Ömt öra
Tog ett nytt hål i örat i måndags, uppe i brosket tog jag det nya hålet. Blev väldigt nöjd och det gjorde inte ont. Men var lite öm i örat efter men inget värre. Har varit hela öm hela veckan. Men inatt hade jag rullat över och låg på det nya hålet och när jag vaknade var örat ömt och nu hela dagen har det gjort ont och örat dunkat och varit varmt och rött. Är det vanligt att det gör ont såhär? Tvättar hålet noga.
Är osäker på om jag kanske bör ta ur örhänget. Mitt öra ser svullet ut. Men det känns inte alls kul jag vill ju ha kvar mitt hål.
Tog du med pistol eller kanyl? Jag hade ett helvete med mina pistolhål, tog nästan två år innan dom var helt läkta, medan kanylhålen läkt på några veckor.
Hygien är ju a och o när man har nya piercingar… Sov aldrig på samma örngott som natten innan, ett örngott har 4 sidor (framsida, baksida, samt de båda insidorna), därefter är det dags att byta till ett nytt. Sen bör du ju tvätta det också, något jag rekommenderar är att du tar och dränker en bomulls pad i antingen koksaltlösning eller barbarellas face wash (utomordentlig produkt!).
Eller så springer du förbi en seriös piercare och frågar vad du bör göra helt enkelt. Men det jag skrivit är vad jag skulle gjort, åtminstone.
"Let them eat cake," she says
Sen kan det btw vara intressant att veta om du umgås med djur? Jag vet att iaf hästar och katter ska undvikas i närheten av nya piercings.
Min togs med pistol. Fick inte veta något om örngotten så det ska jag genast fixa. Kan det vara det som gjort detta? Dock har jag försökt att inte ligga på detta örat då det gjort ont men man vet ju inte vad man gör när man sover. Tvättar med alsollösning går det bra?
Ja jag umgås med djur men inte häst och katt utan här hemma bor det marsvin, hamster och hund men just nu misstänker vi att vi kan ha fått in ohyra och då är hygienen extremt noga visserligen inte lika med hundarna. Men med smådjuren.
Inte alsollösning, eller klorhexidin eller annat sånt påhitt. Det torkar ut för mycket så att huden spricker och blir infekterad. Koksaltlösning eller barbarellas face wash, som sagt. Sen kan jag ju passa på att skälla lite på dig för att du tog med pistol, det är så äckligt ohygieniskt och fruktansvärt dåligt också. Pistolen krossar sönder all vävnad, medan kanylen istället skär, så att läkeprocessen blir mycket enklare för kroppen och därigenom också kortare. Som jag sa tidigare, mina öronhål som gjordes med pistol tog två år att läka, medan dom med kanyl tog några veckor.
Man har ju en favoritsida när man sover… och det är klart att det är svårare för hålen att läka om man ligger på dom, men försök att undvika det. Det är ju svårt om man rör sig mycket kanske… jag brukar vakna i stort sett samma position som jag somnade i, och kan ju bestämma vilken sida jag ska sova på. Men tänk åtminstone på örngottet… och tvätta örat morgon och kväll.
Ha inte djuren nära din nya piercing, och låt ingen pilla på den med smutsiga händer, inte du själv heller. Det finns plåster på apoteket som andas och som man kan sätta över nya piercingar för att skydda dom mot smuts, kommer dock inte ihåg vad dom heter.. men gå in på apoteket och fråga.
Okej. Vart får man tag på dom som du föreslog? Jag är inte så inne i piercingar detta är min första i brosket. Har fem i snibbarna men dom läker ju snabbt och har ju inga svåra läknings processer. Funderar nästan på att ta ur denna och låta det läka ihop och ta nytt i andra örat med kanyl. Om det är så lång och svår läkning.
Koksaltlösning köper du antingen på apoteket eller gör själv (googla dig fram till ett recept), barbarellas face wash finns på barbarella.se.
Hade jag varit du hade jag kämpat ett tag, försökt med det jag sagt till dig, och funkar det ändå inte så ta ut o gör om med kanyl. Vad är det för smycke du har i, förresten? Dom jag fick när jag gjorde med pistol var i silver, vilket innehåller nickel… man bör enbart använda sig av titansmycken. Har du inte det så finns även såna på barbarella.se eller hos närmsta piercare.
