Frågor, Tungpiercing
Hej! Har några frågor angående tungpiercingar :) 1. Är det sant att man kan tappa smaksinnet av en Tungpiercing? Om, hur stor risk är det? 2. Hur sköter man den? 3. Vad ska man äta när den är nytagen och gör det ont att äta? 4. Växer den igen fort när man tagit ut den, och läker den snabbt som nytagen? 5. Är det obekvämt att ha en Piercing i munnen? Kan komma med fler frågor senare :) tack!!!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
1. Risken finns ju alltid men den är inte stor.
2. Det är alla inte eniga om men jag använde Listerine, man kan annars ha koksaltslösning eller det piercaren rekomenderar.
3. Du ska undvika fast föda de första dagarna, fast samma där, det är väldigt individuellt.
4. Min börjar växa ihop på bara några timmar om jag har den ute och jag har haft den i snart tre år.
5. Man vänjer sig :)
TACK! 
1. Är det sant att man kan tappa smaksinnet av en Tungpiercing? Om, hur stor risk är det? Nja, tror det är en myt. Har aldrig hört talas om att det skett.
2. Hur sköter man den?
Man sköljer antingen med det medel som man köper av piercaren eller med koksaltlösning.
3. Vad ska man äta när den är nytagen och gör det ont att äta?
Man ska undvika stark mat. Jag kunde äta helt vanlig mat redan samma dag, men en del föredrar att äta flytande mat de första dagarna eftersom en del har ont. Dessutom kan det vara lite jobbigt eftersom man kan svullna en del.
4. Växer den igen fort när man tagit ut den, och läker den snabbt som nytagen? Jag hade min i 10 år, och den växte igen på någon dag. Men en kompis har haft sin ute i 4 år och den har fortfarande inte växt igen. Hur snabbt den läker är väldigt olika, men 3-10 veckor är väl det spannet som är vanligast. Min tog 10 veckor.
5. Är det obekvämt att ha en Piercing i munnen?
Första dagarna kan det kännas konstigt, men det går snabbt till piercingen känns som den alltid har funnits där. Värre var det när jag tog ut min, den saknades länge.
Tack!! Vad bra att det bara är en myt! :)
Hur stor chans är det att det bli en infektion/andra problem? Vad är det värsta som kan hända och vad är det vanligaste som kan hända (inom det negativa)?
Kan det fastna matrester i hållet där piercingen sitter? :)
Du menar hur stor risk ;) Hur stor risk det är har jag inga siffror på, men risken är liten skulle jag gissa sålänge man sköter om sin piercing som man ska.
Värsta är ju att man får en infektion. Vanligast vet jag inte riktigt vad du menar. Tungpiercingen är en av de piercingar som är mest lättläkt och problemfri.
Och ja, matrester kan komma in i hålet. Det är därför man ska skölja med vaanligt vatten varje gång man har ätit för att försöka få bort sådant.
Jaja, risk då ;)
Vilket är det vanligaste problemet, menade jag.
#6 Som sagt, tungan brukar vara problemfri.
Eller ja, ett problem är ju att folk biter sönder sina tänder, speciellt då man har läkestaven i. Den är så långt och tänker man sig inte för är det lätt hänt att man biter i piericngen.
Åh tack! :)
Kan tänderna spricka?
Kan du räkna upp alla problem som kan uppstå? ;)
Förlåt om jag är krånglig ;)
#8 Ja tänderna kan spricka, och bitar av dom kan lossna.
Känner inte till alla problem tyvärr. Men att piercingen skaver på tandköttet och att man biter på piercingen är de vanligaste som jag känner till. Sedan finns ju risken för en infektion.
Tack så mycket! Du var till stor hjälp!
Sökte runt lite på riskerna.
Var tydligen flera personer som fått blockerade luftvägar. En hade fått tungan ruttnad och därmed fått blodförgiftning och dött 
#11 Du frågade efter de vanliga problemen, de du tar upp är verkligen inte vanliga.
Om det går så långt att tungan ruttnar har man bara sig själv att skylla. Då har man inte skött om sin piercing, och dessutom har man stuntat i infektionen som man fått (att uppsöka läkare är ju ett smart drag). Annars går det inte så långt.
Sedan gäller det ju att man går till en riktig studio, som har steril miljö, smycken och instrument.
#12 det har du alldeles rätt i ;) vad skönt att det inte är vanligt då. Tydligen så hade hon i ett smutsigt smycke eller något sådant. Men det var det enda fallet jag hittade. Men det är som du säger en studio som gäller. De flesta har väl 18 års gräns också? Om inte målsman godkänner såklart .
Ja, de duktiga studiorna har 18 års gräns, eller 16 med målsman.
Inte 15 med målsman?
