Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttöjning
Läst 9927 ggr
Firren
0

Infektion, ser illa ut?!?

Jag har haft 16mm i båda öron i ett tag nu, bestämde mig för att köra på 20mm.

Jag hade i 18mm spiraler ett tag, kände att ena örat inte var någon fara, alltså gjorde inte ont med 18mm spiralen då jag töjt den till 18mm tidigare så satte jag i 20mm.. Det gick inte som de brukar göra, eller har gjort tidigare utan jag blev förbannad (inte bra), och tog i för hårt..

Det sprack en bit upp mot öron "hålan" men inte farligt mycket. Nu är det svullet som en köttbulle och jag har aldrig varit med om något så äckligt..

Det jag har kvar av öronsnibben är helt "stiff" och sten hårt, det är gult, inte varigt utan typ.. hud som blivit vit och ligger på ytan av såret..?? och det börjar blöda lite varje gång jag tvättar (betydligt mindre nu efter 3 dagar med den i).

Jag undrar om det är något speciellt jag kan göra eller e det bara att tvätta och se vad som händer?

Har varit med om infekterade töjningar innan men inte såhär illa, eller känns det som det är värre bara för att det är större?

Vill bara ha några kloka ord!!

Peace

Henrik93
0

iom att det är större så blir ju infektionen större. Men downsiza och vänta en vecka eller 2. Gärna en månad. För när jag spräckte ens töjningen så bled det likadant. Såg äckligt ut. Men så böt jag ner mig och det blev bra nästan direkt. kan du ta kort på det? Lite lättare att bedöma då. För det behöver ju inte vara infekterat. Du kanske har en rejäl irritation bara eller nekros på någn del. mvh

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Firren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ju inte bästa kvaliten på bilden tagen med datorn men det ser ut såhär iallafall. Hela öronsnibben är typ jätte irriterad..

Tänkte även fråga om vad det är som gör att jag har ont typ.. på halsen preciis innan örat börjar, det sitter en sena där eller något som gör skit ont och är jätte svullen.. Precis under käkbenet om man säger så.

Mvh

Karmatarerskanise
1

Risken finns att infektionen spridigt sig, så du borde besöka läkare imorgon direkt. Du kan behöva antibiotika.

Henrik93
1

oj! Ser ut som det skulle kunna vara en infektion. uppsök läkare direkt när det börjar göra ont i delar av halsen. Kan säga att det ser ganska oroande ut. Det finns risk för att du kan ha fått med dålig skit i sprickan när du töjde och (i värsta fall) kan det ha blivit blod infektion. så ring din vårdcentral och berätta precis som det är att du töjde, det började blöda och hur det ser ut och vart det gör ont. (pratar av egen erfarenhet då jag snart är utbildad undersköterska) hoppas det går bra! mvh Henrik

EmyJ
0

Det sitter lymfkörtlar i krokarna där du beskriver att du har ont, jag skulle uppsöka läkare // redan färdig undersköterska ;) haha

www.kickemcattery.se

Firren
0

Okej, men det kommer inte vara så att dom säger att jag måste ta ut den och skit??? Jag vill inte göra om allt!! Det ser bättre ut idag, har börjat tvätta med alsol sprit och jag har fått i en silikonplugg.. Men jag går till läkarn idag!

Karmatarerskanise
0

#6 Kvittar ju om dom säger det eller inte, valet är ditt. Men jag hoppas du har minskat i storlek.

Hoppas läkaren kan hjälpa dig och att det inte är allvarligt.

Firren
0

Va hos läkarn nu. Han sa ju självklart ta ut den direkt och sätt inget för förens det läkt.. INNAN jag hade visat såret (hade plugg i) och jag får utskriven antibiotika. Efter han såg det så ville han att syster skulle lägga om det. Det var lite typ död hud, det hette något som jag inte kommer ihåg, och det är det som är "vitt" på bilden i såret. Sa även att jag tvättar det 2-3 gånger om dagen med alsolsprit, syster sa att det var bra..

MEN kan man mot förmodan då stoppa i plugg igen likförbaskat? Det är silikonplugg.

Vh

Karmatarerskanise
0

#8 Jag hade väntat lite med att soppa i något, sedan tagit mindre storlek. Men låt det läka lite först.

Henrik93
0

bra! du har just räddat ditt öra!:) kanske ditt huvud överhuvudtaget;) haha

som Hera säger, stoppa inte i något nu. vänta iallafall en vecka.

mvh

[Melinda]
0

Antibiotika som en skrivit kan vara en bra idé.. I övrigt - När örat spräcks när man töjer så ska man downsiza, och sköt det helst som en nygjord piercing också.