Min mor tål inte nickel och jag är även jag känslig mot vissa typer av örhängen men jag har inte än reagerat mot nickel vad jag vet. Just nu har jag tagit ur smycket. Och tvättat hålet noga med desivon. Örat är så svullet att det står ut från huvudet. Tänkte sova utan något smycke så att örat får vila och ta en varm dursch imorgon och sätta in smycket efter när huden är mjuk och varm. Får ta mig ner på stan till någon annan piercare men jag är lite blyg och den bästa som jag tror vi har är även tatuerare och det känns lite sådär att komna med ett litet hål i örat ;)
Du ska absolut inte ta ut smycket under läkning! Hålet krymper ganska rejält, du kommer spräcka det när du sätter i smycket igen. Tvätta morgon och kväll med koksaltlösning på tops, vattenbada (med koksaltlösning) en gång i veckan.
Sårvätskan får du bort genom att den blöts upp och du lätt kan få bort med en bomullspinne/tops.
Gå till närmsta piercingstudio och be dem kika på det. Du kommer möjligen få byta till ett bättre läksmycke på plats (du betalar för smycke och isättning förstås, men det är det värt).
Man behöver extraplats för svullnad och rengöring, därav de större/längre läksmyckena.
Som sagt, tvätta av både händer och smycke, sätt i och gå till piercare på måndag.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Örat bultar inte längre. Örat har svullnat ännu mer sedan förra bilden och smycket hade inget mellanrum mellan knoppen och fästet. Så jag väntar med att sätta i något smycke tills imorgon. Det borde väl gå bra?
Satte i smycket ändå. Gjorde satans ont. Men hur gör jag om örat svullnar mer? Det finns ju inget utrymme mellan knoppen på örhänget?
Och det satt en gul hård klump precis på hålet. Är det bara vanligt var inget att oroa sig för?
Om du tar ur smycket och sätter i så många timmar senare så har ju hålet börjat växa igen, varpå du spräcker upp hålet genom att sätta i smycket igen.
Det smycket du har fått har på tok för litet läkningsutrymme. Att det svullnar är normalt, men har du för lite plats för svullnad och för rengöring (som ska ske medan smycket sätts i) behöver du gå till en piercare och byta ut smycket, så att du kan få bästa möjliga läkningsmöjligheter. Besök dem så fort du bara kan!!
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Säger som de andra, gå till en piercare och få ett längre smycke isatt, och då kan du ju också få mer råd hur du ska göra för att få det att läka bättre.
Ska ta mig ner till en piecingstudio imorgon.
Örat gör fruktansvärt ont. Råkade stöta till det förut och det började bulta i hela huvudet. Det varar lite.
Har ni något bra tips på smycke?
Låter som en infektion. Gå till en piercare och fråga om råd.
Jag använde alsollösning när jag fick en sådan infektion, men jag tog ut piercingen för det gjorde alldeles för ont att ha den kvar. Sedan satt jag med bommul som dröp av lösningen och höll det mot hålet i 10 min ett par gånger om dagen och då försvann infektionen.
Tills du varit hos piercaren så körmed koksaltlösning. Recept finns bland våra artiklar.
#18 Labret brukar vara ett bra smycke, det fick jag när jag gjorde min. Då får du dessutom ingen plupp bakom örat som kan sitta och trycka mot huvudet. Förmodligen kommer du få ett väldigt långt smycke men detär bara att byta mot ett kortare sen när svullnaden gått ner.
Ts du vet väl också om att du ska undvika att håret rör vid piercingen och att det är bäst att duscha med perfymfritt schampo
Funderar på att strunta i det och ta ur för det gör piss ont. Jag låter nog det hellre läka och gör om det på rätt sätt. Känns som om det är för mycket tryck på örat just nu.
#21 Jag har psoriasis ocg har därför ett spesiellt schampo som jag inte kan vara utan. Det luktar lite men inte parfym.
Hade du problem med ett kanyl taget hål?
Tar du ut piercingen när du har en infektion riskerar du att infektionen stannar i hålet då det börjsr läka, så se verkligen till att rengöra ich sköta infektionen. Jag gjorde 2 st hål i brosket med kanyl men fick ta ut dom pga infektionen som kom efter en vecka. Broskpiercingar är många gånger svårläkta och problematiska, ibland läker dom aldrig helt. Så det får man vara beredd på.
#23 Tog ut det då jag fick nog. Gjorde fruktansvärt ont. Tänker göra ett nytt försök senare men med kanyl då.
Det var en stor varklump bakom. Nu är det tvättat med koksaltlösning. Men vad är bäst för att få bort infektionen? Är det koksaltlösning eller alsollösning så som du gjorde?
Apoteket rådde mig till att använda alsollösning, men du ska göra det nu. Hålet hinner stänga sig på några timmar. Har du inte det får du ju köra på koksalt