Efter - Smärta
Tatuerade undermarmen på ovansidan igår. Vaknade klockan 6 inatt och fyfan vad ont det gjorde. Minsta läge jag rör min underarm så pulserar det och det känns som muskeln krampar. Det gör seriöst skit ont:/ Vet att jag frågar mkt här men då jag har kass kropp är jag rädd för mina kära tattoos ska bli till infektion etc. Gör det så otroligt ont eller vad ska jag göra:/? Tips snälla..
Ta alvedon och håll koll.
Blir det rött runt om och börjar vara så får du gå till läkare.
Det är lite svagt rosa runt om hela men det är väll normalt eftersom det bara gått ett dygn? Men ska såklart hålla koll och får man fråga vad en läkare gör mot sådant?
Självklart är det lite rött så nära inpå, men om det blir värre så. Får man infektion så brukar man få penicillin.
Nu är den dessutom "geggig" altså färgen sticker ut som små bubblor i de färger som det är vid:/ Hon sa att det skulle bli "kroppsvätska" då det är mkt färg men är orolig ifall jag skött den för dåligt:/
Dom blir geggiga. Bubblor kan bero på salvan du smörjer med. Det är viktigt att du sköter den bra. Tvätta med ljummet/varmt vatten och tex lactasyd morgon och kväll och smörj va 3 gånger per dag.
Jag tycker dina symtom låter helt normalt, de blir lite råsa runt (med tanke på hur många nål stick du fått) och att de blir geggigt ät normalt.
Den smärtan du beskriver låter dock märkligt, för så ont gör de inte. Är de lika smärtsamt nu?
Hur går det?
Det var krampande känslor sen till igår. Så det varade några dagar. Nu gör det lite ont men inte så farligt. Nu det enorma färgklumpar som ser lite otäcka ut. Förstå gången jag gjort färgtatuering så vet ju inte riktigt hur det ska se ut.
Ser det ut som om den kommer vara mer "blekt" när den är läkt?
Det blir ju alltid lite ljusare färg när den är läkt. Ser ut att vara väldigt irriterat och svårläkt. Har haft en tatuering som varit så och den blev inte helt bra när den läkt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Något tips på hur jag ska göra med den? Tvätta/Smörja mer? :/
Så har mina aldrig sett ut, så du har nog reagerat på färgen.
Sköt den som du ska, eventuellt kan du kolla upp det hos tatueraren.
Tvätta måste man. Annars får du inte bort skitet.
Gå till din tatuerare. Denne får se om du behöver läkarvård.
Är rädd ifall "färgbucklorna" lossnar men får väll dra och köpa oparfymerad tvål. Vet ju att den är helkörd. Ngn rekomenderade bepanthen. Och jag har skickat bild till min tatuerare. Sjukt tråkigt att det hände:/…
Har du inte tvättat tatueringen alls sedan du gjorde den?
Bepanthen och Helosan är de två vanligast använda salvorna.
Vad har du använt?
När jag tvättat händerna på morgonen så har jag baddat vatten på den men inte igår för jag var rädd att den var "blöt" för mycket. Använder helosan. Det står så mycket olika att man bli knäpp. Någon skrev smörj på när den börjar bli torr och några bara 3. Smörj lite så håller färgen bättre etc.
Bett mot min köpa bepathen ist och hon ska ringa tatueraren. Gråter så kan inte ringa. Kanske ska ringa min läkare om om det nu är "dåligt!
Man ska tvätta den, inte bara badda. För då ligger skiten kvar över tatueringen och den får aldrig andas. När man dessutom använde feta krämer behövs tvål för att lösa upp lagret som ligger på.
Bephanthen kan vara segt att smörja med eftersom det är mer fast om man kan säga så, så jag vet inte hur du kommer lyckas med det.
Varför ska ni ringa tatueraren istället för att åka dit?
Det ligger över en timme ifrån oss och hon sa att vi skulle skaffa den salvan och tvätta med saltlösning. Får dra dit imorn helt klart, den ser för jävlig ut. Hon sa att samma sak hade hänt henne. Den hade "kokats"
Ja, skölja med koksaltlösning kanske kan hjälpa. Men glöm int eskölja bort saltet efter så det inte ligger och irriterar.
sköljde den under vatten och många "bucklor" åkte av:(
Ja, överflödig färg åker ju alltid av under läkningen. Tyvärr verkar du ha reagerat och då åker förmodligen mer färg än vad som ska av. Men har du tur kan ni fixa det senare. Tänk på läkning istället just nu.
Ingenting är omöjligt.
Tack så jätte mkt:'( <3 Som sagt ja skiter i färgen nu. Jag vill att den ska läkas. Konturerna får gärna vara kvar<3 Får ju Gratis ifyllning:( Vill inte att den ska vara helt förstörd men färglös får den vara:( Tack så jätte mkt för era svar:'( <3
Håll oss gärna uppdaterade.
Börjar den vara så råder jag dig att gå till läkare direkt för att få antibiotika.
Bepanthen är en mycket fet salva och kan nog vara till stor hjälp för dig. Jag reagerade på färgen (överkänslig mot rött) och även när jag fyllde i den hos en annan tatuerare ett par år senare så svullnade armen och det kliade in till benet kändes det som. Gå till tatueraren och visa upp så löser det sig nog!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej :)! Min tatuering blev mycket bättre dagen efter jag använde salvan och den är normal nu! Jag är jätte lycklig<3 Är slät och har fin färg:) Jag la bepanthen under madrassen så tuben värmdes och då blev salvan mjuk^^ Ska lätt fortsätta med denna salvan hedan efter<3 Tack så jätte mycket för er hjälp<3 Så hjälpsamma och underbara:) <3
Vad skönt :)
Jag tycker att den ser mycket ut som min gjorde. Min fick några blekare fläckar men blev på det stora hela bra. Så det är inte säkert att det blir dåligt. Alla har hud som reagerar olika. För mig blev det bara sämre när jag smörjde mer. Det läkte bättre när jag slutade med Bepanthen som var alldeles för fet för min hud och dessutom innehåller ullfett som många är känsliga mot.
Tycker absolut inte att det ser ut som du behöver besöka en läkare. Den är ju inte ens röd.
#28 Ibland är det bra att läsa fler inlägg som TS har skrivit😎Läs #26.
Hoppsan trodde jag läst alla inlägg =P
Vad bra att det löste sig iaf.
😂