Töja med trä
Jag har 6 mm i nu. Jag har försökt hitta nått att töja med som är 7 mm, 9 mm och 11 mm men jag hittar inte förutom i akryl och stål kanske någon enstaka.
Jag vill inte töja med akryl och mina öron gillar inte stål.
Jag har köpt smycken i 8,10 och 12 men känner att jag behöver ha dom mellan storlekarna för att inte förstöra örat helt.
Töjde upp till 8, men efter några dagar så börja det blöda och tog då ner till 6 mm som jag är nu.
Testade nu på skoj att sätta i mitt trä smycke som är tolv, den är en taper..
Men frågan då: Har läst lite här och där, vissa säger att det är super att ha trä när man töjer andra säger att man inte ska ha det förens det har läkt.. Hur ska jag göra? :)
Man ska inte töja med trä. Kirurgiskt stål är det bästa, man ska inte töja med tapers heller efter 4-5mm. Kör tejp metoden!
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
tål fan inte stål det som är synd :(
Den tapern jag köpte i trä tänkte jag ha sen när jag är på 12 och allt är läkt och klart :)
Jag har använt trä för min töjning som är 8mm i dagsläget, och det har fungerat utmärkt. Om det är organiska material du är ute efter så är det väl främst ben och horn som du får kika på, aldrig töjt själv med det utan håller mig till trä. Sedan har jag inte den blekaste om det är ett vettigt val, känns bättre än akryl i alla fall vilket var det de föreslog på Barbarella.
Jag har däremot inte använt tapers utan spiraler när jag töjt så där kan jag inte bidra med någon tanke.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag töjde med akryl för jag tål inte metall. Nu när jag är klar (16mm) så har jag silikontunnlar.
Skyll er själva
#7 Jag är ganska säker på att man väljer att kika upp för och nackdelar med olika metoder och material. Jag har märkt att mina öron trivs bäst med trä (eller skulle jag följa piercarens råd och använda akryl kanske?) men metall inte fungerat alls, då väljer jag väl hellre det som fungerar för mig än har problem med något som fungerat för dig.
Det är inte bättre att kanske komma med förslag och förklaringar till varför du tycker metall är det bästa, istället för ett, ärligt talat, rätt otrevligt "Skyll er själva"?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag vill inte använda akryl och inte metall heller eftersom mina öron blir irriterade av det.
Jag vill inte heller använda mig av tejp metoden då jag har hört mycket dåligt om den. Inte heller använder jag mig av tapers, tänkte ha den när allt var klart och färdig läkt! =)
Jag tror också att man bäst själv känner vad ens öron tål bäst och inte. Nu ville jag bara höra hur det var med trä som material i töjning helt generellt eftersom jag har hört att det lätt möglar(?) eller liknande när man har det i oläkt töjt hål.
Som sagt, trä har fungerat utmärkt för mig. Nu är det ju heller aldrig meningen att en töjning ska läka för då har man nog töjt lite för fort. Men du märker ju av själv, det är ju bara att hålla koll på den, har själ aldrig varit med om att det skulle mögla, men det är ju klart att man får rengöra ändå. Ben och horn är annars de organiska material som jag kan komma på, men det har jag aldrig prövat att använda.
Tejp metoden är DEN BÄSTA metoden då man inte töjer 1mm åt gången, det är även den säkraste metoden. Man använder pfte tejp när man använder sig utav tejpmetoden. Akryl innehåller giftiga ämnen som sprider sig in i huden i örat, i värsta fallet kan örat ruttna av. Tapers ska inte heller användas då de inte är en jämn vikt och förstör örat. Töjer man för fort så får man små små sprickor som man inte ser eller märker av och som sedan bildar ärrvävnad. Att töja öronen tar tid och det kostat pengar. Ju längre tid man tar på sig och om man använder sig utav tejpmetoden så är chansen myyyyycket större att örat växer igen om man så vill. Om man använder sig utav tapers och man töjer 2-5mm i månaden, ja då får man fula öron och då får man helt enkelt skylla sig själv.
Okej, ja jag har läst en massa dåligt om tejp metoden också.. Men alla har ju olika åsikter:)
Jag vet mycket väl att man ska använda sig av riktiga smycken av kvalite och att det tar tid. Jag väntade med 6 mm 1.5 månad innan jag töjde upp till 8 och sen down sizea jag och var nere på 6 mm i 2.5 månad.. Jag tar tid på mig när jag töjer, jag har även problem öron från början och kan inte ha i vanliga örhängen. Men mina öron tycker om töjningar mycket mer!
Dock är ena örat omöjligt att töja, tar stopp med min minsta töjning och har försökt flera gånger. Det är så synd då jag vill ha i båda men 😢
Om man töjer för fort, ja.
Det tog mig närmre ett år innan jag kom upp i mina 8mm och då hade jag ett försprång i och med att mitt starthål var 2,8mm och mitt hål är fint.
#12 att ditt andra öra vägrar töja sig kan va pga ärrvävnad
#14 Ja, det har varit mycket krångel med det örat.. Fick ta om det hålet en gång plus att örhänget växte in i örat på något konstigt sätt.