Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: frågor-och-svar
Läst 6911 ggr
Smullis
0

Tungpiercing och tandläkare

Hur har ni med Tungpiercing gjort när ni har varit hos tandläkaren? Om man ska röntga t.ex? Tar ni ut den, använder plaststav? Har ni fått några speciella kommentarer av tandläkaren ang. piercingen?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[WickedAlly]
2

Tog alltid ut den, orkade inte förmaningstalen. Hade dock min medusa kvar en gång för den hade inte läkt, då fick jag höra en lång berättelse om vad det kunde göra med tänderna och bla bla. Jag är vuxen nog att vara medveten om det tycker jag men de håller tydligen inte med.

Smullis
0

#1 Ja det är det jag är rädd för, att få höra det där långa talet om hur dåligt det är med Tungpiercing :P Var det enkelt att sätta tillbaka piercingen igen efter besöket?

Karmatarerskanise
0

Tog ut den vid röntgen. Fick inte ha en plaststav i.

Man ska veta att försäkringen inte täcker skador på tänder som är orsakade av en piercing. Min tandläkare sa att alla skador man får på tänderna kommer räknas som skador av piercingen om man har en sådan.

Smullis
0

#3 Okej c: Jo det vet jag :) Men om man inte är myndig då. Då har man ju rätt till gratis tandvård, eller måste man betala ändå om man har piercing?

Tisslibiie
0

Har alltid gått med staven i. Aldrig behövt ta ur den när de rönkat tänderna. Och aldrig fått någon kommentar eller "föreläsning". :)

Enjoy life and live the adventure!

Smullis
0

#5 Jaha, visste inte att man kunde ha den i då c: Så bra!

JossiMelon
0

Jag frågade när jag var på koll hos tandläkaren om jag skulle ta ut den. Men han sa att det inte behövdes. Fick ingen föreläsning heller. Så det är nog väldigt olika. :p

Karmatarerskanise
0

Tycker dock alla ska kolla med sin tandläkare angående vad som gäller om ni får skador på tänder.

[Kajsa91]
0

Har läst att man inte ska behöva ta ut, vissa säger att den är ivägen men det är bara tandläkare som ogillar piercingar.

Ett årsen nu som jag var vid tandläkaren, hade kvar min i tungan, bytte inte mot plast.
Gick jättebra att ta såna bilder på tänderna och så.

Han klagade bara lite och sa att den förstör tänderna och att det inte går på försäkring sen, annars inga problem :D

Nathalie-G
0

Jag har den i när jag går till tandläkaren, dom har inte klagat eftersom den inte slår i tänderna om jag inte gör det med mening och leker med den. Hade plaststav i vid röntken då den var ny och jag inte vågade vara utan!

Smullis
0

#7 & #9 Oh, se där! Vad bra, känner mig bara mer sugen på en i tungan nu c:

Loveradio
0

Jag har aldrig fått nån kommentar . Har både monroe och Tungpiercing. Hade tandställning förut också samtidigt och det var aldrig några problem. Har inte behövt ta ut vid röntgen. Ang skador på tänderna så är mitt tips att köra med plastkulor. Skulle man råka bita i piercingen så är det kulan som går av då och inte tanden.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
0

#12 Beror på tandkvaliten. Min mosters tänder hade gått sönder före en plastkula ;)

Smullis
0

#12 Åh, det lät ju bra c: Dock har jag hört att plastkulor är cancerframkallande. #13 Haha ;)

Loveradio
0

#14 Aldrig hört. Men allt är ju tydligen cancerframkallande..

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SoKawaii
0

En del tandläkare gnäller, men skit idet. Det går att röntga med smykket i. Smattra inte med staven mot/mellan tänderna bara så ska den inte skada tänderna. För att slippa evnt ilningar så rekomenderar jag helt klart plaststav om du har läpp- eller kindpiercing. ^__^

"Do small things, with great love"

Smullis
0

#15 Hehe jo sant :P

[Taxie]
0

Jag ska kanske få tandställning… har stått i kö för det i 2 år snart oFrågade speicalisten om jag fick ha mina läpppiercingar och han sa att det inte ska vara något problem med tandställning :)

Smullis
0

#18 Bra, för jag 'vill' också ha tandställning c:

Karmatarerskanise
0

#16 Det är ju så att tandläkaren faktiskt kan neka dig röntgen om du inte tar ut piercingen om denne anser att detta stör.

