Tatuering under 18
Hej, jag hade velat tatuera mig och jag har kommit överens med min mamma att om jag kan plocka fram statistik så får jag det.
Så finns det någon som sitter på statistik om hur många som gjort det under 18 år :)
Är riktigt tacksam för svar:)
Det är fel fråga du ställer. Det finns många som har gjort det som minderåriga, det du bör leta statistik om, är hur många som har gjort det som minderåriga, och fått bra resultat.
Det finns nämligen inga seriösa tatuerare som tatuerar minderåriga, för juridiskt sett så räknas man som barn tills man blivit 18 år.
Att gå till en osöeris studio som tar emot minderåriga, med eller utan målsmans tillstånd, alternativt att gå till en så kallad hemmapulare, kan både resultera i en dåligt gjord tatuering, samt även infektioner på grund av bristande hygien.
Så, är det värt att riskera ett dåligt resultat som eventuellt måste blekas med laser innan man kan göra en coverup istället för att vänta tills 18-års dagen då man kan välja och vraka bland de seriösa tatuerare som finns? 🙂
Precis, Seriösa studios tatuerar inte minderåriga eftersom de tar sitt jobb på allvar.
Så det är bäst att vänta. Dels för att kunna välja och vraka bland duktiga tatuerare, samt att minska risken för att du ångrar det val du gör nu. Just tonåren är de år då vi förändras som mest under livet. Både kroppsligt och mentalt.
Tyvärr är det många som går till tatuerare av sämre kvalitet bara för att de tar emot minderåriga, sen står de där med en ful tatuering.
Håller med ovanstående:
1. Gå till en seriös studio som inte tauerar personer under 18 år
2. Gå inte till någon som gör det hemma hos sig. Visst, det är billigare, men du kanske borde fundera på varför det är billigt…?
En steril miljö uppnås inte i ett vardagsrum och verktygen är inte sterila för att de har kokats. Man får vad man betalar för, så att säga.
3. Du betalar för något du ska ha hela livet, och kroppen är sällan färdigtväxt vid 18 år.
4. Snacka runt lite med olika tatuerare och hitta någon det känns rätt med (när du fyllt 18) be att få se bilder på tidigare tattoos, både nygjorde & läkta.
5. Känn dig för, vill du verkligen ha det motivet där för kanske resten av ditt liv? Kommer du ångra dig eller tycka att "det va ju onödigt" eller "usch va ful den är…"?
#3 Var precis den bilden jag tänkte länka till :P
Men jag håller också med överstående talare. Vänta. Min kompis tatuerade sig innan hon var 18 hos någon, vet inte vem, men den tatueringen är verkligen sjukt ful. Väldigt dåligt gjord.
Visst, alla som tatuerar minderåriga behöver ju inte vara lika dålig som den som gjort hennes tatuering men de kan jag ändå inte räkna som speciellt seriösa. Hade hon väntat så hade hon aldrig gjort den, varken motivet eller hos den där personen har hon sagt :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Min sambo var under 18 år när han tatuerade sig första gången.
Och den är jättefin :)
Och bra tatuerare med. Dock var hans pappa tvungen att godkänna att han fick tatuera först.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tatuerade mig när jag inte hade fyllt 18. Var lite impuls beslut, gick till en dålig tatuerare (visste ju självklart inte då) och ångrade mig.
Men på min 18-års dag så gick jag till en bra studio och gjorde en cover-up, men ändå.
Den första tatueringen tog han överpris på och eftersom jag var så ny inom tatuering och yngre så sa jag ingenting. Han tog 900:- för 4 bokstäver som såg bedrövliga ut.
Så jag tycker du ska vänta!! en tatuering ska ju ändå sitta där hela livet . Så tycker inte du borde ha så bråttom 🙂
Har gjort två tatueringar innan jag blev myndig, på en och samma studio. Toppenresultat och älskar dem än. Inte en endaste infektion eller liknande heller, mycket fräsch studio och hygienisk tatuerare.
Dock så tror jag att det är rätt ovanligt att hitta en så bra studio som godkänner minderåriga till viss del beroende på placering/motiv/anledning.
Vänta tills du är 18 istället. Jag har alltid älskat och fascinerats av tatueringar då min pappa var tatuerare. Men han skulle ALDRIG få för sig att tatuera mig en dag innan 18 "bara för att det gäller mig", han lever dock inte längre så han hann aldrig tatuera mig, istället fick hans gamla lärling och bästa vän göra det några dagar efter att jag fyllt 18.
Det var helt klart värt att vänta, visst hade jag kunnat gå till någon som tatuerar minderåriga, men resultatet hade inte blivit det samma.
/Lova
Ny blogg!
