Risker med att pierca sig själv
Funderar på hur riskabelt det är att pierca sig själv. Vet att det kan vara mer eller mindre farligt på olika ställen. T.ex så vet jag att en felplacering i näsvingen kan göra en blind. Och om vi ny bortser från den viktiga punkten god hygien och sterila föremål. Vilka risker tar man då när man som outbildad piercar sig själv ?
Mvh Ellenfyrkant

Är t.ex sjuukt sugen på en off center labret. Är det något speciellt jag bör tänka på vad gäller just den piercingen om det skulle bli aktuellt att göra det själv ?
Mvh Ellenfyrkant

Att man skulle bli blind av en näsvingepiercing har jag svårt att tro på.
Men det är inte rekommenderat att pierca sig själv. Du riskerar framförallt massa onödiga infektioner, den kan även bli väldigt sne. Det kan också bli mycket fula ärr om man har gjort själv. Men gör du i läppen så finns det risk att du pajjar dina tänder också eftersom du förmodligen inte vet hur du ska placera piercingen.
Jag tycker det är så himla onödigt att pierca sig själv. Visst det är lite dyrt att gå till en riktig, men man kan ju spara sina pengar. Och blir det problem så kan man bara gå tillbaka och få hjälp.
- Medarbetare på studier.ifokus

Min kompis piercar hemma och är inte utbildad. Hon använder olika tänger och sterila kanyler och smycken och är mycket duktig. Har gjort många av mina egna piercingar, bla näsvingen. Jag blev inte blind ^^ Snea har de inte heller blivit. Har fått sneare piercingar av utbildade piercare.
Har heller inte fått fulare ärr eller mer infekterade piercingar än på en studio.
Men min kompis är ju seriös också och vill bli piercarlärling och har pluggat mycket i ämnet och forskar alltid mycket och pratar med erfarna piercare innan hon gör en piercing hon aldrig gjort förrut.
Men alla är ju inte lika seriösa som min vän tyvärr.

#2 Det finns en synnerv eller något som ligger någonstans i näsan vilket gör att man i värsta fall kan bli blind om man gör fel.
Mvh Ellenfyrkant
Jag avråder personligen å det starkaste för att pierca sig på annat ställe än en studio. (även bodyart.ifokus tar avstånd från detta)
Nackdelar:
Snett/fel placering som ger en ful piercing i bästa fall, i värsta ger de skador på olika sätt
Dålig hygien som ger infektioner, även om sterila kanyler används så går det inte att få ett hem så rent som det skulle behöva vara.
Dåligt material som ger allergiska reaktioner eller liknande
Inga bra råd för efterskötsel/suport vid problem
Visst, en piercare tar några hundralappar, men hey, vad är det egentligen när man tänker i det stora loppet? Man får valuta för de pengarna om man väljer en bättre piercare jämfört med brorsan/grannen/klasskompisen.
Paulina
#4: Det är en myt som folk drar för att människor inte ska pierca sig själva :)
Alltså.. Om du vill så kör hårt. Gå in på youtube, där finns det många tjejer som piercar sig själva i läppen. Du kan ju se hur dom gör och sen bestämma dig om det ser för hemskt ut eller inte.
Det värsta att göra den själv är att det oftast går mycket långsammare och därför gör mycket mer ont.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7 Tack för råd !
Vill bara slänga in att jag tycker det är väldigt bra på både sätten ni medlemmar svarar på detta. De flesta här tycker att det är dumt och onödigt och det är okej, för det kan många gånger bli fruktansvärt fel och då får man stå sitt kast. Tycker det är jättebra att avråda medan man har chansen att påverka. Men tycker ändå att det som Tina-A skriver är minst lika bra, det är nyttigt att få höra båda delarna. För har man väl bestämt sig är det bättre att få råd än bara "nej, gå till en piercare istället". Det är lite spännande att pierca sig själv tror jag. Tack så mycket för svar !
Mvh Ellenfyrkant
#8 men vad ska du lära dig genom att kolla på andra ammatörer? Håller med de första svaren du fått gällande att det är dumt och onödigt. Har sett hur det kan se ut om piercingen får fel vinkel när den sitter i läppen.. Tandkött som skavts av från tänderna mm.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men varför vill du pierca dig själv? Är det värt att spara några hundralappar jämfört med att en utbildad piercare gör det + att du får rätt typ av smycke, både i längd och material. Men om du gör en piercing själv är det viktigaste att inte dricka alkohol på 6-8 veckor efteråt eftersom det sänker immunförsvaret och gör att du lättare får infektioner. När jag gjorde min labret (nu är den uttagen) åt jag bara yoghurt första dagen och det var nog ett bra beslut. Jag åt nyligen sushi med några bekanta och den ena tjejen hade gjort en piercing själv dagen innan. Staven var för lång och hon bet i den. Jag kan tänka mig hur ont det gjorde. Även omedvetet kan man bita i staven, t.ex. när man sover, om den är för lång.

