Problem med näspiercing, hjälp!
Hej, för ca 5 veckor sedan piercade jag näsvingen hos en frisör med pistol och ja, jag är medveten om att det är idiotiskt. Hittills har jag använt ett rengöringsmedel som piercingstudion där jag piercade helix rekommenderade för att tvätta piercingen. Jag har då tvättat den 2 ggr/dag. Dock är den nu slut, och det värsta är att jag tror näspiercingen är infekterad eller irriterad. På utsidan av näsan är den röd och jag tror den utsöndrar en vätska då och då (även om jag vet att det brukar göra det vid läkning), och innanför näsan är det som en bula som gör ont. Läkstaven har också åkt ut 2 ggr, vilket jag tror beror på att bulan gör så att stavens "spets" inte når utanför bulan inne i näsan och på så sätt lättare glider ut. Så jag tänkte att jag måste köpa en ny rengöringsvätska och då undrar jag om Antiseptic Solution är bra? Eller rekommenderar ni annan rengöringsmedel som kan köpas på apoteket? Jag undrar också vilket salt (nämn gärna exakt vilken salt, märke osv) som bör användas i koksaltlösning? Tänkte kanske tvätta med koksaltlösning någon gång då och då om jag har tid. Ursäkta om det blev en onödigt lång text, men är lite orolig då jag aldrig har fått en infektion förut :/ Tack i förväg! :)
Jag föreslår att du endast tvättar med koksaltlösnibg 3 gånger om dagen. Recept hittar du bland våra artiklar. Det finns också att köpa på apoteket men är ganska dyrt med tanke på hur billigt det är att göra hemma
#1 Tack så mycket för svar! Jag har läst artikeln, men förstod inte riktigt hur jag ska tvätta den med koksaltlösningen. Alltså, ska jag på något sätt doppa näsan i ett glas eller blöta en tops som jag rengör med? Och man ska alltså helst använda bergssalt, utan jod och magnesium? Ursäkta att jag är okunnig inom det här, har aldrig använt koksaltlösning. Tack!
Fick också problem med min pistolgjorda piercing. Fick en varkula på utsidan som jag sen spräckte. Tog väl 2 månader tills den var helt läkt, är 4 år sen nu. Har inga problem alls nu 🙂
#2 Jag använde havssalt! Ren havssalt utan jod och andra tillsatta ämnen :) Lägg en blöt kompress på piercingen, en steril kompress som du doppar i lösningen. Hoppas du förstod! :)