Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 6838 ggr
Vasafisk
0

Infektion i tatuering?!

Hej!

Har påbörjat en helsleeve, men är rädd att jag är allergisk mot färgen eller liknande! För lite drygt en månad sedan satt jag min andra sittning och första med färg (mestadels blått, grått och vitt) armen var svullen, röd och otroligt varm i ca 1v, sen blev det sucessivt bättre och har läkt bra. I tisdags satt jag min 3e sittning ochnu körde vi mkt rött, gult, rosa å grått. Nu är det värre än sist och och har röda utslag (ser nästan ut som psoriasis) runt och tatueringen. Har även haft hög feber till å från sedan i tisdags kväll. Givetvis gör armen helt sinnessjukt ont också. Är detta ngt jag behöver stå ut med varje gång? Har ju ändå 2-3 sittningar kvar… Tatueraren är väldigt duktig så inget hemmakör!

Tacksam för svar!

Afturelding
0

Vilken salva använder du? I bästa fall kanske det är den du reagerar på. Annars kanske du skulle kunna be tatueraren att ta hem annan färg? Och se om det blir bättre? Speciellt rött är ju en sådan färg som många reagerar på. Och det är ju inte så bra om du får feber efter varje sittning.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Melinda]
0

Håller med ovanstånde, sen undrar jag hur lång sittningen va? och om du ätit och så innan? Känner en hel del som suttit länge eller inte ätit/sovit ordentligt som haft feber och sånt efteråt.

Vasafisk
0

Använder bepanthen, är det ngn fara med den tro? Sitter runt 6-7timmar per gång och har troligtvis 2ggr kvar. Men försöker alltid sova ordentligt innan å äta en bra frukost, så tror inte det är därför heller. Blev runtskickad til olika läkare igår och det de trodde det kunde vara var en infektion orsakad av färgen, men skall på en utredning hos en riktig hudläkare för att veta säkert. Jäkligt jobbig känlsa om att inte veta hur det kommer bli efter nästa sittning osv…

Karmatarerskanise
0

#3 Skulle det vara färgen du reagerar på är det nog bäst att låta bli fler sittningar. Du får se vad utredningen säger.

Vasafisk
0

Vad skulle hända om jag struntar i allergin och fortsätter köra iaf? Den läker ju som den skall bara att jag har ett riktigt helvete 1v efter sittning. Vet att det låter dumt att köra trots allt, men att gå resten av mitt liv med en halvfärdig upplinjerad tatuering är ju heller inget alternativ…

Karmatarerskanise
0

Det får du fråga läkaren om. Du kan nog få andra allergier som följer dig resten av livet om du utsätter dig för färgen om du är allergisk.

SoKawaii
0

Det låter mer som att du haft otur med orent utstyr. Antingen kan det vara så att tattueraren inte använder helt sterilt utstyr eller så kan det vara så att han/hon inte är noga med handskarna (tar i kontaminerade ytor och sen på dej igen). Om du har riktig otur så kan du fått stafylokocker i såret, alltså en infektion. Jag har själv varit med om samma sak nämligen och det kan behövas antibiotika. Feber är fullt normalt efter en lång sittning. Använd inga salvor på en ny tattoo, då det lätt blir göttigt för bakterierna att föröka sig då. Tvätta tvätta tvätta! Varmt vatten och apotekets egen grönsåpa (sån som man tvättar bäbisar med). Tvätta ofta och länge. Så fort tattoon börjar bli slemmig (blod, bläkk och lymfvätska) så ska du tvätta…annars blir det skorpa och där efter lätt att man tappar färg/får ärr. Lykka till ^__^

"Do small things, with great love"

Karmatarerskanise
0

#7 Är det din egen bild på din tatuering?

Angående att man ska tvätta hela tiden får jag bestämt säga emot och jag råder en att fråga läkare om hur man ska sköta om sitt sår.

Med tanke på att man inte ska övertätta andra infektioner vet jag att man inte helelr ska göra det i en sådan här infektion, det är sår so sår när det gäller de här.

SoKawaii
0

Inte min bild, den är från wiki. Men är så det ser ut. Tvätta ofta ska man absolut! Gegg blir till skorpa! Som sagt skaman intebränna sek, man ska "svetta" ut skiten.

Karmatarerskanise
0

Åter igen, man ska inte tvätta oftare än två gånger om dage då det torkar ut ännu mer och skapar mer skorpor och blir irriterat.

Smullis
0

Åå den bilden såg inte så mysig ut :p

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

SoKawaii
0

Tattoon kan tvättas en gång i timmen om det är så. Beror på hur mykket den vätskar. Säger det igen, gegg ska vättas bort, annars blir det en tjokk skorpa som många pillar på och kan då tappa/riva med färg.

Karmatarerskanise
0

Och jag hoppas att ingen tar till sig dina råd!

SoKawaii
0

Detsamma!

Karmatarerskanise
1

Haha :) Med andra ord bör man lyssna till sin tatuerare och som tur är är de seriösa bra på det dom gör och då slipper folk göra så fel.

SoKawaii
0

Beror som sagt på studion. En del är bra och andra sämre. Det är som du säkert vet, inget krav att vara utbildad som tattuerare eller piercare varken inom yrket eller hygien. Vilket gör att det finns många oseriösa studios där ute. Tyvärr. Det är ju bra att du hittat ett ställe du känner dej bekväm med, men ta dej inte rätt att nervärdera andra människor och deras kunskap…iaf inte innan du själv utbildat dej inom ämnet. Lykka till vidare.

Karmatarerskanise
0

16 och du känner plötsligt till mn utbildning? Nä, tänkte väl. Jag nedvärderar inte andra människor, men jag förkastar dåliga råd.

SoKawaii
0

På ett kasst sätt! Gör om gör rätt!

Cederin
4

Jag hävdar att alla får sköta om sina tatueringar efter eget tycke. Det är ingen annans sak att säga hur man SKA göra då det råder så delade meningar, sålänge inte personen frågar om hjälp och inte kan. Jag har tagit del av många olika råd jag läst som låter rimliga i mina öron och kokat ihop en egen soppa av det. Jag smörjer ca 4 gånger om dagen och tvättar med vatten & lactacyd 2 gånger. Funkar toppen.

Medarbetare på Naglar och Hår

Vasafisk
1

#7; tatueraren är en av de absolut bästa i Göteborg/Sverige, har tatuerat mig en handfull ggr innan å aldrig varit med om ngn som byter handskar så mkt som han (säkert 30par under 6timmar) och har väldigt svårt att tro att han då slarvar med ngt annat!

Tvättar ca 2-3ggr per dag och använder helosan då jag anser bepanthen vara alldeles för dryg (speciellt under de första 2dagarna). Följer således tatuerarens råd! Skall på utredning hos hudläkaren i början av februari så hoppas iaf få ngt vettigt svar där! Möjligt att jag kunde få en kortisonspruta inför nästa sittning för å se om jag reagerar lika illa då…

SoKawaii
0

Bra. Lykka till! Aldrig kul med infektioner/allergier.