Varför ''pierca'' småbarn!??
Varför finns det så många föräldrar som sätter sina 1-4åringar å typ tar hål i öronen??
Jag menar en 1-4åring kan ju knappast själv hitta all fakta om att ta hål i öronen, det är ju föräldrarna som vill det..
Tänk om barnen uinte ens skulle vilja ha hål i öronen ens när de hade vuxit till sig??
Mår alltid så dåligt när jag hör nåt sånt, och hur mycke barnet/barnen skrikit.
Jag får känslan av att föräldrarna har en kamp om vem som har ''finast'' barn.. USCH och FY för sådana föräldrar (om de nu hade tänkt så d,v,s,. De borde ej få ha barn..
Hur tänker ni kring detta??
VARFÖR skulle man få för sig att pierca ett sådant litet barn?
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag fick min örhängen månaden innan jag fyllde 1.
Och jag har alltid älskat dem. De gånger jag inte velat ha dem i har jag bara låtit bli, helt enkelt. Jag har tyckt genom örhänge ungefär en gång om året sen jag var 13, eftersom jag inte tycker att det är obekvämt att ha i hela tiden, men tycker om att ha valet att behålla hålen.
Jag ser inga problem med det hela. Jag märkte inte ens att de tog hål i öronen, och har alltid fått välja själv om jag vill bära örhänge och i så fall vilka och när.
Jag är 20 år gammal i år och klandrar inte mina föräldrar ett dugg. Det är dock kanske värt att nämna att jag har haft strikt förbud att pierca kroppen förens jag blev 18. Inga tatueringar eller piercingar utöver öronen. Det finner jag däremot lite konstigt. Dubbelmoral or what? :)
Hmm ingen aning, mamma tog mig till frisör o så fick jag hål där då. Frågade henne(ett par år sen) också varför och hon sa typ att det inte känns lika mycket då, för jag hade antagligen inte gjort nåt som att skrika eller gråta efter det xD
Men har typ fått otur med dem osv XD Växt ihop osv men det fixar man hemma med synål xD
Känner många som inte har hål i öron osv som är jätterädda för sånt :o
//Joanna
Aha,, så jag sett det så tar man hål i öronen på de små för att de ej pillar lika mycket på de då..
Och att de ''gråter en stund'' å sen slutar de..
Aja..
Jag själv åkte till frisör vi 11års ålder (?) å tog med pistol.. men mina läkte aldrig å fortsatte blöda,, 3-4 månader efter jag tog hålen, så jag lät de växa igen..
/ Cornelia Andersson,
Jag tycker det är helt fel. Ett litet barn ska inte ha några hål, simple as that
Man ska vara vuxen och kunna bestämma själv, alla vill som sagt inte ha hål i öronen. Det syns att det är hål även när inte örhängen är i. Jag har många vänner som inte vill a hål i öronen, tror inte de skulle uppskattat att deras föräldrar gjort de valet åt dem som bebisar. Hur kommer man ens på tanken att göra hål i ett spädbarns öron? Argumentet att de "pillar mindre" då är ju urlöjligt, vänta tills de är gamla nog att vilja ha hål så får de ta ansvar över det då.
Jag låter verkligen konservativ men att göra hål i öronen på en bebis låter helt sinnessjukt för mig.
#4 För mig med..
Eftersom många säger att barnen skriker å att de har on o,s,v.. gör att jag tar det lite som.. asså inte misshandel direkt… vet ej hur jag ska säga det.. Bissart kanske
/ Cornelia Andersson,
Jag tror att det var lite av en 90-tals-sak :) Jag ser inte alls lika ofta småflickor med örhänge som när jag var liten. Vi var 17 flickor i klassen och 14 pojkar. Minst hälften av alla (båda könen) hade örhänge när vi kom upp i 2.a klass.
Jag va 4år när jag fick mina hål i öronen och ja, nu minns inte jag direkt något från den åldern, men jag ska ha velat själv, vilket inte skulle förvåna mig ett dugg eftersom jag tjatade om att få pierca mig i ansiktet innan jag ens fyllt 10 (men det fick jag såklart inte xD ) Tycker det är ok att pierca småbarn i öronen sålänge de själv säger att de vill ha det.
#6 Men nu det är ju lite skillnad på att vara 8 år, för då kan man ju välja själv om man vill ha hål i öronen eller inte. Jag gjorde mina hål i öronen när jag var kring 6-7 år, men det var efter massor av tjat som min morsa gick med på det.
