Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 3912 ggr
Michaela-N
0

Infekterad piercing

Behöver lite hjälp med mina öranibbspiercingar. Jag tog dem för ungefär fem år sen, och hela tiden har de klarat sig utan att växa igen om man tar ut örhänget under två-tre månader helt utan problem. Denna gång utmanade jag dock ödet lite, genom att låta det gå ca 7 månader. Jag vet att det inte är bra men nu är det gjort. Skulle alltså för första gången sen i maj i år sätta på örhängen. Det gick bra till en början, det var svårare än vanligt (naturligtvis) att trä in örhänget men det gick utan att jag behövde ta i. Efter ett tag började det göra ont och ömma så jag tog ur dem. Sen ville jag inte låta det gå så långt så att de faktiskt skulle växa igen, så jag tog fram mina gamla läkörhängen i nickelfri metall och satte in. Det gjorde också ont men jag tänkte låta det vara för att det skulle vänja sig. Jag desinficerade örhängena ordentligt med desivon, spritade händer och öron så att det skulle vara riktigt rent innan jag satte in dem. Spritade även örsnibbarna två gånger per dag i hopp om att det onda och ömma skulle försvinna. Vilket dock inte visade sig vara en bra idé. När jag nyss skulle ta ut dem för att de gjorde så förfärligt ont varenda gång jag nuddade örat lätt, så började det blöda ordentligt ur båda hålen. Det kom även var, och det satt var på piercingarna. Jag har desinficerat med klorhexidin och pillar inte på örsnibbarna Nu undrar jag, vad sjutton ska jag göra? Ska jag låta dem "vila upp sig" utan örhängen och bara fortsätta sprita morgon och kväll, eller ska jag lida med örhängena i tills det läkt?

[YukiOni]
0

Jag skulle börja tvätta med saltlösning istället. 
Men de har nog börjat läka så kan hända att du kanske ska låta dem gå igen helt och ta nya hål med kanyl…?

Michaela-N
0

#1 Jag kör med en annan nu, som inte innehåller alkohol, den svider inte och är mild. Varför ska jag låta dem växa igen och ta nya hål?

[YukiOni]
0

Jag tror inte att försöka pressa igenom ett trubbigt föremål genom hålen kommer hjälpa. Om det går igenom (när du låtit öronen vila) så skapar det bara trauma och blir troligtvis infekterat/välldigt irriterat.  
Blev så för mig när jag "vilade" mina hål i några månader och sedan försökte pressa igenom ett smycke. Frågade en piercare och han sa för att minska risken för inflamation o grejer va det bäst att låta dem växa igen helt och ta nya.

"If you love your piercing, keep a jewelry in."

Karmatarerskanise
0

Testa tvätta 2-3 gånger om dagen med koksaltlösning. Hjälper inte det hade jg nog låtit dom växa igen och sedan tagit nya hos en piercare.

Loveradio
0

Inte bra med sprit då det är starkt och uttorkande. Tvätta med koksaltlösning.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

mandariiin
1

sätt i bra läksmycken med bra marginal för svullnad. rengör 2-3 gånger varje dag med koksaltlösning. dränk bommullstussar och lägg på öronen i ca 5 minuter. låt dom bara ligga utan att röra. pilla inte i onödan och försök sov på rygg. låt smyckena va! så borde dom läka till slut.

skippa klorhexidin och allt. ENDAST koksaltlösning!

ABSOLUT INGET PILL!

Michaela-N
1

Jag pillar inte. Men det gjorde ont när jag kom åt öronen, t.ex med håret, eller när jag la mig ner.

Hur vet man om ett läksmycke har en bra marginal för svullnad?

Så jag ska stoppa i dem igen eller?

Michaela-N
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde så att jag tog ut dem och bara lät dem vara utan att göra något alls, och när jag kände på örat igår så gjorde det inte ont, det var inte ömt eller svullet eller någon rodnad, så jag provade att stoppa i örhängen, det funkade jättebra och har funkat prima sen dess :) precis som det var innan. Inga smärtor och inga svårigheter att få in dem.

Karmatarerskanise
1

#8 Hoppas det går vägen nu då.

Michaela-N
0

#9 Ja, hoppas verkligen att det inte krånglar mer nu :)

SoKawaii
0

Använd aldrig klorhexedin eller sprit till en piercing! Koksalt är grejjen! Se också till att inte få smink och schampoo på…skölj isf noga. Pilla inte med fingrarna och se också till att du har ett lite för långt smykke så att såret kan andas. Lykka till ^__^

"Do small things, with great love"