#9 Blir det väldigt fel plockar jag ur den. Hittar inga amatörer på youtube, kollar på utbildade piercare som utför labreter.
#10 Några hundralappar för dig = halva min månadsinkomst.
Återigen, blir det fel eller att det inte funkar så plockar jag ur det och låter det växa igen.
Mvh Ellenfyrkant
Om du nu vill pierca dig själv, så gör det. Då har du ju ingen mer än dig själv o skylla om det går fel. Òch som du själv säger så ka du väl bara ta ut den om det blir fel.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Jag avråder alla från att pierca sig själva om de i fråga inte har utbildning inom området.
Det är till största delen piercarens kunskap man betalar för, för att sticka ett hål i kroppen kan vilken blind idiot som hellst göra.
MEN självfallet kan ingen hindra den som vill pierca sig själv.
- No bird soars too high if he soars with his own wings -
Jag säger som de flesta här, gör det inte, jag har sett levande bevis när en klasskamrat gjorde detta hemma och det slutade med att örat blev infekterat så plockade hon ur men det var rätt för sent så idag har hon ett konstgjort öra och den operationen är det ingen försäkring som betalar.

precis. Det finns så otroligt självklara anledningar till varför det finns studios och varför det krävs en hel del kunskap och träning och sedan ska vi inte snacka om hygien, blodsmitta,korskontaminering etc etc.
Jag utrycker mig så enkelt som jag bara kan på den här sajten för att underlätta för alla (inklusive mig) för jag pallar inte försöka förklara mina egna ord ..bara så ni vet.
Risker?:
Blodsmitta,infektioner,blodförgiftning.
Nervskador: det gäller exempelvis ställen som ögonbryn och Erl. Ovanför ögonbrynet går en sena som håller ögonlocken på plats, råkar man sticka av den så kan du inte längre öppna ögonlocket.
Erl sitter btw väldigt nära och uppi ett område där det är nästan löjligt mkt nerver för man dessutom en infektion där så finns risken att infektionen går in i bihålorna och sedan rakt upp till skallen. Gäller alla piercingar i närheten av bihålorna.
Pierca öronen själv, så kan det sluta med kluvna öronsnibbar (cut cheese effekten) eller blomklsöra (brottaröra)etc listan är lång.
Piercingar i närheten av munnen, felplacering så skador på både tänder och tandkött (shysst tandläkarräkning alltså)tandlossning. (infektioner & inflammationer, men det gäller alla piercingar så nu pallar jag inte nämna det längre). Tungpiercingar där gäller det samma sak och en av de saker som många missar är att man ALDRIG bör blanda någon annans saliv med sin egen innan en Tungpiercing är gjord det är direkt livsfarligt. En staffinfektion där så går det på några timamr bara, sedan är det bredbandsantibiotika och intensiven under lång tid som gäller… om du inte dör dvs. Det är precis så farligt. Så att pierca hemma eller hos någon utan kunskap som ger rätt skötselråd och om du inte följer skötselråden så kan det vara direkt livshotande.
vad mer.. Navlar,bröstvårtor. 18 månaders läktid och gör man det själv.. ja ni fatatr väl.. felplacering på bröstvårtor är inte bara fult utan du kan få klyvd bröstvårta om smycket är ex för tunnt eller om det sitter för ytligt, sedan snackar vi då infektioner i körtlarna etc.
Jag skulle kunna skriva en lista så otroligt lång så ni anar inte.
Det där med näsvinge och att man kan bli blind.. mja.. inte direkt, allt i näsan ger gensvar till ögonen men inte så man blir blind av någon nerv. man kan få ont i ögat dock om man råkar skada någon nerv och har otur men det brukar lösa sig bara man tar bort smycket och låter det läka.
jag är lite ofokuserad så är inlägget slamsigt och hoppigt så hoppas jag ni har överseende.

Jag tkr att mina hemmagjorda hål i öronen har läkt mkt bättre och snabbare än de som piercaren gjort. Gjorde med en bränd nål och satt dit en tunn guldring.

Jag måste vara ärlig och säga precis vad jag tänker nust nu. Jag är nyvaken och förvirrad men jag tror det är f*n så mycket bättre att köra med en nål man glödgat än att ta hål i öronen med en piercingpistol.
Piercinpistoler borde förbjudas! Fy f'n vilka vidriga tingestar det är.
Nu mena rjag då inte att jag rekomenderar folk att pierca sig själva, men jag är ännu mera illa inställd mot piercingpistoler: vilket säger en hel del.

#17 håller med!
#4 nej, det finns ingen synnerv nära näsan. Däremot kan det gå illa om man får en infektion i den "farliga triangeln" där bl a näsan ingår. En infektion där kan i värsta fall sprida sig till hjärnan. JoySurrender/Cilla läkare
If you fight love, you're always a loser
Jag har också bara studiebidrag och om jag skulle pierca mig så kostar det också hälften av inkomsten. Men istället för att sitta hemma med en nål och riskera så mycket i onödan så lägger jag undan någon hundring varje månad för att sedan kunna göra det efter bara 2-3 månader. Mycket mer värt. Men det är bara vad jag skulle göra, du har ett fritt val.
Tror att trådskaparen gjort sitt val såhär efter 3,5 år ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Alltid bra att goda råd finns att läsa, frågan är ju aldrig inaktuell!
If you fight love, you're always a loser
Jag vill inte råda dig till att göra det själv. Men jag har tagit hål i läppen 4 gånger själv.. alla gånger har det läkt fint och har inte fått några infektioner. När jag tog ut piercingarna sen så fick jag inga synliga ärr. Har snakebites nu, så är andra gången jag har de 🙂
Känner också folk i denna lilla hålan jag bor i som piercar folk och köper sterilförpackade kanyeler o.s.v. Har inte hört något fall med infekterad piercing.
#25 Och jag har hört om flera fall där det uppstått infektioner.
Åter igen, gör det hos piercare om ni bryr er om er själva.
#19 infektion i den "farliga triangeln" där bl a näsan ingår
Jag blev nyfiken på vad för område det är.. Inte för jag tänker pierca mig utan ren och skär nyfikenhet😉.
undrar samma som #27..
#27, #28 Googlade på "dangerous face triangle" http://en.wikipedia.org/wiki/Danger_triangle_of_the_face
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Sent svar, men bättre det än aldrig….
Tack #29 för du googlade åt mig🙂