Jag tycker det är fel att pierca så små barn som TS nämner, även om det bara är i öronen, och helst om de inte ens valt det själva. Jag tycker att man bör vara iallafall 5-6 år, och att man får säga till själv om man vill ha det. Inte hade jag velat att mina föräldrar gjorde hål i min kropp när jag var så liten att jag inte ens kunde bestämma själv.
Jag älskar piercings, i både ansiktet, öronen och vissa andra delar av kroppen. Tycker det är jättesnyggt, men jag tycker att man bör få välja själv om man vill ha det på sin kropp eller inte. Om föräldrar tycker det är så himla snyggt med hål i öronen så får de göra det på sig själva.
#8 +1
Håller exakt med där!!
/ Cornelia Andersson,
TS, jag har ofta tänkt på detta då jag ser många små barn i guldörhängen eller sådant.. att de gått till en frisör och traumatiserat öronen på sitt barn för sin egna syns skull. Sedan att det är större chans att dem utvecklar nickel allergi eller att man inte sköter om sina barns öron ordentligt. Att man tvättar med alsolsprit.. huvva.
Tycker att man ska ge fan i sina barns kroppar om det inte gäller vård osv såklart.. men att barnet själv ska få välja om de ska ha hål i sina öron eller inte när de blir äldre och själv har ett val och själv vet hur man sköter om sin kropp.
Tycker det är barnmisshandel att pierca så små barn. Självklart gör det ont även på dom. Och risken för att de råkar slita av örhängena är ju stor eftersom de inte vet vad som kan hända. Dessutom går de flesta och gör det med pistol, vilket ju inte är ett bra alternativ.
Ett barn på 1-5 år kanske säger ja på frågan om att den vill ha örhängen, men det vet inte vad det innebär. Så nej nej nej.
Nej, ska barn ha hål ska det vara då dom i alla fall är över 10 år tycker jag.
jag tog hål i öronen nånstans under 4 år efter ett evigt tjat, spelade ingen roll vad mina föräldrar sa (fler än mina föräldrar har berättat för mig hur jag tjatade) så mina föräldrar tänkte att jag ska få lära sig av mina misstag så jag fick göra det. Vid det tillfället blev det bara ett hål eftersom att det gjorde så ont. Vet inte exakt när jag tog det andra.
Skulle nog inte själv göra det om jag hade barn men det är deras val och jag tycker inte det var fel av dom. Men dom som gör det utan att barnen ens vill förstår jag inte riktigt hur dom tänker ärligt talat.
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#12 Precis, det är ju skillnad när barnet själv går och gör det, och då föräldrarna gör det på barn som inte ens hunnit skaffa egen talan ännu.
Min syster fick hål i öronen när hon var väldigt liten pga. alla sa "vilken söt pojke!" när dom såg henne.. Jag fick också när jag var liten, men trivs inte med örhängen och har aldrig gjort det heller så jag har helt enkelt inget i 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Varför tycker folk att det är mer ok att pierca öronen på småbarn än tex ögonbryn, navel, läpp osv.? Tycker det är i stort sätt samma sak men ändå tycker många att det är helt okej i örenen på barn, men ingen annan stans.
Själv är jag också emot detta. Tycker man ska vara minst 5-6 år.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Det är väl en kulturell markering i vissa fall? Jag är uppväxt i ett mångkulturellt område och jag lovar att där tas inte hålen med pistol på nån frisörsalong utan med nål och ibland på besök i "hemlandet". Örhängen kan då vara en könsmarkering, att det är en flicka man har, och det verkar vara viktigt i vissa kulturer.
Jag har två kollegor från ett land i Asien och de tror på allvar att bebisar inte har förmåga att känna smärta och det är en myt som är sanning i flera länder, vilket är ett av skälen till att man piercar små bebisar. (Vi får inte glömma att man så sent som på 80-talet i Sverige opererade små bebisar utan bedövning för att man trodde just att nyfödda inte känner smärta).
Kulturellt eller inte, vi lever på 2000 talet och vet nu att barn känner smärta.
Jag minns inte ens det, och ändå sitter alla här och kallar mina föräldrar dumma i huvudet och orättvisa.
Känns coolt, att sitta och skriva starka ord över internet när du säkerligen inte hade gått på så hårt om du såg en förälder med sitt barn hos frisören.
#18 Såvitt jag kan se är det ingen förälder som skrivit i tråden, så varför jämför du det med att gå fram till en främmande person och säga något? Jag skrev min åsikt i tråden eftersom den efterfrågades.
Att du väljer att ta det personligt kan vi inte göra något åt. Jag anser att det är barnmisshandel att pierca små barn. Man tillfogar smärta helt utan anledning.
