En fråga om tungpiercing
Gör det något ifall den trycker på gommen? Alltså eftersom läkstaven är så lång kan jag inte stänga munnen så tänderna sitter som vanligt utan att den sticker upp i gommen.
Har hört att gommen kan flyttas eller vad de menas ifall man har läkestaven i för länge men kan detta ske snabbt ifall den trycker i mot gommen?
//Joanna
Hahaha, gommen kan inte flytta på sig, var skulle den ta vägen? ;) Självklart kommer staven mot gommen, speciellt med läkestaven. Det kan irritera gommen lite men är inget farligt.
Läste att det puttar fram tänderna genom gommen o så är bara lite vill inget farligt ska hända xD
//Joanna
Hmm råd!
Nu har jag fått lite småvar på undersidan, ska jag skölja med klorhexin, sköljde med den jag fått med men det kom mer var efter en stund? Har tvättat och disinfekterat händerna och försökt trycka ut det men det kommer inte utan det kommer när det bara sitter där liksom
Kan ha varit lite djärv när jag skulle äta
//Joanna
Skölj med det du har fått. Det är inte medlet som gör att du fått mer var utan det har troligen hjälpt till att driva ut varet som fanns i såret. Var försiktig och försök att inte pilla alls. Skölj med saltvatten efter varje gång du äter eller dricker något annat än vatten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Håller med 4. Minns att min varade mycket och länge just under tungan.
Det medlet är snart slut :/ Det stog att man skulle skölja i 10 dagar 2-4 gg om dagen men det har gått 7 dagar och den verkar ta slut riktigt snart D:
Sköljer redan med saltvatten :)
//Joanna
Gå till piercaren så har dom mer :) Min varade i ca 1,5 vecka innan det gav sig så bit ihop!
Hmm vart på Tribe och piercade mig. Får se om jag kan ta mig dit på fredag eller lördag isåfall
Kan jag peta bort var med tops eller är det en dålig ide?
//Joanna
Apoteket säljer också det.
Jag tog bort med tops, men tror inte det gjorde någon nytta. Kanske är bäst att inte pilla alls.
Inte det som jag fick finns inte att köpa på apoteket iaf inte här. Dock om du menar klorhexin har jag redan det hemma
//Joanna
Nu har det blivit tjockare var :c
//Joanna
Som sagt, min varade länge. Är du orolig så kolla upp det hos din piercare. Och börjar du svullna och få ont kanske du ska gå till läkare.
Ta koksaltlösning och skölj munnen.
Jag tog även lite på en tops och tog bort det värsta varet.
Stå ut! >.<
#12 Det är inte svullet alls dock men om det blir ska jag höra, ska fråga lite på fredag då jag antagligen ska in och köpa mer sån munskölj :)
#13 Tror du jag kan köpa sån latmanskoksaltlösning på apoteket? Är det lika bra?
Tack jag ska, I will fight :)
För övrig så har jag ingen svullnad, det gör inte ont så länge som jag inte äter för snabbt, är lite öm på framme vid tungan men det har jag varit sen jag tog de, jag kan prata helt normalt för det mesta, kan inte vissla och kan inte äta choklad ^^, (chokladen typ fastnar under och då svir det så äter det helst inte)
Kommer nog uppdatera i denna tråden hur det går hela tiden eftersom alla trådar jag sett med Tungpiercing har inte innehållit så mycket information om hur det gått osv
//Joanna

du kan köpa färdigblandat på apoteket ;)
vet inte hur länge du haft piercingen, men om den fortfarande varar så mycket så borde du hålla dej till enklare mat. soppa, kräm m.m. för att tungan ska få vila. försök inte att vissla :P choklad är för övrigt ganska starkt.
Den varade inte de första dagar det var först igår som den började, gjorde den 28 dec :)
Försökte bara nån enstaka gång att vissla
Kan jag dricka fil eller är fil för starkt?
(Det är så synd… har fått massa choklad i julklapp.. 3)
//Joanna

då har du precis klarat av dina "semester dagar" :P
första dagarna brukarvara enklast, sen sätter värsta läkningsprocessen igång.
fil är jättebra. och det svalkar ;)
Men fil är surt tänkte jag på, är det för surt?
//Joanna
(hihi måste säga det är så skönt att ha er som stöd när jag skaffat piercing eftersom att det är lite pinsamt/jobbigt att min syster ska hålla på att hjälpa med allt så frågar jag här istället
) Tack ska ni ha!
//Joanna

