Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 1916 ggr
IzaEleonora
0

Sjuk av piercing?

Var nyligen på middag med chefen av kedjan jag jobbar inom och hon sade en sak som förbryllade mig mycket! Har en vertical labret och en tungpiercning. Eftersom jag har det så accepterar inte hon om man sjukanmäler sig för förkylning feber eller problem med halsen. Måste ha läkarintyg för att sjukanmäla mig. Just eftersom att det är en hälsorisk att ha piercing och jag får "skylla mig själv", som att man är mer mottaglig för sjukdomar? Har ju haft dem i 5 år och inte varit sjuk mer än vanligt men såklart man blir sjuk någon gång! Har sökt lite på internet nu men inte hittat något som stödjer det så tänkte bara slänga ut frågan här om det är sant eller bra ren bs och jag borde ifrågasätta det?

Karmatarerskanise
0

Är det läkta piercingar så är det inte större risk för infektioner eller liknande. Prata med en läkare och be denne skriva någon typ av intyg på det :P

För övrigt gäller väl samma regler på alla arbetsplatser i Sverige. Läkarintyg krävs inte första veckan eller hur det nu är.

IzaEleonora
0

Tyckte väll de ;O Ah smart ska se till att göra det, jo e så jag hört med men på henne lät det verkligen som att ingen dag är accepterad utan intyg! Men ska ta ett snack med salongschefen om hon verkligen menade så också!

Karmatarerskanise
15

2 jag hade kontaktat facket! Detta känns faktiskt som att hon kränker dig pga dina piercingar.

JossanH
2

Det är väl att man kan få streptokocker i piercingarna, men att det lika gärna kan växa till på andra ställen också. Det var vad jag fick höra under ett läkarbesök då jag jobbade med livsmedel, om jag minns rätt för det var många år sedan. Tycker att det låter väldigt särbehandlande om du, pga dina piercingar, inte ska få sjukanmäla dig. Får man inte sjukanmäla sig heller om man varit för dåligt klädd så att man blivit förkyld? Det är ju också något man dragit på sig själv.. Dummaste jag hört! Stå på dig!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

IzaEleonora
0

Men då borde det vara om man missköter hygienen på piercingarna som det kan hända va?' Jo blev väldig stött av det men i ögonblicket visste jag inte så mycket info om det hela så kände att jag inte borde tjafsa emot då. Men som någon sade på ett annat forum att jag även borde få det på papper av läkare att det är inkorrekt. Och om inte det funkar kontakta facket. Får ju sjukanmäla mig, dock får jag alltså ingen ersättning för det utan det betraktas som jag tar en ledig dag.

Karmatarerskanise
3

5 du står under samma regler som icke piercade!

JossanH
3

#5 sjukt irriterande! Precis som jag skrev innan så får man väl ibland skylla sig själv att man blir sjuk då man gör saker och umgås med människor som kanske är förkylda, det gör ingen skillnad på ersättning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

EmyJ
6

Det hon håller på med är olagligt..man får inte hitta på egna regler för hur sjukintyg och sådant ska visas upp. Är du sjuk så är du sjuk och det är först efter en vecka som du ska ha läkarintyg.

www.kickemcattery.se

Mischa
5

Ful skrämseltaktik din chef har, självklart har du lika stor "rätt" att bli sjuk som alla andra, några belägg för att piercingar skulle göra en mer mottaglig för vanliga smittsamma sjukdomar är rent BS och inget hon har något belägg för.

Som tidigare nämnt, ta kontakt med facket och hör vad dom tycker.

≧◔◡◔≦

IzaEleonora
0

Tänker vänta tills jag blir sjuk nästa gång och se om det är tomma ord eller inte! Och om jag ej får ersättning för det ska jag börja med att få intyg från läkare för att visa hur hennes ord är tomma! Och om inte det funkar går jag till facket men hoppas det inte går så långt! Har fått råd från många håll när det kommer till detta nu och jag vet men all säkerhet att hon inte har något att stå på när det kommer till detta!

Mischa
3

Bara en tanke, har chefen eller dina kollegor örhängen så omfattas ju även dom av detta. Tycker ändå att du bör ringa facket och bara göra dem medvetna, tomma hot eller ej så är det inte ok.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

10 tycker absolut inte du skavänta och se om ersättning uteblir. Man får inte hota.