Septum - frågor
Jo nu är det såhär att jag ska ta en ny piercing imorgon, nämligen septum, och jag har lite basic frågor:
- Hur ont gör det? Egentligen bryr jag mig inte sådär jättemycket men jag är nyfiken.
- Hur och hur ofta borde jag rengöra?
Och slutligen;
- Spelar placeringen någon roll? Jag vill gärna ha möjligheten att vika in den så den inte syns när jag ska på obligatoriska släktmiddagar osv., min släkt är lagom fördomsfull och jag vill helst inte hamna i diskussion om hur jag väljer att se ut med dom. Det jag vill få fram är: Ska jag säga något om placeringen till piercern eller kommer det gå att vika in den oavsett var den sitter?
Tacksam för svar :-)
Lägger ett litet fotavtryck här så jag kan följa tråden ^^ Har hört att näsan är ett av dom känsligaste områdena på kroppen och gör väldigt ont att ta hål i. Hur stor tjocklek ska du ha på kanylen? :)
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Smärta är som sagt individuellts. Så ingen kan säga hur ont det kommer göra för dig. Jag tyckte det gjorde rätt ont, och ögonen tåras, men jag störs inte av smärtan, gillade adrenalinkicken jag fick av den. När nålen väl var igenom tyckte jag inte den gjorde ont.
Du ska förmodligen rengöra med koksaltlösning morgon och kväll i några veckor. Det ska din piercer kunna svara på.
Tror att du ska kunna vika upp piercingen vart den en placeras. Vanligaste placeringen som rekomenderas är att den ligger framme vid nästippen och inte nära "ansiktet" så att säga. Din piercer kommer nog placera den rätt men inte skadar det att säga endå om du vill vara på den säkra sidan.
Om du vill kunna vika upp ditt smycke under läkning är det bästa att göra piercingen med en så kallad retainer. Men det är ju upp till dig.
Hoppas du blir nöjd med din nya piercing iallafall. :)
#1, hm ja, jag tänker nog basic 1,6 mm på kanylen. vill nog ha 2 mm men vet inte om jag ska köra direkt eller töja efter …
#2, okej, tack för svar! Är bara lite nervig och så för att jag brukar aldrig kunna ställa rätt frågor när det "gäller" liksom. När jag är i piercingstudion kan jag liksom inte tänka på något annat än min nya piercing, så jag glömmer allt jag undrar över haha :( Får ta med mig en fusklapp tror jag nästan …
Det här med retainer, kan piercern sätta i det direkt?
Min gjorde inte speciellt ont att göra. Klart det kändes, men inte någon smärta direkt. Då var min labret hundra gånger värre 😃
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#4, då kan jag nog vara ganska lugn! har ju gjort medusa oc av vad jag har hört är medusa mer smärtsam och den var inte så farlig :-)