Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttöjning
Läst 1934 ggr
Pelle Långlös
0

Hur jag gör (töjning)

Har filat och putsat på detta i en vecka nu för att det skall låta så bra som möjligt så bli inte arg på mig. 😇

Jag har läst en del här inne att man bara skall töja med 1 mm åt gången men nu vill jag berätta hur jag gör.

Jag töjer alltid med 2 mm per gång men jag är försiktig med hur jag gör detta för att inte spräcka eller något sånt. Alla töjningssmycken har en smalare ända och det är den jag utnyttjar när jag töjer. Tex om jag töjer från 12mm till 14mm så trycker jag inte bara in smycket helt och hållet utan jag trycker bara in så långt tills det tar emot. Ja det ser konstigt ut då smycket inte är helt igenom men det skiter jag i.

Jag använder mig av den föregående smyckets gummiring och placerar den bakom örat där smycket är som smalast för att smycket inte skall ramla ut. Byter sedan till den gummiring som det skall vara när jag väl kommit så långt.

När jag sedan kommit till det stället då det är stopp så låter jag örat vila en stund (några timmar) sen så snurrar jag samtidigt som jag trycker mycket försiktigt in smycket. Detta upprepar jag ofta under en två dagar så att hålet vänjer sig vid ett litet större smycke. Oftast tar det en till två dagar för mig att få igenom smycket helt.

Jag tycker att det är "smartare" att göra så för då sparar man pengar på att bara köpa varannat smycke. Sen köper jag inga tunnlar eller pluggar förrän jag har kommit upp i den storleken jag vill ha för det är också en onödig summa att lägga ut att köpa det för varje gång man töjt en storlek. Visst det är snyggare men det är inte så lång tid som man töjer om man sedan skall ha det resten av livet.

När jag har har gjort ett nytt större hål så låter jag den vara i några veckor så att örat vänjer sig och kanske ev hinner ta bort en svullnad (om man får det). Jag snurrar varje dag för att smycket inte skall fastna.

Tack för ordet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

jollycox
1

Precis så gjorde jag också, skitsmart! Jag väntade ett par dagar mellan gångerna då jag puttade in den lite mer, kommer inte ihåg hur lång tid det tog för mig. Jag töjde upp till 8 mm och använde bara två spiraler, 5 och 8mm. I början använde jag lite allt möjligt, vanliga örhängesringar som var lite tjockare, avklippt tops. Töjde med stickor(såna man stickar med). :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Pelle Långlös
1

Tack. Jag köpte visserligen spiraler i början med men det du säger låter också smart.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JossanH
0

Bag har också stressat örat på det viset några gånger men det slutar bara i sprickor där det bildas var. Ibland känns det inte ens men när man tagit ur smycket då det tex har sett rött ut så har där bildads en varficka.. Inte bra! Mina öron är superkänsliga och jag kan inte ens sova utan pluggar (har 16mm) då det stramar när jag tar i dem igen då det drar ihop sig så fort.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jollycox
0

Jag stressade absolut inte. Tröck bara in spiralen lite lite åt gången, gjorde det ont puttade jag ut den lite. Väntade några dagar mellan gångerna jag puttade in. Jag gjorde på detta viset för hade jag tagit 1mm åt gången så hade det inte gått, det hade gjort ont.

JossanH
0

#4 Jag skulle nog vilja påstå att man stressar örat om det tar emot och man fortsätter trycka efter bara några timmar. Det mest skonsamma är att gå kanske en halv mm i taget genom att bara tejpa den storleken som fungerar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pelle Långlös
0

Du får ju det låta som om jag trycker hårt vilket jag inte gör.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

JossanH
0

Jag har aldrig sagt att du trycker hårt, bara att om man fortsätter efter att det tagit emot så stressas örat. Vissa tål det bättre än andra. Jag har också gjort så och det funkade inte alls på mig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jollycox
0

#5 Jag väntade några dagar mellan gångerna jag puttade in den, vilket jag skrivit. Jag tröck in kanske 0,5-1 cm på spiralen varje gång. Det är inte att stressa.
Kan inte tänka mig hur ont det skulle göra att trycka in ett 1mm större smycke på en gång.

JossanH
0

#8 by The way så var mitt första inlägg ett allmänt inlägg om första inlägget, det var inte specifikt riktat till dig :) Jag säger inte att man ska trycka 1 mm per gång utan att skonsammast är att tejpa istället för att trycka. Jag anser att man stressar örat om man går upp 2 mm på 1-2 dagar som TS skrivit om i första inlägget då man måste trycka i omgångar för att det tar emot, och du tycker något annat. Jag vet ju inte exakt hur lång tid du tar på dig för att töja 2 mm men hela första inlägget går ju ut på att töja 2 mm på kort tid och i första inlägget du skrivit har du börjat med att säga att du gör likadant ;) Och gör du det på 2 veckor är det ju en himla skillnad mellan 2 dagar även om det också kan vara i snabbaste laget :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

jollycox
0

#9 Ja jag håller med om att man stressar om man tar 1mm på en dag. Jag fick inte känslan av att det skulle gå så fort som möjligt av första inlägget men jag tyckte att hon puttade på lite för mycket/ofta, det var därför jag skrev som jag gjorde i andra meningen.
Ja i första meningen skrev jag att jag gjorde likadant, läste du resten? :P Jag menade när det gäller tillvägagångssättet, jag använde inte 8 olika spiraler/töjare för att komma upp till 8mm. Jag använde två spiraler och o-ringar och puttade försiktigt efter lite åt gången. Det var det jag menade. Sen skrev jag i nästa mening att jag väntade ett par dagar mellan gångerna jag puttade in spiralen. :)