En del har 15, en del 16
En fråga till. Är det inte "äckligt" när man äter och så? Hur borstar man tungan? Tar man ut den då? Kan det fastna "beläggningar" på den som det blir med tänderna då man äter sött?
#17 Äckligt när man äter? Förstår inte vad du menar.
MAn kan antingen borsta med en tandborste eller använda en skrapa, men de råder jag dig att vänta med till piericngen är färdigläkt. Man får ofta en beläggning på tungan om man använder sig av sköljmedel från piercaren, men det går bort sen. Det kan också fastna lite skit vid gängorna i piercingen, men de kan man ju ta bort sen när det läkt.
#18 haha, ja den kanske var lite svår. Jag menade: Blir det inte en metallisk smak eller så?
Tar man ut piercingen när man rengör tungan?
#19 Nej, det blir ingen konstig smak i munnen om man använder bra smycken. Men köper du för 10 kr så kanske det kan smaka konstigt ;)
Jag tog aldrig ut min piercing bortsett från när jag bytade smycke eller rengjorde smycket som var i.
Nu är jag tillbaka med en fråga till! Kan någon en/flera bra sida/sidor med tungpiercingsmycken?
Finns flera sidor i länksamlingen.
Tack, ska kolla där. De flesta säger att en Tungpiercing inte känns mycket alls att ta, men hur kan den inte göra det när man har så mycket känsel i tungan?
#23 Det är nog mest utsidan av tungan som är känslig. Det var det enda jag kände, när det gick hål i huden. Trodde också det skulle göra jätteont eftersom man ju vet hur ont det gör att bita sig i tungan.
Men det var inte farligt alls. Däremot knastrade det obehagligt :P
#24 Skönt, trodde att det gjorde ont hela vägen genom tungan först, hehe. Kan man sjunga ordentligt med piercingen i? Låter det likadant som innan man tog den?
En till anledning till att det inte gör så ont är ju för att en vanlig Tungpiercing inte görs i tungans muskler. Den görs ju i mitten mellan musklerna.
Med läkstaven kan det vara lite krångligare att sjunga. Svårare att rulla på ett "R" tillexempel. Men det ger sig när man byter till en kortare stav. :)
#26 Jaså :) men tar man den inte genom de där strängarna i mitten under tungan? Är det verkligen bra? :P
#27 Så då kan man alltså sjunga lika "bra" som innan? :D skönt!!
#28 Jo den tas i mitten. Beroende på hur lång sträng man har så sätter man piercingen lite snett från mitten på på ovansidan på någon av sidorna av strängen på undersidan. Så den kommer inte gå "igenom" strängen. Min sträng är ganska lång så smycket kommer ut på min vänstra sida av strängen. Men detta är inget som märks. Det är så precis så det ser ut som att den sitter på mitten. :)
#29 Jadå. Det ska gå utmärkt att sjunga.
#28 Har du mer än en sträng under tungan?
De brukar inte pierca igenom den utan sätta den bredvid om stängen är så lång att den sitter där man ska placera piercingen.
Då förstår jag! #31 Nej det har jag inte, vet inte varför jag skrev "strängarna" :P Haha har ALLTID trott att dom piercat igenom strängen xP men min sträng är inte så lång såg jag nu..
HAha tänkte väl :P
#33 x) Vilken piercingstudio är bäst enligt er?
Är "eds kroppskonst" bra?
Jag har piercat mig på Barbarella i Göteborg. Det har fungerat bra och trevlig personal. Har dock ingen personlig erfarenhet av någon annan.
Var bor du?
Har hört mycket gott om Ed. Så tror han är duktig. Kanske gör jag min nästa piercing hos honom. : )
#37 I Göteborg. Har hört att Ed tar minderåriga, eller vet rättare sagt. Men de är alltså seriösa ändå? :)
Ja, det är en seriös studio. Och tror han tar minderåriga med målsmans tillåtelse.
#40 Vad bra! : ) Trodde att dem som tog 13-14 åringar inte var seriösa :P me det är ju bra ^^
#35 Ed är väldigt duktig, utbildad sjuksköterska eller något i den stilen dessutom. Angående åldern så vill jag minnas att han har 16 år med målsmans tillåtelse, förutom genitalpiercing såklart: alltid 18.
Sapere aude
#42 Jag vet en som tog i naveln där när hon var 14 :P
Två av mina kompisar har varit hos Ed och dom rekommenderar honom starkt!
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#43 När jag gjorde min (2008…) räckte det med ett telefonsamtal till mina föräldrar så hans koll var väl sådär då. Verkar dock vara skärpa regler sen dess: http://edskroppskonst.se/wp-content/uploads/intyg2.pdf
Sapere aude