Tungpiercing
Kan inte alla skriva lite om deras Tungpiercing?:) hur snabbt den läkte, hur svullnaden var, vad ni åt i 1-2v. Ja, allt som är intressant:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Min tog rätt lång tid att läka på undersidan, första gången jag gjorde den. Men det gjorde inte alls ont att ta den. Var svullen ca en vecka, så jag pratade lite konstigt. Äta kunde jag göra redan första dagen. Tyvärr gjorde det ju ont på undersidan säkert 2-3 månader. Tog sedan ut den för en operation. OCh alla som tror att man kan använda stavar i plast om man ska opereras, det får man inte. Anledningen till att man inte får ha piecing i munnen vid op, är att den kan lossna och kväva en, eller fastna i röret man får i halsen.
Efter op satte jag inte tillbaka den.
Andra gången jag gjorde piercing i tungan gjorde man det på samma ställe som förra, så denna gången kändes det lite. Men jag varken svullnade eller hade ont, det läkte jättesnabbt.
Tyvärr skavde denna piercing, så efter att ha haft tung piercing i 10 år tog jag ut den för gott. Och min tandläkare sa att om en tand går sönder då man har en tungpicering, då gäller inte försäkringen utan man får betala allt själv.
Jag gjorde min i sep men tog ut den efter några dagar då det kändes som om jag skulle kvävas och dessutom gick jag ner 3kg på 2 dagar.
Jag saknar den och kommer göra om den i sommar.
Min satt så pass långt bak så den rörde inte vid tänderna när den var svullen. Men direkt efter och dagen efter jag tog piercingen så var jag inte svullen
så då slog den emot lite när jag åt.
Det enda som var jobbigt var att man var ju inte van vid den så den levde sitt eget lilla liv i tungan. Men på kvällen efter första dagen så svullnade tungan upp. Hade jag haft en mindre stav så hade jag nog inte reagerat. Men jag vågade inte sätta i en stav som satt precis när jag hade en svullen tunga så därför tog jag ut den.
Mvh Emma
"Hade jag haft en mindre stav så hade jag nog inte reagerat. Men jag vågade inte sätta i en stav som satt precis när jag hade en svullen tunga så därför tog jag ut den."
Hänger inte med alls? Varför skulle du bytat stav? Man ska ju ha lång just för att tungan kan svullna upp.
#2 Eftersom att tungan först inte svullnade upp. Sen svullnade den upp lite men läkestaven var ändå för lång. Min piercare sa att såfort svullnaden lagt sig så ska jag byta staven just för att staven inte ska slå emot tänderna.
Mvh Emma
Jag hade kvar min läkestav tills det var läkt. Gäller ju att äta försiktigt och så.
#5 Jag tyckte att det hon sa var smart:) Jag fick en som var lite kortare som ändå såg ut som en läkestav:)
Mvh Emma
Jag undviker röra piercingar som inte läkt, speciellt undviker jag att byta under tiden. Vill inte riskera att irritera hålet :)
Jag märkte att piercingen hade dragit sig så jag hade ett streck på tungan. Jag tänkte ta ut den samma dag men min kompis övertalade mig. Det gjorde ruskigt ont. Troligen hände det under tiden som jag blev piercad. Det kändes som om någon sköt mig eller något. Har aldrig upplevt den smärtan som när jag pierca tungan. Men under natten så läkte det ihop och det gjorde inte ont längre:)
Mvh Emma
Ojdå, där ser man. Min första kändes ju inget alls.

