Navelpiercing
Har äntligen övertalat mamma om att låta mig pierca naveln, så kommer få göra det till min 17årsdag den 16e oktober i år
Nu undrar jag bara, igen, lite vad man ska och inte ska göra när man just piercat sig där. Det är ju min första piercing förutom en industrial och dom i örat och vill vara så säker som möjligt! Mamma och pappa är båda läkare så dom vet ju vad för typ vätskor och sånt som är bra att tvätta med, men vill gärna höra lite av er som faktiskt har piercat er också vad ni säger :) Vissa säger också att man kan byta smycke typ en månad eller några månader efter man piercat sig även fast det inte är läkt, så är det väl inte? Kommer inte direkt vilja skynda mig och byta smycke direkt utan vill ju att det ska läka så bra som möjligt men det är en av sakerna jag undrar. Tacksam för svar!!
Undrar även vilka material som är bäst att ha, titan vet jag ska vara jättebra men kirurgiskt stål 316L ska väl funka också? Är inte vad jag vet allergisk alls mot några metaller men man kan ju bli.
Jag bryr mig inte heller om vissa sätt som är bättre är dyrare då jag sätter min hälsa framför pengar :)
Titan är egentligen bäst då det inte innehåller något nickel, det gör kirurgiskt stål.
Byta smycke ska man inte göra fören det är helt läkt, och det kan ta ett par månader eller ett helt år. Vissas läker aldrig. Det är ganska vanligt med krångel när det gäller navelpiercingar, så var berädd på att det kan krångla.
Koksaltlösning är br atat tvätta med, och parfymfri tvål.
#2 Tack för snabbt svar :) jag kommer nog bara använda titan, men eftersom kirurgiskt stål är lättare att få tag på, finns i fler modeller och sånt och släpper ut typ inget nickel så kanske jag skaffar några såna som "finpiercingar". Vet du vad för smycke dom använder för läkpiercing? Alltså vilket material, kan tänka mig att det är titan.
Är nog olika på olika ställen, men bäst som läksmycke ät titan. Kirurgiskt stål släpper ifrån sig nickel.
Du ska väl göra det i en riktig piercingstudio?
#4 Jag ska göra det på Pirates Island i Kristianstad, där jag tatuerade mig och tog min industrial, dom är jätteduktiga :) så japp, skulle aldrig få för mig nåt annat
När jag gjorde min navelpiercing för 12 år sedan satte de in titan. Satte i ett snyggt smycke med bling redan från början. Jag bytte inte det på många år :)
Min navelpiercing "bråkade" lite i upp till ett helt år. Lite infektion nu och då trots att jag var supernoga med hygienen. Har för mig att just naveln är en av de svåraste ställena att få att läka schysst. Så har det varit för mig i alla fall. Tänk på att undvika bälten som skaver i börja och ha gärna kläder där linningen inte är tajt precis vid piercingen.
*** Qui vivrqa verra ***
#6 Jo har hört att det kan vara krångligt med läkningen. Hoppas jag också får ett sånt snyggt smycke då och inte bara ett tråkigt helt silvrigt :P har aldrig tighta kläder över naveln ändå förutom korsett (som jag ändå praktiskt taget aldrig har på mig) så det kommer inte vara nåt problem på den biten :)