har aldrig vart med om någon som fått problem med fil eller yogurt. :)
Det är 7de dagen för mig ^^
Har ätit ordentligt de senaste 2 dagarna
//Joanna

ta det lite försiktigt med maten igen så ska du se att det läker ännu bättre :)
Får ta och göra det :)
//Joanna
Hmm har vart på MyDog de senaste dagarna då jag va i gbg. Tribe hann vi helt enkelt inte med :( Fast tog lite klorhexin ändå.. är så paranoid.
Det är inte alls lika varigt längre, jag känner den liksom att det fortfarande inte är läkt och jag råkat bita på den för första gången, dock så tänkte min hjärna snabbt att sådär hårda va inte kakor så tog inte i.
Dock sen jag bet i den drog jag tillbaka tungan hastigare än mina tänder släppte kändes det som så det känns lite i tungan.
Upptäckt att ris är inte bra att äta… fastnar här och var (Bra för jag gillar inte ris)
//Joanna
Smakar det var i munnen? O.o Brukar det börja vara av en Tungpiercing?
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#26 Den är ganska ny och det kan komma var under läkningen :)
//Joanna
#27 Okej, lät bara lite osmakligt med var I munnen :P men det kanske inte är något märkvärdigt? :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#28 Näe alltså första dagen så blev jag helt eewh.. men sen så var det inte så illa med var som smaken trott
~~~~~
Idag var första natten utan munskölj och det gick bra :) Har typ inget var kvar vad jag känner eller så ^^,
Ska man klämma på tungan ifall det är var i tungan och inte utanpå liksom? o.O
Både min munskölj och min H2O ocean spray är slut nu buhuhu fast har köpt sån saltlösning från apoteket (jag är lat i know men det kommer bara bli fel om jag kokar själv xD)
//Joanna

du ska undvika att röra tungan i den mån det går. så kläm inte :)
Rörde den inte :)
Den har slutat vara, inget som syns men det är typ en runt vit aktig ring där under fortfarande liksom om ni förstår vad jag menar men den är jättefin annars :3
//Joanna

den vita ringen försvinner sen :)
kul att det verkar gå åt rätt håll! :D
Tycker jag med :D Hoppas på att inget mer varande för min del + den läks ordentligt :3
//Joanna
Meheeeeeeeh den har börjat vara igen, dock så är tungan inte svullen alls och staven ser aaaaaallldeles för stor ut som en läkstav ska va
Well bara en update ^^,
//Joanna

dt kan gå lite fram och tillbaka i läkningen. men ta det lugnt och fortsätt göra rent ;)
Nu har det inte varat men kännts lite knas men helt okej
Är nästan helt van vid att äta med den nu ^^
//Joanna
Åh fyfan va skönt!! Bytte nyss till den andra staven som jag köpte med i storleken som piercaren sa, fyfan va skönt :D Tror allt ni förstår känslan
//Joanna
#37 Förstår precis! Har 12 mm nu när den är läkt, satte i läkstaven för skojs skull, gick ju inte att prata eller nåt! Läkstaven var på 22 mm, så det är stor skillnad!!
Oj.. Min läkestav var på 18mm och min nuvarande stav på 14mm ^^''
Det beror helt på hur tjock tungan är men, den svullnar väl inte en hel centimeter? xD
//Joanna
#38 min svullnade faktiskt typ hela vägen, dom ville sätta en lång så att det fanns gott om plats för att svullna, men usch vad jobbigt det var! Speciellt att äta!
#40 Oj :o
Mjo åt inte direkt på 1 v då för det va jobbigt xD Drack väl lite drickyoghurt men åt inte fören min syster skällde ut mig ^^'' Och det gick
//Joanna
Tandläkaren på måndag.. Undrar va de kommer säga. Fast egentligen bryr jag mig inte om det, har bara tandläkarfobi de kommer säkert bara wtf vågar hon ta en Tungpiercing men inte att vi pillar på tänderna.
Ska laga hål 😭 Nepp inte sprutorna jag är rädd för där, bara alla tandläkare är så hårda och när man har hål så gör det faktiskt ont när de trycker in verktygen i tanden
Blev lite off topic inlägg… kände för att klaga lite ☺️
//Joanna
Tungpiercingen har varit helt läkt och helt utan var i 2 veckor nu :)
Bytte till en plaststav och min mun bara "TACK!! ohh det va gött" xD
Den har även överlevt en magsjuka med magsyrespya ^^
//Joanna