Kändes inget att göra, men läkningen va rätt seg på mig. Tungan svullnade i rätt genomsnittig storlek men sen när svullnaden skulle lägga sig så stanna "svullnad" med förhårdnad intill hålet i ca 1-2 veckor innan det med la sig^^
Men jag åt som vanligt, ingen soppa osv^^ aningen mer snabbmakaroner är möjligt nu när ja tänker efter men inte säker, men det kändes eller va inte svårt att äta ju, bara att de gick snabbare ner in o svälja lixom^^ hehe
Håller med #7 inte pilla innan det är helt läkt, man sabbar ärrvävnaden som börjat att bildas o försämrar läkningen och mycket större inflamationsrisker om man ska på o byta
#10 Jag försökte äta nudlar, makaroner som var överkokta (skolan är bäst på att laga mat..) och köttbullar. Men det gick inte. Jag tugga men piercingen lekte pingpong i munnen så jag gav upp.
Jag pillade inte utan kollade lite då och då så att det såg rätt ut men sträckte bara ut tungan:)
Mvh Emma
#11 Men du tänkte ju byta till en kortare stav när svullnaden hade gått ner? Då pillar man ju.
#12 men jag gjorde aldrig det. Jag lyssnar ju på råden från min piercare.
Mvh Emma

okok ja tänkte med som #12 att du skulle byta, bra att du lyssna o inte gjorde det :P
#14 hon tog ju ut den, därför hon inte bytade ;)
Men om 6 mån ska jag göra om den och då får jag väll låta den vara kvar i 2v iaf:) jag läker riktigt snabbt. Extra snabbt i munnen:)
Mvh Emma
Ofta råder piercaren att man byter från läkstaven till en kortare stav efter bara ett par veckor då läkstaven är så otroligt lång att den kan göra mer skada än nytta efter att svullnaden lagt sig.
Min gjorde jag för drygt 8 år sedan. Gjorde inte ont att ta och åt en hel del is efter för att minska svullnaden. Den svullnade lite och jag hade ont när jag rörde tungan så i nästan en vecka åt jag mest flytande.
Varje morgon i ca 5 dagar var det lite torkat blod runt piercingen när jag vaknade. Hade inga övriga problem och var jättenoga med att skölja med saltvatten efter varje gång jag åt.
Den läkte jättefint och har aldrig varit till besvär. Min kompis som tog sin samtidigt hade inte samma tur då läkstaven hamnade väldigt konstigt i hennes mun. Hon var tvungen att gå ned i storlek efter bara någon vecka. Då var hålet på översidan nästan 1 cm långt. Det läkte också bra bara hon fick byta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Jag fick rådet att gurgla ramlösa. Vet ej varför. Smakar det inte äckligt med koksaltlösning? Några säger ju tanssköljning. Man vet inte vad man ska tro på ibland.
Usch, det låter hemskt. Alltså växte det upp 1cm bit tunga upp längs staven? Eller vad menar du?
Mvh Emma

#17 ja de brukar säga att byta efter vecka 4 då den i regel ska vara läkt då, vissa piercare hjälper även till med detta så är det inte helt läkt så kan du byta ner i omgångar….
#18 ramlösa? :S va va det för piercare? ramlösa gör ingen nytta alls ju :S
De brukar säga alkoholfri munsjölj :P men jag föredrar hexodent då det är mot rening av mun efter tex operationer, rent och bra :)
#18 Nej hålet blev 1 cm långt då staven rörde sig så mycket och la sig fel i munnen på henne..
Det var inte farligt med koksaltlösningen. Det är dessutom det mest naturliga man kan gurgla med för att "rengöra". Ramlösa däremot vet i tusan om jag hade klarat att gurgla med då det är bland det värsta jag vet i vätskeväg :S
Munskölj ska man vara försiktig med då det är så starkt. Jag sköljde med ett speciellt medel morgon och kväll i en eller 2 veckor och sköljde flitigt med saltvatten när jag hade ätit eller druckigt något.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Skulle vara efter maten men det lyssnade jag inte på då jag tyckte inte att det lät så klokt. Jag sköljde med munskölj och när jag borstat tänderna så sköljde jag av med vatten eftersom det var tandkräm överallt i munnen.
#20 jaha, du menade så:)
men kokade du vatten och salt då, eller det finns att köpa på Apoteket?
Mvh Emma
#21 Jag kokade en laddning om dagen ungefär och hade med mig i en vattenflaska. Gick på gymnasiet då och hade med mig min vattenflaska med saltvatten överallt ;)
Man vill inte ha det för rent efter man har piercat sig. Alla bakterier är inte onda bakterier och det är därför överdriven tvättning inte brukar verka positivt. Koksaltlösning är väldigt milt för kroppen och tar inte död på allt i sin omgivning utan förebygger för naturlig läkning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22 Jag får göra likadant;) men man ska väll göra det efter varje måltid?:)
Mvh Emma
Ja, iaf första veckan. Tror jag körde efter varje måltid i typ 1,5 vecka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 Okej:)
Hur mycket vatten och hur mycket salt kokar du?
Mvh Emma

