Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 6626 ggr
Glorious
0

Tål inte oäkta örhängen?

Jag vet inte vad det är men när jag har i oäkta pluppar (örhängen alltså) i öronen en dag eller flera dagar blir hålen lite ömma. När jag tar ut örhänga kan de ibland vara lite gojs.. som lite var? Jätteäckligt tycker jag det är och så ska det ju inte behöva vara. Handlar det bara om att tvätta både öron och örhängen noga eller kan det vara att det klämmer, eller att jag bara kan ha äkta silver/guld?

För när jag hade ringar i silver så mådde "hålen" jättebra, men då var det ju ingen plupp på baksidan som klämde heller.

Har tre hål i ena örat och två i andra, undrar om det är någon som vet var man kan köpa tunna superenkla små ringar (äkta silver helst), gärna i lite varierande storlek men den första ska ändå inte vara stor liksom :) Kollade Guldfynd men hittade inga.

Candela
0

Kan vara nickelallergi, men kanske också att det blir för tätt med en plupp på baksidan? Jag minns när jag var barn och hade ett örhänge som både hade plugg och som även täckte hålet på framsidan. Det läkte fast i huden.. Men då hade jag nickelallergi också!

Candela
0

Varför är det viktigt att det är i silver förresten (ringarna du letade efter)? Är det färgen som är viktig? För rostfritt stål är "hälsosammare" för huden än silver.

Karmatarerskanise
0

Låter som allergi ja, för är det bara tajt ska det inte komma var.
Bra är också att inte sätta pluppar för tajt heller.

Piercing ställen brukar ha olika ringar i varierande storlek.

#2 Rostfritt stål har jag aldrig sett smycken vara gjorda av, däremot kirurgisk stål. Det innehåller dock nickel. Bäst är i så fall titan.

Men silver brukar fungera för de flesta med nickelallergi och det verkar fungera för TS,

Candela
0

Ja, det var nog kirurgisk jag syftade på Glad Nicklet i det är så hårt bundet att det läcker ut väldigt små mängder, mindre än i guld och silver. Men är man hyperallergisk är ju titan bäst.

Karmatarerskanise
0

#4 Nja, känner folk som kan ha guld och silver men inte kirurgisk stål. Så det är nog olika. Men som sagt, säkrast är ju titan. Men vet inte om det finns som vanliga öronringar.

Glorious
0

Ah jo så kan det väl vara :)

Det är väl inte så viktigt, men bara det inte är liksom något från H&M eller så. Utan metall som är snäll mot mina öron :) För jag tänker att jag vill ha sånna ringar varje dag förutom kanske till festligare tillfällen.

Glorious
0

Men nickel o sånt finns väl i halsband, armband, klockor o så? Jag har nog aldrig reagerat på det.

Fast i och försig har jag en klocka från Jetset Addiction som kliar väldigt just under uret, så det kanske är nickel i den då?

Karmatarerskanise
0

#6 Silverringar borde du också kunna hitta i vanliga smyckesaffärer.

Candela
0

Stålsmycken är absolut billigast, så om det funkar är det det bästa alternativet. Du kanske kan köpa bara en ring till och börja med och testa? Silver och titan är lite dyrare.

Jag brukar köpa smycken från crazy-factory.com, det är galet billigt där Flört Dock är frakten på 50 kr typ, om man inte kommer upp i en viss summa. Men det är värt det om man vill köpa många olika smycken.

Candela
1

Där finns det plupp-örhängen i stål för typ 10-15 kr paret.

Glorious
1

Skulle dock helst vilja börja med att gå till en butik istället för att köpa över nätet då jag bara är 16, och då får mamma fixa det för mig. Tar hellre o fixar det själv i någon butik då :)

Candela
0

Då är det väl att kolla runt i smyckesbutiker och piercingstudios som gäller Tungan ute

Karmatarerskanise
1

Det kan vara så att man reagerar på nickel i ötonen men inte på andra ställen.

Prova någon smyckeaffär. Silverringar är inte så dyra.

[Thiah]
1

Jag är en sådan människa som varit väldigt nickel allergisk. Jag kan inte ens ha kirurgiskt stål nuförtiden men äkta titan,silver eller guld går fint.

Har jag nått annat tar det inte många timmar innan öronen ömmar och är röda.

sofie
1

Gå till Glitter, dom har äkta silver ringar i små storlekar :)

Glorious
0

#15 Grymt, de brukar inte vara så dyra heller ju :)

sofie
0

Nej dom är billiga :)

Glorious
0

Vill meddela att jag var och köpte örhängen på Glitter här om dagen. I sterling silver, hittade först inga ringar men så gick jag dit lite senare och då verkade de ha fyllt på för då hittade jag små ringar i olika storlekar. Fanns i tre små olika storlekar. Men de "största" var breda, men köpte dem iaf och det blev rätt snyggt. 

Oerhört nöjd eftersom det verkar som de funkar bra, varken ömmar, geggar eller att öronen blir röda. Oerhört billigt också, tror jag fick alla tre paren för ca. 150kr.

Skönt eftersom ringarna inte heller stör när man sover, ingen hård plupp eller så. Enda nackdelen var att ringarna var väldigt svåra att "sluta" eftersom de var så små. Änden ska in i ett litet litet "rör" och det var nästintill omöjligt. Men det funkade tillslut :)

sofie
1

Härligt att höra att du hitta :) Dom små ringarna kostar 40 kr iallafall, dom breda är lite dyrare. Dom är kluriga att sluta, men när dom sitter så sitter dom iallafall som tur är :)