Karmatarerskanise
0

#11 Läs #8 :)

Firren
0

Det ser mycket bättre ut nu inte äckligt alls i. Nu e de dock en skorpa runtom hålet på baksidan av örat. men det lossnar väll snart. Jag måste ha i något lite då och då. Sover med den t ex annars så kladdar hela hålet ihop under natten. Det var väldigt nära att mitt hål försvann helt…… Men det blir inget annat än bättre iallafall! :)

Firren
3

Ingen svullnad alls längre heller!

EmyJ
0

Jag kan tänka mig att ordet du inte minns var att huden gått in i nekros. Vilket innebär att den är död.

Jag hoppas att du har lärt dig din läxa och följer dom goda råden du har fått här.

www.kickemcattery.se

Firren
0

Ja det var inte så trevligt att höra, och jo jag minns. Det har aldrig hänt innan och skall ej hända igen!

Min onda sida tog över haha.. Nu ser det iallafall finfint ut och jag har slutat käka antibiotikan och det är snart helläkt, lite skorpor kvar på baksidan runtom bara.

KIDS DO NOT TRY THIS AT HOME

säger jag bara…

jeenova
0

Vad använde du för material när du töjer?
Hur sköter du öronsnibbarna medans du töjer?
Använder du rätta saker för att hålla snibbarna i bra form?
Hur fort töjde du? 
Vad använder du för material som "bassmycke"?
Downsizear du ibland? När gjorde du det sist?

Det är mycket som kan tala om varför det blivit så med ditt öra.. men jag tror mest på fel material, för fort töjande och fel skötsel överhuvudtaget.

Karmatarerskanise
0

#17 Här verkar det ju gälla en spräckning för att TS tryckt in ett smycke trots att det tog emot.

jeenova
0

#18 i grunden är skötseln och material viktigt även det så man slipper spräckningar överhuvudtaget. Om TS nu struntade i att smörja in öronen och hålla cirkulation igång, att inte trycka i ett kallt och osmörjd fistel. Det kan undvikas med enkel skötsel, sedan att bara trycka in det när man inte smörjt in det gör större chans till att det spricker.

Karmatarerskanise
0

#19 Frågade i en annan tråd men vet inte om jag fick svar, vad är fistel?

jeenova
0

#20 Jaha.. frågade du mig? har inte fått något att man skrivit i dem trådar jag skrivit iallafall..

Det är "hålet" som man piercat! själva huden som formar hålet.

Karmatarerskanise
0

Okey, fistel betyder ju normalt sätt helt andra saker, därför jag undrar. Har aldrig hört ett hål kallas det.

Var har du hört att det kallas fistel? Finns det att läsa någonstans?

Henrik93
0

#22 inte jag heller, på min skola har vi lärt oss att fistlar är antingen rektala eller anala gångar från slemhinna till hud ytan som är typ infekterad. …

Karmatarerskanise
0

#23 Ja det och det kan också vara när organ onormalt växer ihop.

Henrik93
0

precis xD annars säger jag "tryck inte i ett osmörjt smycke i piercingen" "du kommer att spräcka piercingen om du inte töjer försiktigt" XD

Karmatarerskanise
0

Jag säger rätt och slätt hålet, som det ju faktiskt är :)

Henrik93
0

jaXD

jeenova
0

Det är det folk som håller på med piercingar kallar det, jag brukar säga "hålet" haha

Här har ni information: http://edskroppskonst.se/?p=228

Firren
0

Värst vilken diskution det blev D: Materialet är det inget fel på för mig, jag har haft samma material hela tiden och det har funkat as braaa

Men som sagt man kanske ska läsa allt som är skrivet innan man kommenterar ;)

jeenova
0

Firren: Är det mig du antyder? för jag läste igenom allt. Och då drog jag upp saker som _KAN_ vara bidragande fakta så du faktiskt slipper få en infektion en gång till.
Bara för att en sak har funkat en period, så betyder det inte att det är bra för en?

Firren
0

Ne okej, de e chill! Jag får inte en infektion igen för jag tänker inte få en spräckning = inte jättelätt att få.

Men nu e de nästan helt recovered!

C4NCERiNHALE
0

tid är nyckeln till framgång. Man bör vänta 1-2 månader om inte mer när man hoppar över 2mm i taget. Annars tejpar man. 1-2 varv var 2-3 dag.

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/