Angående skador på tänderna så fick jag skav på tandköttet så att en tandrot nästan kom fram, och detta utan att jag lekte med piercingen. Kompisar har också råkat bita av delar av tänder då de ätit.

Så det finns inga garantier för att tänderna inte tar skada bara för att man inte leker med den. Man tar en risk, det ska man vara medveten om.

Och som sagt, kolla upp med era tandläkare vad som gäller vid skador på tänderna. Om ni får betala allt själv eller det ingår. Kan bli hemskt dyrt om olyckan är framme.

Smullis
0

#20 Hur menar du med att den skavde? Hade du för lång stav?

Karmatarerskanise
0

#21 Nej, däremot är min mun formad så att staven låg mot tandköttet då jag slappnade av i tungan. Har kanske en liten mun :)

Smullis
0

#22 Jaha okej. Skavde den både uppe och nere eller?

Karmatarerskanise
0

Bara nere, vid en tand.

Smullis
2

#24 Oh, okej. Men hur orkade du ha den i 10 år om den skavde? Borde inte det vara rätt obehagligt :p

Karmatarerskanise
0

#25 Det gjorde inte ont och jag märkte det inte fören efter några år när tandköttet hade dragit sig tillbaka.

Smullis
0

#26 Jaha ojdå. Blev det några direkta skador då eller var det ingen fara?

Karmatarerskanise
0

#27 Eftersom en liten del av tandhalsen är blottad är tanden mer känslig och risken för hål är större.

Smullis
0

#28 Jo det är ju klart. Tack så mycket för svaren! :)

aabsolut
0

jag har haft min Tungpiercing i nästan 6 år och förutom lite tjat från tandläkarna i början: att den sliter på tänderna och skadar tandköttet(det vanliga kan man nästan säga) så var det inte mer än så. Just nu skattar min ena tandläkare för jag skiftar alltid färgen på kulorna när jag ska till henne och det tyckte hon är rätt spännande att se vilken kombination kommer härnäst haha :-) sen tog jag aldrig ut min piercing när jag skulle röntga(blev tillsagt att det inte behövdes). Det ena gången jag fick göra det var när jag skulle röntgas med datormografi :)

Smullis
0

#30 Haha, det vanliga ja ;) Åh, vilken tandläkare c: Tack för svaret!

Karmatarerskanise
0

Ingen som kan tänka sig att "det vanliga" kommer från deras erfarenhet?

Smullis
1

#32 Jag kan! c:

[Melinda]
1

Jag låter smyckena sitta i. Ska jag röntga så tar jag ut om de ber mig, men ibland har dem röntgat och låtit smyckena va i så har dem sagt åt mig att ha tungan på vissa sätt så staven ändå inte stör. Brukar aldrig få klagomål på piercingarna så eftersom tandläkarna själv sagt att jag inte har några skador alls på tänder/tandkött av piercingarna. Skulle jag börja få skador hade jag nog kanske plockat ut dem för gott :p

busigdemon
0

Har man folktandvården har de som praxis att neka tandställning om man har munpiercing o vägrar ta ut den Rynkar på näsan oavsett om man leker med den eller inte.

Trist som f*n tkr jag…

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Smullis
0

#34 Okej tack för svaret! (: #35 Gud vad drygt..

LinaIsabell
0

När jag varit hos tandläkaren har jag alltid haft inne den, och har behövt ta ut den en gång vid röntgen, men oftast har det gått bra att ha den inne. 

Har fått måånga föreläsningar också. En tandläkare sa typ: "Att inom ett eller två år kommer tänderna vara heeelt förstörda!". Jag svarade att jag haft den i 5 år utan en enda skada. Då sa hon inget mer.

Smullis
0

#37 Har tandläkare egentligen rätt att ljuga så? Verkar ju konstigt

Karmatarerskanise
0

#38 Vem säger att tandläkaren ljuger? Om denne har sett detta hända så är det ju sanning att det kan ske. För det händer varje dag att folks tänder går sönder pga piercingar.

Smullis
1

#39 Jag sa ju det? :P tandläkaren sa att tänderna "kommer" vara förstörda. Nej, det behöver dem inte bli.

Karmatarerskanise
0

40 antagligen för att avskräcka så det inte händer. Men visst är det mer korrekt att säga att det kan hända. :)

Smullis
0

#41 Jo så tror jag också :)