#8 Varför skulle det inte blivit det samma? Det kan du ju aldrig veta :) vet flera som tatuerat sig när dem varit under 18 år, men resultaten har blivit minst lika bra som efter dem fyllt 18 år :)
Men de minderåriga som får bra tatueringar är ändå i en minioritet jämfört med de som får dåliga.
Något man heller inte ska glömma är att ju yngre man är desto större risk för att kroppen faktiskt kommer ändra sig ganska mycket de närmsta åren och kan göra att tatueringen helt enkelt inte håller sig snygg.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är en minoritet av minderåriga som får bra tatueringar helt klart. Jag är i den minoriteten iallafall och glad över det. Men att blankt hävda att ALLA studios är oseriösa no matter what som utför tatuering på minderåriga tycker jag är lite ignorant. De finns, men de är få.
Sen om man vill ta risken tycker jag är helt upp till en själv, jag gjorde det då jag såg hur seriös och duktig min tatuerare var. Jag kommer fortsätta gå till honom trots att jag är myndig!
#12 Det beror till viss del på placeringen, men det bör man ha i åtanke helt klart. Jag skulle aldrig göra något i ljumsken eller nära magen, på såna platser där man kan få en stor viktökning/minskning.
#12 Dock kan det ju ske stora förändringar, större dessutom, även som vuxen, t.ex viktminskning, viktuppgång, graviditet mm :)
#15 Nej precis :)
13 kag hävdar att alla som gör det är mindre bra men är inte ignorant. Kag anser att en bra tatuerare inte tatuerar minderåriga eftersom det är ansvarslöst att göra det.
Självklart kommer kroppen ju ändra sig hela livet men är du 14 ändrar den sig med större säkerhet än om du är 18 som ett exempel. Men man ska veta att så länge man inte är färdigvuxen så kan förändringarna bli mycket stora. Viktuppgång är väl en typisk förändring som kommer i 18-22 års ålder då kroppen blir mer vuxen. Kan säga att dessa förändringar kommer ändå med största sannolikhet inte bli lika stora mellan 18-22 års ålder som tex 16-22 års ålder. Det är inget man ska förbise.. Sen att jag tycker att det borde vara 20 års gräns på tatueringar är ju en annan sak..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Av ren nyfikenhet, varför anser du att det är ansvarslöst? Låt säga att föräldrar godkänner och kunden kanske inte är 14, utan 16-17.
Att man kan ångra sig tycker jag inte är ett relevant resonemang då man likväl kan ångra sig senare oavsett om man gjort en tatuering efter 18 års ålder.
Sen tycker jag fortfarande inte att det är relevant att kroppen kan ändras, i så fall skulle man aldrig kunna göra en tatuering. Du kan gå upp i vikt när som helst i livet, eller en dag plötsligt trilla och få ett skrapsår precis på tatueringen. Man kan aldrig vara säker.
Isåfall skulle det vara ansvarslöst att gadda vem som helst egentligen 😉
19 helt enkelt för att man inte är vixen ännu och permanenta beslut bör tas när man är det. Skulle gärna se 20 års gräns. Som sagt sker de största förändringarna i ens liv i tonåren.
Men som sagt så finns det 40-åringar som inte heller är mogna nog att ta permanenta beslut. Därför tycker inte jag att det håller, även om det såklart finns MÅNGA som gör fel val i ung ålder inom ALLA saker. Men allt handlar om anledningen till varför man gör det tycker jag. Vill man göra det för att vara cool i så går det ju fetbort. Däremot om man har en mening med det som man vet att man inte kommer ångra ser jag inte felet.
Nu må det vara en annan debatt, men jag anser att barn är man fram tills ungefär 14. När jag var 16 var jag mogen nog att flytta 50 mil från mina föräldrar, laga min egen mat, tvätta min egen tvätt och ta mig upp själv på mornarna. Jag anser att man kan bli vuxen tidigare än 18 och ta sina egna beslut i livet, men det är som sagt lite off-topic.
#22 Visst finns det, men riskerna att man förändras under tonåren är kraftigt mycket större. Så därför ser jag på det som jag gör.
*läs med glad ton i rösten för att inte missförstå mig*
Jag finner det högst ointeligent att så fårt en tattuerare tattuerar någon undeer 18 så är man skit dålig och framförallt har bristande hygien rutiner:)
"Äsch, skiter i att sterilisera utrustningen idag och använder samma imorgon, för jag tattuerar ju ändå bara barn"?
Så går det inte till! haha, jag känner till t.ex. en tattuerare som höll till i ludvika, han tattuerade mig när jag var sjutton, och inte tusan hade han bristfälliga hygienrutiner för det?!
Kan också nämna att det finns en studio i borlänge som tattuerar mindreåriga, dom gör skitsnygga tattueringar, och inte heller där har dom bristfälliga hygien rutiner!:)
Det som under 18 gränsen egentligen handlar om är att en person inte vuxit klart fysiskt förrän den är i 18-20 årsåldern, och problemen som kan uppstå då är att tattueringen blir utddragen och smetig pga att huden sträcks ut när man växer.
