Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 7913 ggr
demilynn
2013-01-14 06:52
0

Navelpiercing blöder?

I Fredags tog jag min första "riktiga" piercing, och det var i naveln. Först verkade allt gå bra men två timmar efter att jag tog den så började den blöda som in åt faaan så jag var tvungen att gå tillbaka och fråga vad det handlade om. Piercaren skrattade, hällde i något medel (?) som badade i min navel och sa att det inte var någon fara. När jag senare kommer hem och tar en titt på piercingen under "plåstret" så blöder det fortfarande, om än lite mindre än förut. Dagen efter slutade det blöda men jag fick något som liknade blåmärken runt båda hålen. Idag (Måndag) så blöder det igen, och blåmärkena har spridit sig. Rengör självklart med tvål (lactacyd) två gånger varje dag så gott jag kan (kan hända att jag blir yr under tiden).

Vad. Fan. Händer. Bör jag gå till läkare eller något?

[WickedAlly]
2013-01-14 15:31
0

Piercaren har nog bara träffat en blodåder, det kommer läka om du sköter det :)
När jag tog min tragus så rann blodet, men tänk på det som ett vanligt sår. Man punkterar ju ändå huden med allt vad det innebär.

En piercing räknas som ett kirugiskt ingrepp och om man tänker i de banorna så är varken blåmärke eller blod särskilt konstigt :)

demilynn
2013-01-14 19:11
0

Tack för svar!

En annan (kanske halvkorkad fråga men jag har inte fått någon info ALLS): om jag känner för att ta bort den, hur länge måste jag vänta då? Ska jag be en läkare göra det eller är det bara att pilla?

[WickedAlly]
2013-01-14 19:16
0

Om du inte vill ha kvar den alls så kan du ju ta ut den nu så att det läker ihop, var då noga med att tvätta under läktiden eftersom såret lämnas öppet och således rätt oskyddat. Ta ut den kan du göra själv, tänk bara genom det hela först för det går sällan att sätta i staven igen om piercingen inte fått läka.

Vill du kunna sätta i smycket igen senare så måste den sitta tills den är läkt, hur lång tid det tar är ju individuellt :)

mandariiin
2013-01-14 19:32
0

Gör rent med koksalt lösning istället. det kan du göra hemma eller köpa färdig på apoteket.

tänk på att en navel piercing kan ta ca ett år att läka. så var noga med rengöring och pilla inte i onödan på den.

var noga med att inte byta smycke för tidigt heller.