Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: problem
Läst 3383 ggr
flickebarnt
0

4 månader gammal helix

Yo yo

Tog en helix piercing någon gång i mitten på januari och den har, när det kommer till själva hålet inte krånglat speciellt mycket förutom att själva piercing föll ut vilket resulterade i lite blod och onödigt pill.

Men till min poäng. Området kring piercing är hårdare och typ svullet och då menar jag inte en liten finn-liknande böld, utan jag menar att örat i sig är lite svullet. Dessutom är det konstant varmt och bultar, vilket för mig är en infektions-varning som aldrig riktigt verkar vilja bryta ut. Det är dock inte jätteömt och jag tvättar ung 2 gånger dagligen med koksalt lösning och med nån spec facewash vätska jag fick då jag tog hålet.

So, the main question till er andra som har helix (eller bara ni som har koll) är örat svullet i flera månader efter ni tagit piercingen? Kommer detta kunna försvinna eller är det bara min kropp som bestämt sig för att reagera såhär på att jag kört ett främmande object genom brosket och tänker fortsätta se ut som sådant oavsett om jag tar ut piercingen eller inte?

Oh and i might as well add, att jag pillar mer än jag borde, men känner att mitt tvättande väger upp. Tacksam för alla svar!

busigdemon
0

Tror det kommer att försvinna över tid alt. bryta ut.

Jag skulle byta ut tvätten iaf en gång om dagen mot att låta hela örat ligga i en skål (för att komma åt) med lite avsvalnad nygjord koksalt 5-15 min och sen skölja bort allt saltvatten.

Detta brukar göra susen om man pysslar med det ett tag

"Din verklighet är inte Min verklighet"

flickebarnt
0

Okay, för att bumpa upp tråden. Jag har rengjort med saltvatten lösning dagligen och den bultar inte längre, men nu efter 6 månader är den fortfarande hård och svullen.

here's a pic. http://25.media.tumblr.com/00b455457c3a24a7faec917593add910/tumblr_mmdlowXF5K1ron0n5o1_500.jpg

Det enda jag söker är mer eller mindre bekräftelse på att detta inte är något permanent. Någon annan som upplevt liknande och att det sen återgått till att se normalt ut?

Hanna
0

Faktiskt ingen aning. Har du varit till en piercare och kollat?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

flickebarnt
0

Just nu är det så pass att jag har lust att gå till läkare för piercaren säger bara det ser bra ut och nu skäms jag för att gå dit igen och fråga. Har hittills inte träffat någon som haft liknande problem. Men känns som om läkare i allmänhet är ganska sura på folk som kommer med piercing då de inte är så pepp på att man sticker främmande objekt i kroppen överhuvudtaget.

[YukiOni]
1

Ge det tid, min industrial som jag tog i slutet av december är fortfarande något svullen vid 'bakre' hålet. Det kan ta upp till 1 år eller mer innan det är helt 100%, inget ovanligt, tänt på att broskpiercingar läker långsamt. Var inte orolig, det kommer säkert att gå bra. 

Om din piercare säger att det är OK skulle jag lita på det🙂
De flesta läkare är som sagt inte så pepp på varken piercingar, tatueringar eller andra mods🤦‍♂️

busigdemon
1

Ser ju fin ut nu tkr jag. Inte röd eller direkt svullen.

En förtjockning i vävnaden syns ju helt klart, inte mkt men den syns om man granskar den.

Tror själv det beror på perioden då den mådde dåligt - det blev ärrbildningar i vävnaden.
Ev så försvinner den helt eller inte, men minskar tror jag den gör.
Som #5 sa så får man ha tålamod med broskpiercingar o att läkningen går i vågor. 🙂

"Din verklighet är inte Min verklighet"

[SapphireSnake]
0

ser precis ut som min industrial när jag hade den, fast mycket bättre! ivf så för mig så blev den aldrig riktigt bra utan den var sämre och bättre periodvis och bumpen försvinner antagligen helt när du tar bort piercingen (gjorde det för mig iaf). jag hade aldrig riktigt tålamodet att ha i min längre (hade den i typ 9 månader kanske 1 år) och för mig var det en infektion som periodvis bröt ut men aldrig läkte så den blev aldrig bra oavsett hur bra jag tog hand om den. men som sagt brosk är en bitch att läka så om du står ut så kan jag tänka mig att den läker tillslutXD lycka till!

flickebarnt
0

Okay! Är jätte tacksam för alla svar! :) Jätteschysst.
Men när jag nu får lust att byta från staven, skulle det funka med stearling silver? (tänker mig en ring) eller måste jag hålla mig till något speciellt?

[YukiOni]
0

Sterling silver färgar huden svart och det måste skäras bort för att bli av med det svarta. Kör på kirurgiskt stål, titan eller guld så blir det säkert prima😃