Därför finns det seriösa studios med fin fina hygien rutiner som tillåter ungar att tattuera sig.
BARA för att ungarna får skylla sig själv om tattueringen blir ful om 5-10 år när dom vuxit klart.
Så snälla medlemmar, sluta snacka skit om tattuerare som tattuerar personer under 18, ni förstör bara ryktet för dom!
För trots allt finns inga lagar gällande tattuerande, vilket är lite synd. Mend et finns bara rekommendationer!
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
#24 Många av dem förstör sina rykten själva och behöver ingen extra hjälp för det.
Självklart betyder det inte att en studio har bristande hygien för att de tar in minderåriga. Står dock fast vid att det är oansvarigt att tatuera minderåriga
#25 Självklart! Det är ganska oansvarigt, för man är varken färdigväxt eller vuxen nog att ta permanenta beslut. Jag ångrar min tattuering som jag gjorde när jag var 17 år, det var en spontan grej för att jag bara ville känna hur det kändes:)
Men det med bristande hygien rutiner, bör inte blandas in för de som tar in mindreåriga.
Så jag talar inte endast till dig Hera. Utan till alla som ger eller har föreslagit att man har dåliga hygien rutiner om man tattuerar folk under 18.
För om ni vet någon studio som har bristfälliga hygien rutiner bör ni anmäla det till den kommunens hälso och miljöskydds ombud, eftersom dom då har rätt att stänga verksamheten.
För när man öppnar en studio avsett för tattuering och piercing så skriver man noggrant en beskrivning av behandlingsrummet, egenkontroll (dvs hygienrutiner) och vad för utrustning man kommer att använda vid utförande och den utrustningen som man använder för att sterilisera diverse tillbehör.
Och bryter man mot ett beviljat kontrakt som har med hygienlokalen att göra så blir det indraget!:)
Dock, fortfarande inget brottsligt om du inte fuskar med inkomsten!:)
Jag tycker inte heller att det måste vara synonymt med dålig hygien, men man kan liksom inte sticka under stolen med att det är mindre studios som inte är speciellt välkända som i regel är de som tatuerar minderåriga. Jag skulle vara mer skeptisk till en sådan studio än en studio som har strikt 18års gräns.
Sajtvärd på Iller.ifokus
vänta tills du är 18 tro mig det är värt det :)
Jag vet studios som tatuerar från 16 år med MÅLSMANS tillåtelse. Den typen av regel tycker jag är okej. Har aldrig hört talas om studios som tatuerar minderåriga utan målsmans tillåtelse, måste vara väldigt sällsynt :P
#29 Jag tycker inte att det är rätt det heller.
Vad gnabbiga alla är här:)
Tycker att vi ska glädjas åt att det överhuvudtaget finns tatueringsmaskiner!:)
Det låter trevligare om någon frågar "tatuering under 18, vart?"
Och någon svarar, "det finns en studio, men jag själv skulle ha väntat pga… och se till att tatueraren är duktig och be om att få se portfolio!:)"
Jag funderar nästan på att lämna bodyart iFokus pga allas stämning. För det finns ingen lag som understrycker tatueringsverksamhet och ålder överhuvudtaget. så jag ser inte varför ni inte ens kan ge ett förslag på en plats!:O
#31 Fast lämnar du bodyart.ifokus pga folks åsikter om tatuerare som tatuerar minderåriga, så tror jag det är få bodyart forum som skulle kunna ha den atmosfär du verkar vara ute efter, möjligtvis flashback 😉
Och visst, de som inte har något emot studios som tatuerar minderåriga, kan ju ge förslag, men vore ju dumt om vi som ogillar sådana tatuerare gav förslag på de studios som accepterar minderåriga, med eller utan målsman :P
31 lämna iFokus för att folk inte delar din åsikt och inte skriver det du vill?Det har inget med stämning att göra att vi har de åsikter vi har.
Självklart råder vi inte till saker vi bojkottar själva. hade ju varit dubbelmoral.
#31 men om vi är flera som tycker att det är oseriöst att tatuera minderåriga, skulle vi då rekommendera oseriösa studios? Det är ju inte heller snällt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Varför längtar du, till den dag du ska fylla 7.
Tagga ner och vänta. En dag vaknar du upp och är 80. Kan ju lika gärna vänta? Och enligt mig så ska du helt klart vänta. Fattar att du är ivrig fella men det är 18 års gräns på tattoos även för kroppens skull. Så.. Dont do it. Vänta, för du har all tid i världen
#36 det finns ingen åldersgräns för att tatuera eller pierca sig.
#37 Seriösa studios tatuerar inte folk under 18 år, och piercare inte under 15. Med målsman om det är under 18. En del piercingar är det 18 års gräns på också.