Tragus risker?
Hej! Jag har tänkt skaffa en tragus, men mina föräldrar och jag har hört att där man tar den piercingen finns det en massa nerver som gör att det finns en stor risk att man blir förlamad i ansiktet om man nuddar dem. Är detta sant eller är det ändas en myt?? Skulle gärna vilja veta så att man vet vad man ger sig in på :S Tack i förväg för svar :)
Det finns ju alltid en risk med piercingar, men det är inte så nerver fungerar. Enda gången man blir förlamad är om man har av väldigt många nerver, eller om de sitter i ryggraden/hjärnstammen. Vår kropp läker små nervskador av sig själv.
Jag fick själv höra att man kunde få hjärninflammation. Men ärligt talat, gör piercaren och du själv rätt så borde ingenting hända, kanske att du får en liten inflamation men de går oftast över av sig själva bara man tvättar ordentligt med t.ex koksalt.
Det finns så många sådana här myter och skräckexempel, de flesta kommer från när det fanns väldigt få utbildade piercare som använde sterila verktyg. Jag antar att de lever kvar för att det fortfarande är lite tabu att pierca sig.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
okej, tack! Då kan man lugna sina föräldrar lite :)