#21 okok aldrig hört att de säger att skölja med ramlösa efter maten låter sjukt XD vatten som vatten lixom^^
#26 Ramlösa innehåller ju kolsyra;)
Mvh Emma
#25 Här kan du läsa om koksaltlösning.
#28 Tack:)
Mvh Emma
#28 Tack Hera, tänkte just länka den :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Varsågod gumman :)

Puttar upp lite och kollar hur det igentligen är med det där att en Tungpiercing växer ihop så fruktansvärt snabbt…
Menar, den lär väl inte VÄXA ihop på ca en timme?!
Kan tänka mig att eftersom det är en muskel att den sluter sig omkring där staven är = hålet blir tajtare men inte läker ihop…eller har jag fel?
Funderar och funderat ett tag på Tungpiercing och små kollade lit emed min tandläkare och hon var väldigt emot en Tungpiercing och medelade att premien skulle skjuta i höjden - ingen hitt…
Men tänkte, om man piercar den nu då hinner den läka till nästa besök om 11 månader och då kan man bara funska lite och ta ut staven under det 30 min långa besöket?
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Nej, på en timme växer den knappast igen, men drar ihop sig kan det göra. Min växte ihop på ett dygn, och då hade jag haft den i 10 år. Men sedan lekte jag mycket med den också. Min piercare har haft sin ute i 4 år och det har fortfarande inte växt igen, sen å andra sidan har han inte lekt något med sin.

lekt = läker aldrig riktigt = läker inte lika fort eller huvudtaget?
Då kanske man törs fuska till sig lite
#34 Va? Jag skrev att min som växte ihop på ett dygn efter 10 år hade jag lekt mycket med. Har inte med läkning att göra utan hur fort hålet växer igen efter uttagning. Då gäller det redan läkt hål. Ju mer du har lekt med din piercing ju fortare växer håler igen. Så förklarade min piercare det.

Men det är ju en kontisg förklaring, vad kan det bero på?
Kanske att man ofta har små sår i hålet om man ständigt leker med den. Jag vet inte.

Hej alla!
Jag gjorde min Tungpiercing i måndags (16/4-2013)
Själva sticket gjorde inte så ont som jag hade trott, men sen.. ojoj…
Känns betydligt bättre idag, men jag har fått en vit beläggning på tungan. Någon som vet vad det är, vad det beror på och om detta är normalt?
Sköljer du med ett medel?

#39 Jag skönjer med koksaltlösning samt morgon och kväll med Corsodyl, piercarens rekommendation.
Antagligen kommer beläggningen från det.

#41 missförstod jag eller menar du att beläggningen beror på att jag sköljer med corsodyl? Den kommer alltså att försvinna om jag slutar använda den?! men vad ska jag använda istället? Kan beläggningen orsaka infektion?
Nej, du får bara stå ut med beläggningen. Den är inte farlig.
Den försvinner sedan när du läkt och inte sköljer mer.
#42 Jag har alltid beläggning på tungan och brukar borsta bort det med tandborsten morgon och kväll :o :)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

#44 Jag har försökt få bort det med tandborsten, men jag har alldeles för ont i tungan för det nu =/
#44 Du ska inte hålla på att pilla med tungan när den inte är läkt. Du riskerar att få in skit i hålet.