Löjligt att du tror att man inte hade vågat säga samma sak om man fått frågan i verkligheten. Jag skriver bara saker jag kan stå för. Gör inte du det?
Jo, men jag tvivlar starkt på att många i tråden faktiskt hade gjort något åt situationen.
Jag klandrar inte mina föräldrar. Enligt dem och vittnen så reagerade jag inte ens på håltagningen. Hur är det då barnmisshandel?
#20 Nej, det hade ju blivit hemskt fel om man börjar lägga sig i vad andra gör med sina barn. Det har inte jag med att göra så länge dom inte bryter mot lagen. Faktiskt underligt att håltagande av barn inte är olagligt.
Tror inte på att en normal bebis inte hade reagerat när man sticker igenom ett öghänge. Det gör ont och bebisar reagerar på smärta.
Bebisar är också disträ och är lätta att distrahera.
Jag har sett otaliga ungar vara hos doktorn och fått sprutor, eller blivit piercade på festivaler. 80% har varit ganska oberörda, och 20% har gallskrikit.
Med allt detta sagt skulle jag aldrig pierca mina ungar. Men detta endast så jag inte ser idén med piercingar över huvud taget. Det är som att pierca sin hund, varför?
När jag var liten var det normalt. I stort sätt alla mina klasskompisar på dagis hade örhänge (pojkarna också). Vi jämförde våra rosa och blåa plast-hänge.
#17 Nej, alla vet uppenbarligen inte det.
#22 Och om de är det? Vadå?
Det smärtar ändå barnet. Man tillför smärta och ger barnet ett sår. Oavsett hur barnet reagerar så är det för mig helt oförståeligt hur man som förälder kan välja att göra så.
#23 I vårt land jo.
#24 Nej, Hera. Det finns svenska medborgare som inte vet att det är så och som inte verkar tro på motargument. Jag känner som sagt två själv.
De är alltså upplysta om hur det kan vara, det ser jag som att dom vet att risken finns.
#18 om du drar mig i gruppen som kallar dina föräldrar "dumma", så ska du nog läsa om min text jag skrev. Jag kallar INGEN för dum.
Utan mer om ansvar och lite respekt för sina barns kroppar. Det är allt.

Jag adopterad och när jag kom till Sverige (10 månader) hade jag hål i öronen. men dom togs ut.
Jag skulle nog inte göra hål i mina barn öron så tidigt, men kan samtidigt säga att jag inte var traumatiserad eller har några men över att det skedde i så ung ålder. Hyser inget agg mot människorna som tillät det.
Men som sagt det är lite för ungt.
#28 Vi har kanske tur som inte kommer ihåg våra första år ;)

# ja kanske de :)
Det är väl självklart att man inte är traumatiserad av att få hål i öronen som liten. Det blir normalt att växa upp med dem och minnena av hur ont det gjorde har man inte, liksom man glömt större delen av allt innan tre års ålder.
Jag är glad att jag gjorde det aktiva valet att som nålrädd 16 åring gå och få hålen tagna liksom att jag är glad att jag som nålrädd 18åring gick och piercade tungan. Men jag hade jättemycket problem med mina öron, och jag kan inte låta bli att fundera på hur mycket problem jag haft om jag var 4 år och fått ta hål för att alla tjejkompisar på dagis hade det.
Jag undrar för i övrigt hur man tänker när man försöker göra ett barn attraktivt på ett vuxet sätt. Varför är föräldrar som gör det här på sina barn som är emot andra piercingar? Varför ska man sätta örhängen på ungarna, om man inte sätter på dem halsband, armband, ringar, tåringar och annat skit? Jag har aldrig sett ett spädbarn med en guldkedja om halsen, men guldploppar genom öronen är tydligen okej.
Lite hade jag dock önskat att mina föräldrar hade gett mig de intimpiercingar jag vill ha när jag var spädbarn istället för att behöva avbryta mitt sexuellt aktiva liv nu när jag är vuxen och vill ha dem. Men då faller det väl under regeln könsstympning, snarare än påtvingande om samhällsregler som säger att flickor ska lida för att vara fina.
💣

Nej, det är inte ok att pierca småbarn. Finns över huvud taget ingen anledning att låta små bäbisar eller barn ha hål i öronen. Och varför skulle öronen vara ok, då kan man ju lika gärna pierca andra delar oxå. För de läker ju oxå och barnet kommer inte minnas den smärtan heller..
Qui dormit, non peccat
Nej jag tycker inte att det är okej, barnen har ingen som helst nytta för det och föräldrarna gör det ju bara för att de själva tycker att det är fint. Vänta istället tills barnet kan bestämma själv, tycker jag.