Utbilda sig till piercare
Lär väl få väldigt många upprörda kommentarer nu, men aja, det här är väl rätt forum att skriva det på tänkte jag :3
Jag funderar starkt på att utbilda mig till piercare. Tycker att piercingar/bodymods är fint, jag är väldigt intresserad och fascinerad av det och har läst på en hel del om t ex olika material, modeller eller vad man ska kalla det på smycken, hygien, hur man gör det, problem som kan uppstå, etc. Det jag undrar är mest hur man går till väga? Bor i en liten byhåla som det är nu (det är inte aktuellt än på ett tag dock, är bara 17 och vill gå klart min utbildning först, men vill vara väl förberedd med fakta etc. så jag kan tänka på det i lugn och ro), och närmsta seriösa piercingstudio ligger 40min iväg med buss ungefär D:
Jag skulle aldrig få för mig att "träna" mig själv hemma heller, som vissa gör, utan det ska vara ordentligt. Någon som vet hur man gör på bästa sätt, hur det går till, vad det kan tänkas kosta och hur lång tid det kan ta, eller bara har något att säga/tillägga?
Tack på förhand :3
när man vill bli piercare så är det hos en piercare du ska ansöka om lärlingsplats. Visst, det finns intensiv kurser som kostat 15 lax för en vecka typ, men hur mycket sitter kvar då? man får ju knappast någon utbildning i eget företagande, smitta och hygien osv. min vän var lärling his en piercer och hon "lärde" sig under 6-10 månader och blev nyligen klar!:) därf r jag vet mycket. så lärlibgsplats är väl det enda "riktigt gjorda" alternativet vi har i sverige för tillfället! jag själv ska också gå som lärling efter skolan och har redan en plats på g!:) hoppad att det går bra för dig med den fronten! mvh
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
#1 Tack för hjälpen! Mjo, lärling är det jag siktar på också, intensivkurser är ju bra om man vill bli klar snabbt och faktiskt kommer ihåg saker, jag lär mig rätt snabbt men hade ju själv inte velat gå till en piercare som blev klar på en vecka liksom om man säger så xD
Lycka till med din utbildning också :) Tack så mycket!
VArför skulle folk bli upprörda för att du vill gå den rätta vägen för att nå till mål?
40 minuters resväg är inte så farligt så kolla me dden studion,
#3 Mjo, jag brukar ofta få massa negativa svar när jag postar frågor på iFokus forum och jag är ju inte så aktiv på just det här forumet, så jag visste inte riktigt hur folk hade kunnat reagera, men bra att det inte blev massa negativitet :3
Ska ta och höra med dom, men är det några krav på sånt? Typ att man är myndig, att man inte går i skolan för tillfället osv, tro? D:
krav kan väl vara att man är 18 år. Men piercaren måste ju också känna en viss person kemi, att ni fungerar bra ihop och kan arbeta tillsammans, annars blir det ju jobbigt om man ska arbeta och lära någon som man inte alls tycker om. så det kan bli lite svårt att hitta rätt, samtidigt som du inte ska låta dig utnyttjas som gratis städhjälp.
#5 Mjo, men jag har funderat lite på det med studio och vi har en piercing/tatuerings studio en bit från min skola där jag både piercat och tatuerat mig, kan ju höra med dom sen när det är aktuellt :) Kostar det att gå lärling? Och i så fall hur mycket? Har jättemånga frågor haha , sorry om jag är jobbig D:
#6 Du ska kunna få lärlingslön, om jag inte minns fel. Jag vet att man kan få det när man har lärlingsplats för att bli tatuerare i alla fall. Googla så hittar du säkert något :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Du ska ha lärlings lön, precis som studerande får csn-bidrag och nya personer på jobbet får betalda "intro dagar" dock, om du får lön av piercaren så tror jag inte lönen går upp i mer än 6000 efter skatt. men får du det genom arbetsförmedlingen så kan man vara berättättigad .typ lönebidrag och då behöver inte piercaren betala något. min vän fick ju lönebidrag för att hon skulle praktisera hos piercaren men fick tillslut vara lärling istället. Typ. Svårt att förklara men men.
#7 Tack, ska göra det! :)
#8 Okej, men det ska jag ta och kolla upp! Tack så mycket :)