#46 Har provat borsta en gång och upptäckte då att det gjorde gräsligt ont. Efter det har jag inte pillat nåt, men tack för informationen =)
min var svullen i ca 2 veckor hade det jäätte jobbigt med den.. kunde inte äta eller prata nästan. sköljde munen med saltvatten varje gång jag hade stoppat nått i munnen. Men det läkte bra iallfall och nu sitt han där och mår gött :)
Jag var knappt svullen i min alls så jag åt precis som vanligt, rökte även då och första 2 dagarna sköljde jag med saltvatten några gånger om dagen..Förstår inte att den inte blev infekterad så dåligt som jag skötte den :P
Min var knappt svullen å det läkte fort, jag åt o drack som vanligt. Men efter att ha haft den i några år så tog jag ur den då den slog mot tänderna o gjorde att vissa tände började sitta lite löst. Jag tog ut den direkt o tänderna blev bra igen, men tandläkarn sa att hon sett dessa piercingar orsaka tandlossning o skador så jag ville inte riskera nått!
Hejsan! Jag ska pierca tungan så fort jag har möjlighet och har då en liten fundering över saker man bör veta innan man piercar tungan. Jag har läst en del, men vill vara 100% säker och vill därför fråga Er som har Tungpiercing :)
Det jag främst funderar över är vad som är allra bäst och mest effektivt att tvätta med samt hur man ska tvätta och hur vet att man ska byta till en kortare stav + vad det ska vara för smycke. Tack på förhand!
MVH PuffBuck

#51 Grattis! =)
Jag har nyligen piercat mig, så jag är ingen expert… men att skölja munnen med koksaltlösning (recept finns att hitta på bla google) direkt du har haft något annat än vatten i din mun är ett måste, för att undvika infektion. Du bör heller inte snusa/röka, pussas/hångla eller dricka alkohol under minst två veckor. Du kan, men då ökar du också risken för infektion. Av min piercare fick jag även rådet att skölja munnen med Corsodyl (finns att köpa på apoteket, det ska dock vara flytande, inte krämen) morgon och kväll i 7 dagar.
Smyckena som används är oftast av kirurgiskt stål och jag personligen tycker de är bäst. Hur du vet när du ska byta till en kortare stav, märker du. När svullnaden i tungan har gått ner blir staven för lång och kan, som i mitt fall, skava mot tandköttet och i gommen = AJ!
Som min piercare sa till mig "De kommande två veckorna får du röka, snusa, hångla, dricka alkohol och äta som en 1-åring!"
#52 Det låter asbra, tack så mycket ;)
Smycket du bär under måltiden bör vara ett titan smycke! Kirurgstål är inte nickelfritt. Du bör vänta minst 2 veckor innan du byter stav. Du behöver dock inte skölja med salt vatten varje gång du ätit druckit eller rökt och snusat. För att koksaltet ska verka måste du ha det i mun i ungefär 10-15 min. Vem orkar gurgla så länge:0! Kör med vatten. Lek heller inte med staven! Det förlänger måltiden avsevärt, förstör dina tänder och din piercing kan bli sned:) Hoppas det går bra!:)
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Precis som 54 skriver är det bäst med titan. Kirurgiskt stål släååer ifrån sig nickel.
#54 Jo, min piercing jag har i läppen är i titan så det låter vettigt! Här står lite om olika smycken på sidan för studion jag piercade mig på:
http://www.oslobodyart.com/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=10
Man ska väl använda vatten för att få bort matrester? Och om man nu ska skölja med saltvatten gäller väl det ungefär 2 ggr/dag? Jag kör nu morgon och kväll med "Klorhexidin Fresenius Kabi - 0,5 mg/ml", men då jag lekt en del med piercingen håller den fortfarande på att läka. Så nu är jag hård på att låta bli den! Dumma mig >__< Det står också att det bara ska användas utvärtes, räcker verkligen saltvatten till hela rengöringen?
Men tungpiercingen SKA jag låta bli, men jag oroar mig för att komma åt den av misstag då den första staven ser ruggigt lång ut. Jag vet att det är för att tungan ska kunna svullna upp, men det känns svårt att inte komma åt den när man bara äter eller pratar. Hur är det med det egentligen?
När jag väl skaffat den kan jag väl fluffa upp en bild på hur det ser ut och sedan uppdatera mig efter ca 2 veckor så får ni hjälpa mig att avgöra om jag kan byta? :)
Tack för svar #54 och #55 ^^

Fel av mig, det var givetvis titan jag menade… ☺️