tankesätt, kanylen är den sak du INTE ska vara rädd för :)
Jag tycker att det känns mer läskigt med ett trubbigt smycke som kommer farandes i full fart genom örat =O
Det är inte vad man ser som är läskigt för mig. Tycker dessutom att en pistol ser bra mycket läskigare ut än en kanyl
#14 Men det gör du ju inte ändå! Titta inte så ser du inte.